Märkning V4 motorer

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Märkning V4 motorer

  • Författare
    Inlägg
    • mars 25, 2002 kl. 08:35 #8420

      Jag vet att detta ämne har varit uppr förut men jag har ändå glömt bort detta!

      En kompis har köpt en bil med 1700 enligt tidigare ägaren & den är märkt med EO.
      Är det 15 El. 1700:a?

      Bracke är tacksam för ett snabbt svar!

      /Fredrik

        mars 25, 2002 kl. 09:46 #63314

        Man kan aldrig vara säker på märkningen. Det såldes inte speciellt många ”Saab 1700” i Sverige. Däremot var det många 1500 som byggdes om till 1700 av Åf eller kund. Och då är det ju ”1500-block”

          mars 25, 2002 kl. 13:57 #63315

          om jag inte minns fel så är det väl:

          EY 1500 HC
          EX 1500 LC

          MY 1700 HC
          MX 1700 LC

          men nu är jag väl ute å cyklar säkert =)

          /Nisse
          Team Gbg
          96 V4 '77b
          9-3 Sport '99

            mars 25, 2002 kl. 20:44 #63316

            Hej!
            Jag kan inte förstå var ni hittar dessa märkningar
            på mina motorer står det bara EO och ett nummer :confused:
            Kan ingen hjälpa oss amatörer en gång för alla och tala om vad EO står för

              mars 25, 2002 kl. 23:25 #63317

              Hej Kjell, välkommen i de förvirades klubb
              Lite fler motor nr
              157447=1500cc
              *JC68903* =1700cc
              EY 317487 =1500cc
              8L7 109204 =????cc
              L18 112770 =1500cc
              147718 =1500cc
              139619 =1500cc

              Nisse:
              Du kan sluta cykla nu

                mars 26, 2002 kl. 00:14 #63318

                *puh* ska bli skönt å vila lite =D

                /Nisse
                Team Gbg
                96 V4 '77b
                9-3 Sport '99

                  mars 26, 2002 kl. 00:16 #63319

                  om ni vill ha nåt mer å bita i så kolla in vad som står på min motor =)

                  http://130.236.144.7/saab/V41700nr.gif

                  /Nisse
                  Team Gbg
                  96 V4 '77b
                  9-3 Sport '99

                    mars 26, 2002 kl. 20:35 #63320

                    Jag ger upp

                      mars 26, 2002 kl. 23:39 #63321

                      Kjell:
                      Hoppas att det inte var oss du gav upp på :confused: för det var apsolut inte min mening.
                      Försökte bara tala om att jag inte har hittat någon logik i motor nr för utom de som Nisse skrev som bara verka finnas på vissa.

                        mars 27, 2002 kl. 19:06 #63322

                        Hejsan!
                        Mej blir ni inte av med så lätt
                        Men jag tycker dessa motor koder verkar vara bara snurren, nån måste väl på denna jord ha ett hum om dom :confused:

                          mars 27, 2002 kl. 20:27 #63323

                          Bra Kjell
                          Det här med motor nr verkar vara som du säger rena surren, börjar man gräva i detta för djupt tror jag att kommer pojkarna med en trörja med långa armar som knäpps på ryggen.
                          Det finns ju inte så många olika varianter på V4-motorer se http://www.saabklubben.com/data/motorvx2.shtml

                            mars 27, 2002 kl. 20:37 #63324

                            finns ingen logik överhuvudtaget, tyvärr

                            /Nisse
                            Team Gbg
                            96 V4 '77b
                            9-3 Sport '99

                              mars 27, 2002 kl. 20:40 #63325

                              Nisse:
                              Har du kollat din snurra? (1500 e 1700)

                                mars 27, 2002 kl. 21:39 #63326

                                nä, hade inte tid å pilla med sånt när jag var å provstartade den i ”vintervilan”

                                men ska kolla det så fort jag tar ut bilen senare i vår

                                men allt tyder på att det är en 1700, tycker den går rätt bra också

                                men jag har tänkt att åka å bromsa den när jag trimmat den lite

                                /Nisse
                                Team Gbg
                                96 V4 '77b
                                9-3 Sport '99

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.