Luftning av Koppling på 9000 !

Forum Övrigt Allmänt Luftning av Koppling på 9000 !

• Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2006-03-12 14:57 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    saab-bo
    Deltagare

Har någon ett bra tips hur man kan lufta kopplingen på en 9000 -98, om man INTE har tillgång till det ”Luftningsverktyg” som beskrivs i V-Handboken?
    Det bör väl gå att lufta på nått annat sätt? Eller???
    / MVH Bosse

stefan
    Deltagare

Ja jag luftar på normalt sätt och det fungerar bra? Har jag repat huvudcylindern så låter jag röret vara av där, fyll upp vätska i burken och vänta tills det stiger upp ur huvudcylindern, trampa ej utan vänta bara. På det viset luftar den sig själv. Montera röret och lufta som vanligt, är det helt tomt kan man med fördel öppna därnere och pumpa försiktigt några ggr tills det kommer i slangen man satt på nippeln.
    Vet inte om allt är lika på de nyare men de jag repat har varit runt 92.

saab-bo
    Deltagare

Det är Huvudcylindern som jag renoverat! Matarslangen ska alltså vara monterad, och anslutn.röret monteras när vätskan kommer ur cylindern?
    / MVH Bosse

stefan
    Deltagare

Ja så brukar jag göra, då vet man att den är så gott som luftfri.

saab-bo
    Deltagare

Då ska det nog inte vara några problem!
    Tusen tack för hjälpen!
    / MVH Bosse

phermansson
    Deltagare

Tycker själv att Mekonomens luftningsverktyg är mycket bra till detta. 159:- är ju en överkomlig kostnad också. Kallas Bromsluftningsverktyg på
    http://mekonomen.se/inetkat/defaulttillbh.asp?State=4&selectedAccessoryID=237

saab-bo
    Deltagare

Fortfarande inget tryck!!! Att lufta på samma sätt som man luftar bromsarna fungerar inte!
    Är det någon som har nått förslag?
    / MVH Bosse

stefan
    Deltagare

fungerade steg ett som jag beskrev till att börja med? Kommer det vätska ur luftnippeln?

janne2takt
    Deltagare

Att lufta som bromsar funkar sällan då du inte kan skapa ett tryck som på bromsarna så ett litet övertryck i behållaren och öppna nippeln är att föredra. Ibland räcker det med att blåsa med ett blåsmunstycke (1-3 bar)i det lilla lufthålet som finns på locket om man inte har ett luftninsverktyg men har tryckluft eller sätt en nippel på ett gammalt lock om det finns. Lycka till

stefan
    Deltagare

Trycket från solfjädern räcker alldeles utmärkt att lufta med, man måste dock se till att man har pumpat ner lite vätska först så det inte bara är luft.

saab-bo
    Deltagare

Jag tog helt enkelt och satte en nippel på ett lock från en V4 cylinder och blåste med tryckluft!
    Då blev det tryck! En stund!!!!
    Sedan sjönk pedalen till golvet igen, upptäckte då att det läckte i slangen som går till slavcylindern! Tillbaks till ruta ett igen alltså!
    / MVH Bosse

stefan
    Deltagare

Ganska vanligt fel, har bytt flera såna där slangar . Ingen som läckt förvisso men de har fällt ut gummi i vätskan eller kollapsat inuti så kopplingen ej gått tillbaks. Säkert nåt gummi av dålig kvalitet.

porsche944
    Deltagare

Vad det gäller luftningen av bil med ABS så måste motorn vara igång för att få upp ett tryck i systemet.

saab-bo
    Deltagare

Jag hade aldrig bilen igång,men fick ändå tryck i kopplingen!!
    Har jag gjort något fel då, eller??
    / MVH Bosse

stefan
    Deltagare

ABS bromsarna har lyckligtvis ingenting med kopplingen att göra, de är helt separata även om de delar vätskebehållare.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng