Maxkomp V4?

Forum Övrigt SSR Maxkomp V4?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-11-08 14:10.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13326

    gammsaaben
    Deltagare

    Jag tänkte bygga ihop en lagom bruksmotor till min nya kombi. Efter ha läst om Rasmus Blomkvists etanolkonvertering så funderar jag på att bygga motorn för E85 och höja kompressionsförhållandet. På http://www.etanol.nu har jag läst mig till att lämpligt kompressionsförhållande för E85 är mellan 12:1 och 16:1 men att man inte bör gå över 14:1 med standard vevstakar.

    Frågor:
    1) Vad är maximalt kompressionsförhållande i en V4 med standard kolvar och stakar?
    2) Vad är maximalt kompförhållande om man vill ha kvar möjligheten att kunna köra på bensin, 98 oktan?
    3) Vad behöver man tänka på när man höjer kompet?
    4) Har för mig att man behöver kopparringar över 10,5:1. Fixar jag sådant från Ström?
    5) Vad är bäst, att plana blocket eller topparna?

    Motorn kommer bli en 1700 med portade toppar, större ventiler och portat dubbelinsug. Antingen en Solex 32/36 eller en Weber DCD 36/36, jag lutar åt Solexen då den borde vara snålare. Kamaxel är också ett frågetecken, ev. har jag en 7,2 tillgänglig.

    #89829

    andypeak
    Deltagare

    OK here it goes again!

    Mitt förslag för en schysst bruksmotor med grymt bra körbarhet.

    Borra 94mm med kolvar från Dalhems (39.6 mm), block planat ~2mm dvs kolvarna går hela vägen upp till blockplan. Måste mätas innan planing alla block är inte lika. Detta ger absolut bästa möjligheter till en bra förbränning. Detta ger ~10:1 i geometrisk kompression med original förbränningsrum (40cm^3).

    Kam 7.2 eller dylikt, känner ingen som har provat 7.3 kammarna med det är säkert ocskå ett bra alternativ.

    Weber DCD 36:a är ett bra alternativ i en 95:a. Det har vi i vår Skepptunabil och den har alltid gått bra samt att alla delar munstycken finns tillgängligt.

    Du kan säkert klara dig med ett set schyssta toppackningar men det kan vara så att att det kan finnas kopparpackningar på gång i framtiden men själv skulle jag ha kostat på mig kopparringar. Ström kan fixa det åt dig.

    Detta är det koncept jag själv skulle vilja ha i en bruksbil. Det är inte det allra billigaste men jämför detta med vilken tråkig Svenssonhäck som helst och du kommer ut som en vinnare ekonomiskt i alla fall!!

    #89830

    gammsaaben
    Deltagare

    Tack för tipsen, Andreas! Om kolvarna och blocket jag har har visar sig vara oanvändbara så kanske jag blir så illa tvungen att borra osv men i första hand tänkte jag bygga på sådant jag redan har. Jag vill bara få ihop en billig bruksmotor till andrabilen, den som sitter i nu är ganska kass. Samtidigt tänkte jag ta tillfället i akt och exprimentera lite med det miljövänliga alternativet E85.

    Någon som kan hjälpa mig med frågorna ovan?

    #89831

    gammsaaben
    Deltagare

    Efter att ha letat runt lite så har jag hittat de flesta svar själv. Trodde inte att dessa frågor var så svåra, eller var de kanske så lätta att ingen orkade svara?

    Svar:
    1) I trimningsanvisningarna S&R grupp 2 så hittade jag ett diagram som visade kompressionsförhållandet som funktion av förbränningsrummets volym. Diagrammet var graderat till 12:1 så jag drar slutsatsen att det är det maximala kompressionsförhållandet på en V4. Såvida inte max kompressionsförhållande enligt trimningsanvisningarna bara är vad som är maximalt möjligt med bensin och att man skulle kunna plana topparna ännu mer om man kör på E85. Polering av vevstakarna rekommenderas i anvisningarna.

    2) Se 1).

    3) Polering av vevstakar. Om kompressionsförhållandet överstiger 10,5:1 rekommenderas kopparringar.

    4) Ja. (tack Andreas)

    5) Trimningsanvisningarna: Planing av blocket ”är att föredra ur prestandasynpunkt men blir givetvis dyrare.”

    http://biphome.spray.se/davidgustafsson/doc/trimning.html

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng