Märkning vevaxelgrader på svänghjul – SAAB 92A
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Märkning vevaxelgrader på svänghjul – SAAB 92A
Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Märkning vevaxelgrader på svänghjul – SAAB 92A
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan,
Jag undrar om någon har koll på vad märkningarna av vevaxelgraderna på svänghjulet för en SAAB 92A är?
En bild på graderingen vore jättebra om någon har.Jag har mitt eget svänghjul där det inte riktigt längre syns vad det står.
I verkstadsmanualen/servicehandboken nämns 10°, så det bör väl vara märkt på svänghjulet i så fall..?
Grejjen är att jag ser inte någon ”10:a”, däremot tycker jag mig urskilja en ”12:a” instansat i svänghjulskransen. (vet inte,.. jag kanske ser snett)Mitt svänghjul är nu pulverlackerat svart, så det gör det lite svårare att tyda var/vad märkningarna är.
Men min ide är att ”skrapa” ur märkningarna, och fylla med vit färg, så det syns tydligt.
Jag ser märkningar, 6, 8 (och kanske 12?), på två ställen i svänghjulets periferi, och en heldragen linje/streck (troligen vändläge/ 0°)
Jag trodde mig ha bilder på dessa graderingar före lackeringen, men jag trodde nog fel (eller så har jag förlorat bilder).Om någon kan hjälpa mig vore jag tacksam.
Om inget annat, så bidrar ni med att fylla på med 92-relaterat innehåll på nätet 🙂
Det kommer på tok för lite ”rätt” resultat när man Googlar på SAAB 92 grejjer.Ha de gött!
Har motorn stående på bänken och ställde tändningen för inte så länge sen så det var lätt att ta en bild. De streck som finns är 0, 8, 10 och 12 grader. Vid 0, 8 och 12-strecken står också gradtalet men vid 10 är det bara ett streck. Samma märkning finns på två ställen med 180 grader emellan.
Attachments:
augusti 29, 2022 at 22:22 #496560Hej,
Jag fick min 92A färdig till SAAB festivalen och har sedan under sommaren tillbringat en hel del tid under bilen i hjulhuset för att justera tändningen så jag kan komma med lite erfarenheter.
Jag planade toppen 3mm (samt lite på cylindern också) efter tips då originalet är anpassat efter 70 oktanig bensin och nu kör vi på 98. Resultatet blev att den går lite hårt och vibrerar på låga varvtal, men effekten har ökat markant allteftersom jag har ökat på huvudmunstycket och lågfartsmunstycket. Har även större halsring samt mindre emulsions munstycke. Motorn har dock ett slamrande ljud just när man släpper av gasen till frihjulsrullning. Jag ska nu prova att gå upp i värmetal på tändstiften för att bort den förmodade glödtändningen. När man har låst frihjul och släpper gasen kommer inte slamret i lika stor grad. Finns säkert en förklaring till det.
Detta om bakgrunden varför jag har hållit på med att ändra tändningen och letat efter bästa inställningen.Först ska brytaravståndet vara rätt för det påverkar tänd förställningen väldigt mycket och det gäller då att börja med den brytaren som sitter på den stora plattan. Jag tror att jag hamnade på 0,4 i avstånd men det viktiga är att justeringen på tändplattan ska vara i ett mitten läge när brytarna bryter på 10°. Jag kopplade en ”summer” (batteridriven lampa med ljud-vibrerande) över brytaren. Då kan man sitta under skärmen i hjulhuset med huvudet och justera brytaravståndet medans en kompis/fru står och vrider på svänghjulet för att läsa av gradtalet när ljudet startar.
För den andra cylindern får man göra samma sak; ställa justeringen på den lilla plattan i mitten och sedan justera brytaravståndet så man hamnar på samma gradtal på svänghjulet. Efter många små justeringar har man fått de två separata systemen att bryta på samma gradtal och då kommer de att följas åt när man ändrar stora plattans läge.Jag fick lära mig att avståndet ska mätas där det är som störst och det är precis innan de ska slutas. Avståndet ökas i tre etapper; 1 när brytarna går isär, 2 i mitten på nocken, 3 i slutet på nocken. Det är tydligen så det ska vara så avståndet ska mätas i slutet.
Om man inte har en assistent till sitt förfogande får man hoppa upp och ner mellan svänghjul och tändplatta.
Det jag kallar summer är ett ovärderligt hjälpmedel då man får en ljudsignal som bryts när brytarna går ifrån varandra.
Min erfarenhet med min trimning är att ca 8° förtändning fungerar bäst.En annan är att motorkuddarna är för mjuka när det är varmt ute. De främre sitter mellan grenrör och ljuddämparen.
Jag hittade genomslagsgummin till en SAAB 900 -84 för bakaxeln som passade perfekt att tvinga in under växellådans ”tapp” längst ut för att ge stöd. Samma sak kunde man göra kring en av bultarna under vevhuset mot golvplåten. Resultatet blev ett mycket stadigare motorpaket vilket bör förhindra gungningar.Lite av vad jag har gjort under sommaren…
Hej, Jag fick min 92A färdig till SAAB festivalen och har sedan…
Hej Anders,
Roligt med input från andra 92 ägare 🙂Jag har själv inte tänkt på att bränslet vid tiden då 92:orna gjordes hade så lågt oktantal. Men jag tror definitivt du har rätt.
Vet du vad ditt kompressionsförhållande är med de modifikationer du gjort? Bara nyfiken vad som funkar.När jag hade min vevaxel sänt till renovering(byte av lager), så frågade jag vad firmans erfarenhet är, om hur vevaxel-, vevstakslager, och kolvtappsbussning tål höjt kompressionstal.
-”Inga problem för lagren/bussningarna med högre kompression. Det är gediget lagrat”
Så det är ju bra.
Det som jag kom att tänka när jag läste ditt inlägg, är huruvida startmotorn orkar dra runt en motor med högre kompressionstal?
Startmotorn är ju inte särskilt stark i sitt original utförande (0,4 hk, ~298 W) Så jag undrar om den får det kämpigt med avsevärt högre kompression.
Vad är din erfarenhet?Angående förgasare, så vill jag dela med mig av att jag har köpt ett ställbart huvudmunstycke till min SOLEX AIC 32.
Inte beprövat ännu, men herren jag köpte det av, sa att det var först ämnat för 2-t båtmotorer.
Jag skapade en tråd om detta när jag köpte munstycket. ”Feedback om justerbart munstycke för Solex förgasare”Jag får nog använda mig av ditt råd när jag kommer till att justera tändningen på min motor.
En metod jag snappat upp från YouTube videor, är att man kan använda två smarttelefoner. Man ringer upp med ett videosamtal, placerar den ena telefonen att filma det man vill se(och höra), och placerar den andra telefonens skärm/display, där man enkelt kan se den medan man grejjar med vad man behöver grejja med.
Kräver ju två telefoner. Men om man får låna frugans en stund kanske…Om motorkuddar har jag också läst lite av det du beskriver. Givetvis är ju gummit trött i gamla original motorkuddar.
Jag tänker mig att det kanske vore möjligt att köpa nytt gummi i korrekt shore-tal (hårdheten på gummit), och skära till önskad form.
(typ, slipa med vinkelslip. blir en massa rök, men är nog görbart)
Det blir ju lite annorlunda design, då man inte kan ”gjuta/vulkanisera” in stål inne i gummit, utan man får göra två halvor, och hålla ihop dessa med bygel eller dylikt.
Alternativt,…. Gjuta sin egen kudde utav silikon med stålet inne i kudden. Här är 3D-skrivare er vän för att få en gjutform. Bara fantasin(och pengar) som sätter gränserna.Roligt med lite tjöt, tankar, funderingar, och personers erfarenheter 🙂
oktober 4, 2022 at 13:24 #497425Dags för en liten Uppdatering från mig ang de frågor ni ställde.
Startmotorn har orkat dra runt med den högre kompressionen utan problem, ända tills det blev nästan nollgradigt ute en morgon. Då gick det trögt men det beror nog mest på att jag har tjock olja i växellådan.
Munstycken i förgasaren har jag bytt i etapper och jag hamnade på stora innan jag gav mig.
Lågfart/tomgångsmunstycke: 70
Huvudmunstycke; 145
Halsring; 28
Tändstift; NGK B7HS
Topplock -3mm samt cylinder -1mm
Resultatet blev en motor som var väldigt pigg och drog fint upp till 60 på 2:an och 100 på 3:an. Riktigt rolig att köra.
MEN,
För mjuk motorupphängning, spel/glapp i kulleder samt brytningar från knutarna gjorde att komforten inte var till belåtenhet. Lägg därtill att växelspaken skramlade (uppdaterades på senare chassinummer med plastklyka), vibrationer vid tomgång och mycket ”hårda förbränningsljud” beroende på gaspådrag.
Allt det negativa gjorde att jag monterade en topp som bara var planad väldigt sparsamt och resultatet blev en betydligt lugnare motor med mycket mildare vibrationer som inte är lika störande. Den blev också slöare. Jag gjorde en liten enkel accelerationsmätning upp till 80km/h och fick 26sekunder respektive 32sekunder för och efter bytet.
Men jag tycker den blev behagligare att åka med original utförandet, så det får får bli så framöver. Ska stega ner i munstycken för att hitta bästa kombinationen.
Kan konstatera att motorkuddarna är betydligt stabilare vid temp straxt över nollan samt att kylargardinen behövs och att värmen är bra.oktober 5, 2022 at 23:14 #497534Kompleterande uppgiftl;
Emulsionsmunstycke: 220 (original 240)
För att få koll på hur förbränningen fungerar har jag kört på vägen i konstan fart i olika hastigheter/gaspådrag och tvärt stängt av tändningen, rullat in på en busshållplats och tagit bort ett stift för att se hur det ser ut. Färgen på mittelektroden säger mycket om hur förbränningen var.
Många stopp har det blivit…Hej,
Nu har den vita färgen torkat tillräckligt mycket för att kunna slipa ner den.
Det tog löjligt lång tid för färgen att torka eftersom det applicerades tjockt med färg, och svänghjulet har förvarats i ett utrymme som inte är helt varmt.Som tidigare nämnts i tråden så är svänghjulet pulverlackerat svart, och jag har skrapat ur märkningarna/siffrorna för vevaxelgraderna/tändvinkel.
Här är det skrapat med en rits i pulverlacken.
Det är ju långt ifrån bra. Jag insåg när jag gjorde detta, att en miniatyr graveringspenna hade varit ett bättre verktyg än en rits, men en rits var det verktyg som fanns tillhands.
Slipade ytan jämn med sandpapper efter ritsandet, eftersom det var lite ”böös”(jag gillar det ordet 😀 ) eller frasiga kanter där jag ritsat.Fyllde sedan i med vit färg (hammarlack/metallfärg), med en liten spetsig pensel.
Och efter bara några månader hade färgen torkat, och jag kunde fila bort överskottet av den vita färgen, tills bara markeringarna/siffrorna var synliga.
Jag valde att fila runt hela periferin i hopp om att få bort apelsinskalsutseendet, men ojämnheterna är så stora att det inte blev jämnt utan att troligen slipa bort all lack.
Jag slipade runt hela periferin med 600 och 800 korns slippapper efteråt, för att få en enhetlig matt yta.
Tänkte det kanske syns bättre om man använder tändlampa någon gång framöver…
Kom tyvärr ingen bild på det.Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.