Mekartips elklocka V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Mekartips elklocka V4

Detta ämne innehåller 14 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-07 10:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21932

    vee-eight
    Deltagare

    Jag har förstått att elklockorna till V4:an, dvs den svagt fyrkantiga, brukar ge upp. Oftast handlar det om att en smältsäkring inuti den gått av. Här följer en handledning hur jag gick till väga idag;

    1; Skruva loss batterianslutningarna. Demontera ur klockan från instrumentpanelen. Enklast är att lossa på kalluftsintaget med de två skruvar som sitter precis framför utblåset under panelen, samt eventuellt också askkoppen. Glöm inte att ta bort den lilla lampan för belysningen. Notera också att det antagligen sitter en jordanslutning från ”fasten seatbelts”-lampan i en av tumskruvarna till klockan.

    2; Bakpå klockan finns tre små muttrar med 5mm fattning, varav en av dem är plomberad. Knäck loss plomberingen med en mejsel för att blottlägga den tredje muttern (garantin har ändå gått ut… :hype: ). Ta bort alla dessa tre muttrar och lirka ur det vita bakstycket ur gummitätningen.

    3; Klockan borde se ut såhär nu;

    Smältsäkringen skall sitta mellan de båda lödöron som är inringat i rött. Ta en grövre enkel kopparledning från ngn nätverkskabel eller liknande och löd fast mellan dessa öron. Om man vill kan man sedan testa att den funkar med ett bilbatteri; anslut plus (+) till anslutningen i mitten, och minus (-) till en av de längre gängade stängerna. Klockan skall nu rycka till och dra upp sig själv. Oron skall sedan börja svänga fram och tillbaka. Skulle den stanna så dutta i minimalt med 5-56 eller annan tunn olja tills den går utan avbrott med inkopplat batteri. Den skall rycka till var 20:e sekund sisådär.

    4; Montera samman allt i omvänd ordning.

    5; Leta upp ett par kabelstumpar och kläm fast en kabelskohona i den ene och en hane i den andre. Anslut de tomma ändarna i en hängsäkringshållare (utrustad med en klen säkring, inte mer än 3A). Anslut han-änden på hängsäkringen i kabeln i bilen (som förut satt på klockan), och hon-änden i klockan. Montera fast klockan i panelen (glöm inte jordanslutningen till bältesvarnaren som skall sitta fast med en av tumskruvarna). Montera askkopp och ventilation. Anslut bilbatteriet igen.

    6; Nu skall allt vara klart och klockan ticka hemtrevligt igen. Gör en extra koll att instrumentbelysning och annat viktigt funkar.

    Mycket nöje! :jobbar:

    #155894

    hotrodder
    Deltagare

    Mmm bra tips!
    Men flera klockor som jag haft har kontakterna på brytaren som sluter strömmen till elektromagneten som kastar iväg ankarhjulet haft dålig kontakt. Vilket har inneburit att strömmen ej har slutits och ankarhjulet har mao. inte vridit upp fjädern till urverket. Med en liten spetstång går det simpelt att bocka kontaktblecket någon millimeter vilket innebär att varje gång fjädern med sin kontakarm gått till ändläget så når den kontaktblecket.

    #155901

    vee-eight
    Deltagare

    Hotrodder:

    Bra bra!

    Fyll på med mer felmoder denna trilska (men fiffiga) klocka kan ha! 🙂

    #155916

    50 split
    Deltagare

    Jag önskar tips på den runda klockan (2t och långnos).

    Min har stannat på 20 i 2 och min kompis har en 68a, där den stannat på samma tid…..

    Tips på fel/hur man renoverar mottages varmt!

    #155921

    Morten S.
    Moderator
    50 split wrote:
    Jag önskar tips på den runda klockan (2t och långnos).

    Min har stannat på 20 i 2 och min kompis har en 68a, där den stannat på samma tid…..

    Tips på fel/hur man renoverar mottages varmt!

    Prinsippet er vel likt på begge klokkene.

    Her er et par eldre tråder;

    El klocka

    Laga klocka 2

    Litt OT: Hvilken klokke i hvillke biler

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #155977

    vee-eight
    Deltagare

    Morten:

    Av vad jag kan läsa mig till så är det i stort samma innanmäte. Jag får väl köpa en trasig rund klocka och reparera den också med fotodokumentation. 😉

    #155978

    stefan
    Deltagare

    fast en fotnot i sammanhanget är väl att om en smältsäkring brunnit av så beror det väl på något? Man kan väl inte bara ersätta den med en kopplingstråd och sen tro att man lagat felet?

    #155981

    phermansson
    Deltagare

    Har kanske att göra med att dessa gamla klockor behöver smörjning? Det går trögt och varmt och smältsäkringen ryker. Sen kan ju en smältsäkring precis som vilken säkring som helst ge upp bara så där, de blir utslitna till slut.

    Bra material till hemsidan för övrigt, kan jag låna det?

    (Kan kanske även komplettera med lite mer bilder och så, har i alla fall fyra olika klocktyper i olika skick liggande.)

    #155987

    jambo
    Deltagare

    Hej Stefan,

    Som vi diskuterat här tidigare (Mortens länkar), och mina inlägg om att jag lött på nya koppartrådar (säkring), och att du frågar om anledningen till att smältsäkringen gått så beror detta på att när klockan blivit till åren och inte fått smörjning så går den först trögt, och sedan så stannar den, vilket innebär att säkringen hettar till och smälter.

    Som jag beskrivit tidigare så har jag renoverat ett halft dussin sådana klockor och resultatet har alltid blivit bra.

    Gör fölande, plockar ner klockan, lägger urverket i fotogen över natten, blåser ren den försiktigt med luft, sprayar den med elektro-cleaner, låter den torka, löder på en ny säkring, sprayar hela urverket ordentligt med 5-56, och blåser sedan försiktigt ren, låter den torka, kopplar på batteri, och ”ruckar” klockan i några dagar med batteriet inkopplad, tills jag ser att den går riktigt och håller rätt tid.
    Är ingen skillnad på rund eller 4-kantig klocka, samma procedur.

    Finns säkert andra procedurer, ovan sagt har alltid funkat för mig.

    Mvh

    #155994

    vee-eight
    Deltagare

    Patrik:

    Visst, kör hårt!

    Viktiga är att man använder en extern hängsäkring på matningsledningen, en sån är mycket enklare att byta. För egen del så är oftast inte problemet att den gamla säkringen smält, utan att vibrationer och liknande har fått den att spricka och ramla bort. Givet en tid på 30-40 år så förstörs den lätt. Skulle felet berott på att säkringen verkligen har smält så är det kortis i elektromagnetens spole, och då skulle inte klockan funka öht. Därför är det viktigt att funktionstesta den innan man skruvar samman allt.

    #156005

    le20 thomas
    Deltagare
    Vee-Eight wrote:
    Jag har förstått att elklockorna till V4:an, dvs den svagt fyrkantiga, brukar ge upp. Oftast handlar det om att en smältsäkring inuti den gått av. Här följer en handledning hur jag gick till väga idag;

    1; Skruva loss batterianslutningarna. Demontera ur klockan från instrumentpanelen. Enklast är att lossa på kalluftsintaget med de två skruvar som sitter precis framför utblåset under panelen, samt eventuellt också askkoppen. Glöm inte att ta bort den lilla lampan för belysningen. Notera också att det antagligen sitter en jordanslutning från ”fasten seatbelts”-lampan i en av tumskruvarna till klockan.

    2; Bakpå klockan finns tre små muttrar med 5mm fattning, varav en av dem är plomberad. Knäck loss plomberingen med en mejsel för att blottlägga den tredje muttern (garantin har ändå gått ut… :hype: ). Ta bort alla dessa tre muttrar och lirka ur det vita bakstycket ur gummitätningen.

    3; Klockan borde se ut såhär nu;

    Smältsäkringen skall sitta mellan de båda lödöron som är inringat i rött. Ta en grövre enkel kopparledning från ngn nätverkskabel eller liknande och löd fast mellan dessa öron. Om man vill kan man sedan testa att den funkar med ett bilbatteri; anslut plus (+) till anslutningen i mitten, och minus (-) till en av de längre gängade stängerna. Klockan skall nu rycka till och dra upp sig själv. Oron skall sedan börja svänga fram och tillbaka. Skulle den stanna så dutta i minimalt med 5-56 eller annan tunn olja tills den går utan avbrott med inkopplat batteri. Den skall rycka till var 20:e sekund sisådär.

    4; Montera samman allt i omvänd ordning.

    5; Leta upp ett par kabelstumpar och kläm fast en kabelskohona i den ene och en hane i den andre. Anslut de tomma ändarna i en hängsäkringshållare (utrustad med en klen säkring, inte mer än 3A). Anslut han-änden på hängsäkringen i kabeln i bilen (som förut satt på klockan), och hon-änden i klockan. Montera fast klockan i panelen (glöm inte jordanslutningen till bältesvarnaren som skall sitta fast med en av tumskruvarna). Montera askkopp och ventilation. Anslut bilbatteriet igen.

    6; Nu skall allt vara klart och klockan ticka hemtrevligt igen. Gör en extra koll att instrumentbelysning och annat viktigt funkar.

    Mycket nöje! :jobbar:

    Har i kväll följt dina goda råd och upptäckte en liten detalj som kan bli ett tillägg…..
    Den övre öglan kan med lätthet styras ned mot den undre och helt enkelt lödas fast i varandra.
    Vi skippade tråden.
    Det verkar helt enkelt som om dom har suttit ihop med varandra tidigare. Det fungerade alldeles utmärkt på Teds klocka.
    Thomas/Ted

    #156015

    phermansson
    Deltagare

    Det verkar stämma. Roade mig med att plocka isär den fungerande klocka som ligger här på hyllan, där sitter de helt klart ihop.

    #156026

    vee-eight
    Deltagare

    Härligt! 😀

    #156034

    Marcus Claar
    Deltagare

    Finns det ingen som har provat med ett annat urverk bakom själva urtavlan?
    Borde ju finnas batteridrivna små sådana som man skulle kunna fixa dit…
    -M-

    #156037

    hotrodder
    Deltagare
    bilorientering wrote:
    Finns det ingen som har provat med ett annat urverk bakom själva urtavlan?
    Borde ju finnas batteridrivna små sådana som man skulle kunna fixa dit…
    -M-

    Inte på någon ”saabklocka” men däremot i en Pontiac Firebird jag hade där klockan gett upp Moddade jag in ett japanskt quartsurverk från en Mazda. På Tradera säljs VDO eftermarknadsklockor titt som tätt och en sådan borde rätt enkelt gå att mixtra in i Saabens dito.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng