Luftning av Koppling på 9000 !

Forum Övrigt Allmänt Luftning av Koppling på 9000 !

  • Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2006-03-12 14:57 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13451
    saab-bo
    Deltagare

    Har någon ett bra tips hur man kan lufta kopplingen på en 9000 -98, om man INTE har tillgång till det ”Luftningsverktyg” som beskrivs i V-Handboken?
    Det bör väl gå att lufta på nått annat sätt? Eller???
    / MVH Bosse

    #90459
    stefan
    Deltagare

    Ja jag luftar på normalt sätt och det fungerar bra? Har jag repat huvudcylindern så låter jag röret vara av där, fyll upp vätska i burken och vänta tills det stiger upp ur huvudcylindern, trampa ej utan vänta bara. På det viset luftar den sig själv. Montera röret och lufta som vanligt, är det helt tomt kan man med fördel öppna därnere och pumpa försiktigt några ggr tills det kommer i slangen man satt på nippeln.
    Vet inte om allt är lika på de nyare men de jag repat har varit runt 92.

    #90460
    saab-bo
    Deltagare

    Det är Huvudcylindern som jag renoverat! Matarslangen ska alltså vara monterad, och anslutn.röret monteras när vätskan kommer ur cylindern?
    / MVH Bosse

    #90461
    stefan
    Deltagare

    Ja så brukar jag göra, då vet man att den är så gott som luftfri.

    #90462
    saab-bo
    Deltagare

    Då ska det nog inte vara några problem!
    Tusen tack för hjälpen!
    / MVH Bosse

    #90463
    phermansson
    Deltagare

    Tycker själv att Mekonomens luftningsverktyg är mycket bra till detta. 159:- är ju en överkomlig kostnad också. Kallas Bromsluftningsverktyg på
    http://mekonomen.se/inetkat/defaulttillbh.asp?State=4&selectedAccessoryID=237

    #90464
    saab-bo
    Deltagare

    Fortfarande inget tryck!!! Att lufta på samma sätt som man luftar bromsarna fungerar inte!
    Är det någon som har nått förslag?
    / MVH Bosse

    #90465
    stefan
    Deltagare

    fungerade steg ett som jag beskrev till att börja med? Kommer det vätska ur luftnippeln?

    #90466
    janne2takt
    Deltagare

    Att lufta som bromsar funkar sällan då du inte kan skapa ett tryck som på bromsarna så ett litet övertryck i behållaren och öppna nippeln är att föredra. Ibland räcker det med att blåsa med ett blåsmunstycke (1-3 bar)i det lilla lufthålet som finns på locket om man inte har ett luftninsverktyg men har tryckluft eller sätt en nippel på ett gammalt lock om det finns. Lycka till

    #90467
    stefan
    Deltagare

    Trycket från solfjädern räcker alldeles utmärkt att lufta med, man måste dock se till att man har pumpat ner lite vätska först så det inte bara är luft.

    #90468
    saab-bo
    Deltagare

    Jag tog helt enkelt och satte en nippel på ett lock från en V4 cylinder och blåste med tryckluft!
    Då blev det tryck! En stund!!!!
    Sedan sjönk pedalen till golvet igen, upptäckte då att det läckte i slangen som går till slavcylindern! Tillbaks till ruta ett igen alltså!
    / MVH Bosse

    #90469
    stefan
    Deltagare

    Ganska vanligt fel, har bytt flera såna där slangar . Ingen som läckt förvisso men de har fällt ut gummi i vätskan eller kollapsat inuti så kopplingen ej gått tillbaks. Säkert nåt gummi av dålig kvalitet.

    #90470
    porsche944
    Deltagare

    Vad det gäller luftningen av bil med ABS så måste motorn vara igång för att få upp ett tryck i systemet.

    #90471
    saab-bo
    Deltagare

    Jag hade aldrig bilen igång,men fick ändå tryck i kopplingen!!
    Har jag gjort något fel då, eller??
    / MVH Bosse

    #90472
    stefan
    Deltagare

    ABS bromsarna har lyckligtvis ingenting med kopplingen att göra, de är helt separata även om de delar vätskebehållare.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng