Marschfart

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Marschfart

  • Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2019-10-22 21:29 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #464190
    Jonas Rudberg
    Deltagare

    Hej Saabvänner!
    Har bara en enkel fråga som gäller en 3-växlad Saab (1962) :vågar man ligga på ungefär 110 km/t som marchfart längre sträckor på motorväg eller ska man nöja sig med 100 ? 110 motsvarar väl c:a 5500 varv/minut ,tål motorn det i längden ?
    Jonas

    #464210
    marcus berger
    Deltagare

    Hej Jonas. Har själv en 62:a där jag tycker att runt 80-90 knyck är alldeles tillräckligt. Vad en motor pallar för har jag ingen aning om men det är väll bara skicket på motorn som avgör?

    #464211
    andersu
    Deltagare

    Hejsan. Har också undrat hur mycket man vågar varva i längden. Har själv en 63.a me 3 vxl. Tycker också att 80-90 är en bra fart varvmässigt. Men samtidigt så varvar ju våran 2 takt Yamaha båtmotor 5500 varv när man håller stålet. Den håller bra trots långa sträckor på full patte. Borde väl inte va nån skillnad på 2 takt Saab egentligen. Men samtidigt är det ju varvet som sliter på en motor. Bra olja och ha full koll på bestyckningen är ju ett måste om man vill ha roligt och fläska på lite utan onödigt slitage.

    #464262
    runefalk
    Deltagare

    Hej
    Jag vet inte om ni är intresserade av historia, men i november 1962 köpte jag en ny Saab 96 årsmodell 1962/63. Årsmodellen hette så. Efter att bilen körts in efter tips från SAAB-folk så satte ja på sportens avgassystem, större halsring och munstycken, tog bort strypkonan i luftrenaren, samt gjorde ett nytt lock till luftrenaren så att motorn kunde få så mycket luft som den ville. Bilen gjorde 90 km/h på tvåan och på trean så ökade den lite i fart när hastighetsmätaren var i bott vid 140. Eftersom det var fri fart på den tiden så fick den gå för fullt hela tiden. En gammal motor i dag som man inte vet hur den har behandlats tidigare får man dock vara försiktig med. Men i en nyrenoverad motor så finns det potential.
    Jag bytte sedan till en ny SAAB Sport 1965.
    Rune Falk

    #464320
    Jonas Rudberg
    Deltagare

    Hej.
    Tack för svaren.På sextiotalet körde jag mycket med hemtrimmade 93:or, vi körde både till Italien och Spanien utan några mekaniska problem. Men jag har glömt hur fort vi brukade köra på Autobahn,därför undrade jag.Kollade lite mer noga i instruktionsboken och såg att 110 motsvarar nästan exakt ett motorvarv på 5000 så det bör man väl lugnt kunna hålla om man lättar på gasen ibland. I boken står också att motorn tål hög hastighet.
    Jonas

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng