Maxvarv standard V4?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Maxvarv standard V4?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-06-22 17:22.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #375651

    John Ahlberg
    Deltagare

    Finns någon officiell uppgift på maxvarv för en standard V4? Jag syftar alltså inte på de 4700 rpm där max motoreffekt lämnas, utan en tydlig sifferuppgift som kan ses som ett ”rödmärke”.

    Orsaken till frågan är att jag bygger A-traktor av en 96 V4 ihop med sonen och traktorreglerna refererar till originalmotorns maxvarv vid ett av kraven. Att vi bygger med en lågvarvig industridiesel är till stor glädje för maxhastigheten 30 km/h på högsta växeln, men reglerna säger också att traktorn inte får gå fortare än 10 km/h på LÄGSTA växeln vid 2/3 av ORIGINALmotorns maxvarv. I värsta fall måste vi lägga till inte bara en fast nedväxling, utan också en extra växellåda med växelspak för att både klara 30 på högsta växeln och de där tio på lägsta.

    #375653

    John Ahlberg
    Deltagare

    Tyvärr är det nog det absoluta motorsprängarvarvet som gäller, alltså vad en standard V4 rusar upp till om den utan ”mothåll” får skrika ut sin dödsångest med en tegelsten på gaspedalen… Jag antar detta varv blir mer än de 6500 rpm det maximalt får bli om bygget ska klara kravet om högst 10 km/h på lägsta växeln ”vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal” som lagtexten kräver.

    Allt över 6500 rpm måste ”kapas” med primärtransmissionen, vilket innebär att toppfartens 30 km/h måste offras i samma grad om jag inte lägger till en extra växellåda med spak på. Det är fan inte lätt att bygga en A-traktor som är praktiskt körbar annat än hemma på gården om man samtidigt inte vill bryta mot lagen. Reglerna sänder ett oerhört dumt budskap till våra 15-åringar!

    #375682

    sabbe
    Deltagare

    Beror på hur mycket felvisning det är på varvräknaren.
    Min 69:a varvade närmare 7000 rpm vid ventilsläpp på Smith varvräknare när jag började köra den.
    Sedan blev det sämre och sämre efter 5000 mil så när varvet var nere på 6200 rpm rev jag motorn och bytte till nya fjädrar.

    Sabbe

    #375687

    John Ahlberg
    Deltagare

    Då antar jag att 6500 är helt ok att uppge i god tro som V4-motorns maxvarv när jag skriver specifikationen för traktorregistreringen! Jag hänvisar till ”de kunniga motorplågarna i Saabklubben”. 😀

    Tonårsgrabbarna på ett A-traktorforum vittnar om att lagtexten är obegriplig/omöjlig och att besiktningsingenjörerna därför kör sin egen godtyckliga praxis. En diesel har ofta en tydlig gräns men bensinmotorer skriker ju oftast upp sig till ventilsläpp, och det är ju inte precis någon hälsokur. När det gäller bensindrivna A-traktorer finns en liiiiten eftergift i motormisshandeln som tillåter att man sätter en elektrisk/elektronisk varvtalsregulator som bryter tändspolen en liten bit över det varvtal där motorn kan lämna sin maximala effekt, och detta är ju siffror som motortillverkaren faktiskt brukar uppge. Detta gäller dock bara när man räknar fram och begränsar toppfarten på högsta växeln till max 30 km/h. För ”krypkörningskravet” på max 10 km/h på lägsta växeln är det fortfarande 2/3 av motorns obegripliga maxvarv som gäller. Till råga på allt ska det vara URSPRUNGSmotorns maxvarv man räknar på, oavsett vad för motor man faktiskt satt i!

    Byter man från en diesel till en högvarvig trimmad bensinmotor kan man alltså lätt komma upp i 30 även på lägsta växeln utan att lagen säger något. Inte heller finns något som helst krav på att motorn ska ha något bottevrid att tala om, trots att A-traktorn tydligt ska föreställa ett dragfordon…

    Välkommen till Grönköping!

    #375688

    sabbe
    Deltagare

    När det gäller dieslar har de något som benämns ”hög tomgång”.
    Detta har jag kontrollerat i bromsbänk på VW dieslar.
    Bara för att inte få för högt maxvarvtal så stryps bränsletillförseln nästan till noll.
    Vridmomentet försvinner, i bil känns det som att köra in i en vägg.
    På gamla insprutningspumpar gick det att ställa in mekaniskt.
    På moderna dieslar fixar elektroniken detta.

    På en otrimmad V4 motor är det ingen mening att varva över 5000rpm.
    Det begrep man inte när man var ung.
    Den inre friktionen ökar logaritmiskt med ökat varvtal vilket jag testat på många motorer genom att släpa
    runt dem med en elbroms. Effektförlusten av detta kan vara 5 hk vid 2000 rpm men mer än 40 hk vid 6000 rpm (ej v4).

    Sabbe

    #375717

    John Ahlberg
    Deltagare

    Det ÄR en diesel jag tänkt använda, men efter samtal med en ”högre” ansvarig på Carspect idag fick jag mina obehagliga misstanke bekräftad: Det varvtal lagtexten syftar på ÄR vrålet från en motor i svår
    dödskamp då den helt enkelt inte kan varva mer. ”Ventilflyt” torde vara det som begränsar maxvarvet på de flesta bensinmotorer. För dieslar är så gott som alltid maxvarvet tydligt definierat av insprutningspumpen som Sabbe beskrev ovan, men eftersom URSPRUNGSmotorn i en Saab 96 V4 är en kortslagig bensinmotor kan det bli ett absolut krav att hitta trovärdiga dokument eller ännu hellre formella intyg som anger varvtalet för ”ventilflyt” hos V4-motorn. Kan jag inte uppvisa ett sådant dokument är besiktningsorganet skyldigt att nobba mitt bygge.

    Inte ens om jag radar upp flera växellådor så att det krävts 30.000 rpm av ursprungsmotorn (om den fortfarande suttit kvar i bilen) för att nå 10 km/h på lägsta växeln FÅR besiktningsorganet godkänna bygget utan intyg om motorns maxvarv, trots att vilken idiot som helst fattar att ingen bilmotor i världen kan varva 30.000 rpm. Vill byråkratin så kan den… 🙁

    Så, finns någonstans en fabriksuppgift om vad en STANDARD Ford V4 1500cc som högst kan varva till obelastad?

    #375718

    John Ahlberg
    Deltagare

    Kanske kanske med lite tur att den lokala besiktningsingenjören kan nöja sig med ett effekt-/vridmomentiagram om man antar att grafernas slut i högerkanten markerar ett sannolikt maxvarv. Om ett sådant dokument ska duga så måste det se trovärdigt ut och helst bära en Saab-logga. Om uppgifterna kommer från Ford är det förstås minst lika bra.

    #375736

    John Ahlberg
    Deltagare

    Hittade i mina gömmor häftet ”SAAB 95/96 Gör det själv” för årsmodell 1975B och 1976, utgivet och underteckat av självaste Saab-Scania personbilsdivision. En helsida upptas av ett tjusigt motordiagram graderat till 7000 rpm på X-axeln, men tyvärr tar graferna för vridmoment och effekt slut redan vid 5000, strax efter punkten där motorns maxeffekt passerats.

    Ingenstans hittar jag uppgifter om hur högt motorn faktiskt får varvas, d.v.s. var en varvräknare skulle ha sitt rödmärke.
    -Någon som vet? Kan det vara de 5000 där diagrammets grafer slutar?

    Tyvärr räcker inte ens uppgift om rödmärke om jag förstått lagen rätt. Det man lite luddigt far efter verkar som sagt vara det varvtal där motorn helt enkelt inte orkar snurra fortare = vansinnigt! (men lagstiftarna vill ju helst inte ha A-traktorer över huvud taget så det kanske var ett smart drag attbskriva lagen på det viset…)

    #375738

    silis
    Deltagare

    De första Ford V4 motorerna (orange ventilkåpor 1700 troligen -65-66 ) varvade nog max 5000 inan ventilsläpp. hälsn. Anders.

    #375739

    John Ahlberg
    Deltagare

    Oj, inte högre? Diagrammen jag har är för 75B och 1976 specifikt och eftersom bilen vi bygger på är en 76:a är det endast uppgifter om just den årsmodellens motor som gäller, men går det att hitta ett trovärdigt dokument för de äldre motorerna kan det kanske accepteras.

    Planen är att hälsa på den lokala besiktningsingenjören nästa vecka med diagrammen och kolla hur han personligen ser på saken. Orden ”ursprungsmotorns maxvarv” känns egentligen mer rimligt att tolka som högsta TILLÅTNA varvtal än som ”motorns självförstörande varvtal”. Lagtexten ställer inga krav på HUR man begränsar A-traktorns toppfart på högsta växeln till 30 km/h, men det finns en ganska väl utvecklad praxis man brukar hålla sig till. Bl.a. säger att man får strypa motorns maxvarv ner till 10% under den nivå där max effekt tas ut om man gör det med svetsade strypningar i insugskanalerna och/eller omslipning av kamaxeln. Detta skyddar också motorn mot övervarvning, men det är tyvärr inga siffror som hjälper i kravet på att kunna redovisa ursprungsmotorns maximala varvtal…

    Ur Vägverkets författningssamling VVFS 2003nr019:

    Konstruktiv hastighet
    33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta kon-
    struktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell
    väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att
    det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta
    konstruktiva hastighet.

    A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10
    km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.

    Jag MÅSTE helt enkelt få tag på den uppgiften på något sätt, annars hänger projektet på besiktningsingenjörens vilja att sätta sunt förnuft före torra lagtexter.

    #375855

    John Ahlberg
    Deltagare

    Tråden har spelat ut sitt syfte efter att jag idag fått beskedet av ”min” lokala besiktningsingenjör att han accepterar saabfabrikens vridmoment- och effektdiagram i gör det själv-häftet jag har. I detta diagram slutar båda graferna vid 5000 rpm medan x-axelns varvtalsskala fortsätter till 7000. Besiktningsingenjören anser att detta duger som ”rödmärke” för V4-motorn. Åtminstone just denna besiktningsingenjör tycker att sunt förnuft duger för beräkning av den märkliga fiktiva toppfarten på lägsta växeln. Styrkande dokument krävs inte och det räcker oftast med det generella antagandet att få bilmotorer får varvas högre än ca 6000 rpm.

    Någon V4-motor ska för övrigt inte piskas sönder i mitt och sonens fall, beräkningen är enbart teoretisk/byråkratisk eftersom vi använder en liten industridiesel.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng