Många problem men främst motorn.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Många problem men främst motorn.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Många problem men främst motorn.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 8, 2014 at 11:42 #26367

      Hej

      Bor i Belgien och har köpt en cabbe från 92 med betäckningen S som jag antar är en lätt-trycksturbo. Bilen har uppenbarligen stått ute under ca två och inte körts.
      Nu står den på en verkstad som föröker starta bilen men man får inte upp varvtalet trots att man gasar fullt, den bara hackar, bluddrar och går orent. Det märkliga är att den då och då varvar tokmycke för att efter några sekunder gå tillbaka till bludder och oren gång.

      Verkstaden som jobbar med bilen har tidigare varit Saab verkstad så man har alla verktyg och datorer enligt Saabs rekommendationer. När det gäller nuvarande Saab kunskap bland personalen är jag tveksam.

      Nu skickar jag ut detta nödrop för att höra om det finns någon bland alla er entusiaster som kan ge mig lite input vad problemet kan vara.

      Tacksam för all hjälp.

        januari 8, 2014 at 15:11 #197294

        Börja med att kolla hur tändstiften ser ut, fördelarlocket och även tändkablarna bör kollas.

        Bilar:
        2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
        Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
        Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

          januari 8, 2014 at 16:16 #197295

          Vart står bilen? Kanske finns någon i närheten som kan hjälpa till härifrån också

            januari 8, 2014 at 16:24 #197296

            I och med att bilen köptes i Belgien och aldrig riktigt fungerat så står den kvar I Belgien. Vågar inte köra hem utan att vara säker på att bilen kommer att funka.

              januari 8, 2014 at 16:38 #197297

              Hade nog kollat bränsle system först (göra rent spridare m.m) sedan bytt tändnings delar.

                januari 8, 2014 at 16:48 #197298

                Har bytt bränslepump men ingen förändring. Kan det möjligtvis bara så att det är vatten i tanken? Får man i så fall de symtom som jag beskrivit ovan.

                  januari 8, 2014 at 17:16 #197300

                  Ny soppa hade inte skadat ifall den har stått länga med den soppan som är i. Du kan även ta och hälla i lite bränsle systems rengöring (eller va de nu heter) i den nya soppan.

                    januari 8, 2014 at 19:27 #197304

                    Då var den en bit bort ja…

                    Lyser Check Engine? Oavsett, läs ut felkoder, eventuella lagrade felkoder kan vara intressanta! (borde verkstaden redan gjort)
                    Hur ser tändstiften ut? Svarta? Vita? Gyllenbruna? Blöta? Torra? Det säger mycket om förbränningen och vad som är fel, om det rör sig om fel bränsleblandning eller svag/dålig/ingen gnista
                    Gick bilen bra när den ställdes undan?
                    Går den bra på startgas?
                    Mät upp bränsletrycket, felaktigt bränsletryck kan ge fel bränsleblandning
                    Kolla över jordpunkter, sitter en misstänkt vid kylarbalken precis framför kylaren. Sedan finns det en jordpunkt i vänster innerskärm (beroende på årsmodell). Kontrollera jord till bränslesystemet, skall vara separerad kraft och signaljord som sitter jordat i en av lyftöglorna på motorn. Det finns flera jordpunkter också men dessa är lätta och komma åt och kolla först.

                    Prova rycka ur kontakten till LMM, tempgivaren i insuget mellan cylinder 2 och 3 samt kontakten till spjällägesgivaren. Om det blir någon skillnad så brukar det tyda på att det man precis ryckt ur är paj.

                    Kan vara värt och kolla vad tändningen står på också så den inte står helt åt helvete. Även alla tänddelar bör inspekteras/bytas då det är såpass billigt.

                    Som någon annan sa så kan det vara värt och tömma tanken, antingen kan man bygla bränslepumpen och mata den med +12v och lossa matning/retur i motorrummet och köra ner den slangen i en dunk, det har jag brukat gjort. Nytt bränslefilter kan vara bra sen också efter man har tankat i lite ny bensin.

                    Finns mer saker som är bra och kolla som jag inte kommer på nu, men kommer säkert på mer saker….

                      januari 8, 2014 at 21:11 #197308

                      Tack för all hjälp!

                      Detta forum och er kunskap gör att man inte känner sig övergiven med sina Saab problem. Imorgon åker jag till verkstaden och ber dom kolla alla Era förslag.

                      Tack igen

                        januari 9, 2014 at 09:28 #197313

                        Skriv vad resultaten var sen när de har kollat, kan göra det lättare och “felsöka” mer om nu inte felet hittas

                          januari 10, 2014 at 06:02 #197319

                          Gör inte som jag att du ”kollar och putsar” fördelarlocket men inte byter det… Och missar sprickan som varit problemet.Allt det där som redan nämnts är billiga grejer, så dit med nya tändkablar, stift, rotor, fördelarlock, luft- olje- och bränslefilter, och byta bränsle låter ju också bra.

                          Lycka till! Återkom vid behov.
                          Mathias

                            januari 10, 2014 at 07:16 #197320

                            Man lär sig ju alltid av misstagen som görs…

                            Både egna och andras!

                            Mvh Johannes

                            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                              januari 11, 2014 at 00:47 #197323

                              Lämna nödsignal på saabforum.nl. Där finns kompetensen i närheten (Detta forum används även av många Belgare).

                              Anser du bör leta verkstad efter erfaren personal, inte utrustning. Kan kanske rekommendera några såna i närheten om jag vet var precis du befinner dig.

                                januari 13, 2014 at 16:53 #197331

                                Jag befinner I Nivelles som ligger 35 km söder om Bryssel.

                                Tacksam för förslag på bra erfarna mekaniker/ verkstäder.

                                  januari 14, 2014 at 21:04 #197349

                                  Jag har haft liknande på mina SAAB:ar. Jag fick det till att det var något med bränsle tillförseln. Jag bytte pump,filter, rör och slangar m.m.
                                  Fick ingen ordning på det. Satsade på tändningen, och bytte det mesta i tur och ordning. När jag kom till TÄNDKABLARNA så blev det BINGO!!1
                                  Har varit med om samma fel på VOLVO 740-940.
                                  Lycka till.
                                  Beka

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.