- Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2006-03-12 14:57 av .
- FörfattareInlägg
- 8 december, 2005 kl. 16:31 #13451
saab-bo
DeltagareHar någon ett bra tips hur man kan lufta kopplingen på en 9000 -98, om man INTE har tillgång till det ”Luftningsverktyg” som beskrivs i V-Handboken?
Det bör väl gå att lufta på nått annat sätt? Eller???
/ MVH Bosse8 december, 2005 kl. 17:09 #90459stefan
DeltagareJa jag luftar på normalt sätt och det fungerar bra? Har jag repat huvudcylindern så låter jag röret vara av där, fyll upp vätska i burken och vänta tills det stiger upp ur huvudcylindern, trampa ej utan vänta bara. På det viset luftar den sig själv. Montera röret och lufta som vanligt, är det helt tomt kan man med fördel öppna därnere och pumpa försiktigt några ggr tills det kommer i slangen man satt på nippeln.
Vet inte om allt är lika på de nyare men de jag repat har varit runt 92.8 december, 2005 kl. 17:23 #90460saab-bo
DeltagareDet är Huvudcylindern som jag renoverat! Matarslangen ska alltså vara monterad, och anslutn.röret monteras när vätskan kommer ur cylindern?
/ MVH Bosse8 december, 2005 kl. 20:46 #90461stefan
DeltagareJa så brukar jag göra, då vet man att den är så gott som luftfri.
9 december, 2005 kl. 15:14 #90462saab-bo
DeltagareDå ska det nog inte vara några problem!
Tusen tack för hjälpen!
/ MVH Bosse9 december, 2005 kl. 15:45 #90463phermansson
DeltagareTycker själv att Mekonomens luftningsverktyg är mycket bra till detta. 159:- är ju en överkomlig kostnad också. Kallas Bromsluftningsverktyg på
http://mekonomen.se/inetkat/defaulttillbh.asp?State=4&selectedAccessoryID=23710 december, 2005 kl. 12:18 #90464saab-bo
DeltagareFortfarande inget tryck!!! Att lufta på samma sätt som man luftar bromsarna fungerar inte!
Är det någon som har nått förslag?
/ MVH Bosse10 december, 2005 kl. 21:37 #90465stefan
Deltagarefungerade steg ett som jag beskrev till att börja med? Kommer det vätska ur luftnippeln?
10 december, 2005 kl. 21:43 #90466janne2takt
DeltagareAtt lufta som bromsar funkar sällan då du inte kan skapa ett tryck som på bromsarna så ett litet övertryck i behållaren och öppna nippeln är att föredra. Ibland räcker det med att blåsa med ett blåsmunstycke (1-3 bar)i det lilla lufthålet som finns på locket om man inte har ett luftninsverktyg men har tryckluft eller sätt en nippel på ett gammalt lock om det finns. Lycka till
10 december, 2005 kl. 22:15 #90467stefan
DeltagareTrycket från solfjädern räcker alldeles utmärkt att lufta med, man måste dock se till att man har pumpat ner lite vätska först så det inte bara är luft.
11 december, 2005 kl. 10:03 #90468saab-bo
DeltagareJag tog helt enkelt och satte en nippel på ett lock från en V4 cylinder och blåste med tryckluft!
Då blev det tryck! En stund!!!!
Sedan sjönk pedalen till golvet igen, upptäckte då att det läckte i slangen som går till slavcylindern! Tillbaks till ruta ett igen alltså!
/ MVH Bosse11 december, 2005 kl. 10:39 #90469stefan
DeltagareGanska vanligt fel, har bytt flera såna där slangar . Ingen som läckt förvisso men de har fällt ut gummi i vätskan eller kollapsat inuti så kopplingen ej gått tillbaks. Säkert nåt gummi av dålig kvalitet.
12 december, 2005 kl. 06:41 #90470porsche944
DeltagareVad det gäller luftningen av bil med ABS så måste motorn vara igång för att få upp ett tryck i systemet.
12 december, 2005 kl. 16:03 #90471saab-bo
DeltagareJag hade aldrig bilen igång,men fick ändå tryck i kopplingen!!
Har jag gjort något fel då, eller??
/ MVH Bosse12 december, 2005 kl. 16:23 #90472stefan
DeltagareABS bromsarna har lyckligtvis ingenting med kopplingen att göra, de är helt separata även om de delar vätskebehållare.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.