Mekanisk insprutning?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Mekanisk insprutning?

Detta ämne innehåller 13 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-09-09 14:53.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6418

    Jonas Åberg
    Moderator

    jag är ny inom TT. Men kan inte låta bli att undra hur det skulle funka.

    Har läst lite på gamla forumet där var mycket tokiga byggen. O j-a vilken fart där kan bli i dom.

    JAG skulle vilja bygga med budget och med något jag behärskar mer än Lmm eller vad de nu heter.

    Har någon provat?
    Vad har ni för teorier på detta?

    #47734

    Morten S.
    Moderator

    Vet om flere som har bygget om til innspr. fra OG900. (LH-tronic)
    Staberg fra det gamle forumet snakket om å tilvirke adapter for dette til V4.
    Jeg har også liggende noen deler fra et slikt bygge, men kom i skade for å selge det tilpassede innsugsmanifoldet…

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #47740

    Jonas Åberg
    Moderator

    @morten Strandmoe wrote:

    Vet om flere som har bygget om til innspr. fra OG900. (LH-tronic)
    Staberg fra det gamle forumet snakket om å tilvirke adapter for dette til V4.
    Jeg har også liggende noen deler fra et slikt bygge, men kom i skade for å selge det tilpassede innsugsmanifoldet…

    Bara intresserad av TT. V4 insug har jag oxå byggt några i mina dagar. 😉

    #47754

    Morten S.
    Moderator

    Ser jo nå at der står TT :bh

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #47761

    fjurre
    Deltagare

    Det var k-jet som jag hade.
    http://youtu.be/5xbxj_yk4nk?t=9s

    Har sett en här på forumet som använt megasquirt också.

    #47770

    Jonas Åberg
    Moderator

    Har du mer info på k-jet motor.?
    Hur klarar spridarna 2-T oljan?
    Hur tyckte du den gick, blev den monterad i bil?

    Turbo var ju en cool idé men hur löste du smörjningen? Separat system, eller?

    #47785

    John Ahlberg
    Deltagare

    Turbo är väl riktigt knepigt till tvåtakt, åtminstone till helt kolvstyrda motorer? Med avgasventil antar jag läget blir ett bättre. Å andra sidan borde en turbo förbättra utblåsningen av avgaserna och om motorn sedan har direktinsprutning via topplocket EFTER att portarna stängt borde man få en ganska effektiv motor. En kompis visade nyligen sin offshore tävlingsmotor, en V6:a på 200 kusar med högtrycksinsprutning direkt via topparna. Motorn har en liten luftkompressor men vad jag förstod har den till uppgift att sätta extra sprutt på den insprutade bensinen och inte att höja fyllnadsgraden. Denna motor har alltså INTE turbo eller kompressor för spolluften. Kompisen sade att bränsleförbrukningen på en direktinsprutad tvåtaktare är 20-30% lägre än motsvarande förgasarmotor. Smörjningen sköts så klart med separat oljepump på ”vanligt” vis via ett flertal strategiskt placerade munstycken och oljeförbrukningen är densamma som hos en förgasarmotor.

    #47817

    fjurre
    Deltagare

    @jonas99 wrote:

    Har du mer info på k-jet motor.?
    Hur klarar spridarna 2-T oljan?
    Hur tyckte du den gick, blev den monterad i bil?

    Turbo var ju en cool idé men hur löste du smörjningen? Separat system, eller?

    Det var jag som ville prova med turbo, Ville inte ha förgasarturbo så jag gjorde ett insug å tog k-jet från en saab 99 eller 900, kommer inte ihåg exakt vilken bil,
    Den kom aldrig ner i bilen. så jag vet nte ricktigt hur den går.
    smörjan till turbon skulle bli ett eget system med pump från biltema
    http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Vattendieselpump-25987/
    står ej för kontinuerlig drift. men det blir ju inga ”långfärder” med bilen.

    #47826

    John Ahlberg
    Deltagare

    Jag är mycket skeptisk till turbo på kolvstyrda tvåtaktare. Enda vinsten jag kan se är att ”urblåsningen” som sagt kanske kan bli effektivare men även om man tillsätter bränslet först efter att avgasporten stängt kommer man förlora smörjolja i form av en klibbig oförbränd dimma ut genom avgassystemet. Jag tror inte man kan öka fyllnadsgraden i någon betydande mening, vare sig med turbo eller kompressor, eftersom kolvstyrningen ger symmetriska öppettider och avgasporten måste ha längre duration än spolkanalerna. Vidare har jag läst (i Two-stroke performance tuning av G.Bell) att högre vevhustryck och våldsammare spolningsförlopp förvisso kan höja effekten men att motorerna blir väldigt spetsiga i sin effektkurva. Tänk tillbaka på tidiga 80-talets japanska MC…



    Beträffande den mekaniska insprutningen kom jag att tänka på en biltidningsartikel jag lästa för många år sedan. Minns jag rätt var det en udda Peugeot som hade mekanisk insprutning väldigt likt den i en dieselmotor men att det här var en bensinmotor! Detta fick mig att nu tänka att en dieselpump kanske skulle vara en intressant lösning i en bensindriven tvåtaktare eftersom man får en effektiv sönderdelning av bränslet och att insprutningsögonblicket kan förläggas precis efter att kolven stängd avgasporten.

    Hur en dieselpump klarar smörjningen om den pumpar bensin eller etanol antar jag kan bli kritiskt. Å andra sidan ska ju tvåtaktaren ändå ha smörjolja från något håll och då kanske man kan rädda pumpen genom att blanda en skvätt tvåtaktsolja direkt i bensinen. Den huvudsakliga smörjningen måste så klart ändå ske genom separat oljeinsprutning vid lager och cylindrar. Alternativt kanske det går att ordna någon form av dimsmörjare via insugsluften?

    Bränsleinsprutning som sker efter att avgasporten stängts borde ta bort poängen med expansionskammare eller på annat vis avstämt avgassystem. -Det blir ju aldrig något bränsleläckage ut i avgassystemet under spolförloppet och då faller väl poängen med att reflektera tillbaka avgasernas tryckvåg? Nja… fel tänkt kanske! Jag antar att man kan höja fyllnadsgraden en aning genom att trycka tillbaka en del av den spolluft som hinner pysa ut i avgassystemet.

    Den största vinsten med en tajmad insprutning borde vara sänkt bränsleförbrukning. De 20-30% som kompisen pratade om på sin V6 båtmotor är tveklöst lockande siffror! Jag misstänker att en gammal dieselpump är mer DIY-vänlig än att mickla med speciella spridare, solenoider, elektriska högtryckspumpar och den elektronik som måste till. Miljömässigt ser jag ingen vinst utöver minskningen av oförbränt bränsle då ”oljesnuskandet” borde bli oförändrat. Vill man tänka på miljön finns ju snällare och elakare oljor. Dessutom kan man om man vill räkna bort det en sliten och läckande fyrtaktare pytsar ur sig. Men katalysator får vi allt glömma tyvärr…

    Hur stor är skillnaden generellt i bränsleförbrukning mellan en traditionell två- och fyrtaktare?
    Kan den möjligen vara 20-30%? 😉 Hur mycket mer dricker en TT-96 jämfört med en V4?

    #45944


    Den här 2T turbon lär ha fungerat

    #47845

    John Ahlberg
    Deltagare

    Kul bygge! ATT det fungerar tvivlar jag inte på men HUR BRA den går tack vare turbon är jag mer osäker på. När en motor sitter i en bänk på det viset kan den ju ha hur mycket imponerande gimmicks som helst utan att det säger något om prestanda och hållbarhet. -Faktiskt rätt lömskt att göra på det viset då det triggar fantasierna så förbaskat skönt…

    Det ser ut att vara en långnosmotor med elektronisk insprutning före vevhuset och CDI-modul från någon V6:a. Jag är fortfarande ganska övertygad om att insprutning gör bäst nytta på en tvåtaktare om det sprutar direkt in i cylindrarna efter att kolvarna stängt avgasportarna.



    Jag har svårt att släppa den febriga tanken på att använda en dieselpump och dess spridare. En äldre/mindre pump från 6:a borde vara lämpligt DIY-material. För att skona pumpen från de i sammanhangen extrema varvtalen borde man behålla 2:1-utväxlingen relativt vevaxeln och montera två spridare till varje förbränningsrum. Det är förmodligen illa nog att tvåtaktaren varvar det dubbla mot dieselmotorn. Pump från en trecylindrig diesel skulle få snurra på fyrfaldigt… Pumpen måste få varvtalsregulatorn stelopererad så att den alltid pumpar samma volym oavsett motorns belastning. Regleringen ska istället ske ihop med luftspjället. Behövs olika blandningsförhållande vid olika varvtal får detta skötas med en kam på luftspjället som i sin tur kopplas till gaspedalen.

    Utöver det uppiskade varvtalet på dieselpumpen har vi detta med dess smörjning. Som jag skrev tidigare tar jag för givet att man behöver tillsätta en skvätt tvåtaktsolja i bränslet enbart för detta.

    När vi ändå håller på att bygga avancerade tokerier är det frestande att leka med tanken om att även införa avgasventiler. Ordinarie avgasportar kan antingen läggas igen eller kanske modifieras till extra spolportar. Sedan tycker jag vi provar igen med den där turbon! 😀

    #47905

    Jonas Åberg
    Moderator

    Min tanke var mest att ersätta förgasaren Inte DI utan bara i insugsröret Och köra med oljeblandad bensin inget konstigt utan bara coolt.
    Är av den åsikten att en spridare blandar luft och bränsle på ett mycket effektivare sätt än förgasare.
    Blir det inte sämre är jag nöjd. Coolhets faktorn är högre.

    Men varför inte en lite dieselpump från 3cyl och driv den 1:1.. eller du tror inte den klarar varvet..
    Ska höra på jobb vad dom säger om det.. Jobbar med att reparera entreprenadmaskiner (jag är bara smed och el-kille)

    #47934

    John Ahlberg
    Deltagare

    Jag kunde inte låta bli att surra om DI-idén på Alternativ.nu:
    http://www.alternativ.nu/index.php?topic=142471.0

    Beträffande trecylindrig pump tror jag den får väl mycket att göra. Bensintvåtaktaren varvar ungefär det dubbla och tänder dessutom dubbelt så ofta. Det blir 4x det varvtal pumpen byggts för… Det kan förstås fungera utmärkt men personligen skulle jag, efter att kritiskt ha granskat konceptet mer än en gång, utgå från en 6-cylindrig dieselpump och montera två spridare i varje förbränningsrum. På så vis kan man halvera pumpens varvtal. Å andra sidan kanske det ger fler problem än det löser då 6-cyl pumpar ju brukar höra ihop med betydligt större motorer än de trecylindriga.

    Det BORDE fungera med DI på en tvåtaktare med oljeinsprutning, frågan är om det kan fås att fungera bra… Den stora utmaningen blir kanske att få DI-pumpen att pytsa i rätt mängd bensin oavsett varvtal och belastning. Det räcker nog inte med att steloperera centrifugalregulatorn och koppla ihop reglerstången med gasspjället. P.g.a. oljeoset är det nog inte heller någon höjdarmiljö för en labdsasond, annars vore det kanske en lösning att ha ett lambdareglerat finjusteringssystem för pumpmängden.

    Kan man bara få till rätt bränslemängd och få den minst lika fint fördelad som med förgasare borde en tvåtaktsmotor med DI få lika bra verkningsgrad som en fyrtaktare. Kvar har man dock miljöproblemet av smörjolja som förbränns.

    #57508

    benny
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    . P.g.a. oljeoset är det nog inte heller någon höjdarmiljö för en labdsasond, annars vore det kanske en lösning att ha ett lambdareglerat finjusteringssystem för pumpmängden.

    Kan man bara få till rätt bränslemängd och få den minst lika fint fördelad som med förgasare borde en tvåtaktsmotor med DI få lika bra verkningsgrad som en fyrtaktare. Kvar har man dock miljöproblemet av smörjolja som förbränns.

    För 4-5 år sen innan gasdrivna utombordare fanns, så var tvåtaktaren E-tech från Evinrude den renaste.
    Katalysator samt lambdasond har använts på tvåtaktaret av bla Yamaha,Suzuki,Rotax

    En separatsmörjning av modernare snitt blandar allt mellan 0,25-1,5% (utombordare) varvtal/spjällläge

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng