MHRF
- Detta ämne har 23 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-10 09:44 av Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 14, 2013 at 16:43 #7818
Jag tänkte att det kunde vara dags för en MHRF-tråd.
Anledningen till detta är för att vi måste få upp antalet försäkrade bilar, dels gynnar det personen som tecknar försäkringen, men även klubben. Klubben får nämligen 35kr per försäkrad bil och år. I dagsläget har vi till medlemsantalet sett väldigt få försäkrade bilar.
Min tanke är att denna forumstråd skall vara platsen där ni som inte har era pärlor försäkrade i MHRF redan, har funderingar kring en MHRF-försäkring, hur en besiktning av bilen går till, eller övriga frågor gällade just MHRF-försäkringen har möjlighet att skriva frågor och få svar på dem av klubbens besiktningsmän.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
oktober 14, 2013 at 20:07 #58506Det stora problemet med den försäkringen är ju att man inte får ta bilen till jobbet om det är en fin dag för att njuta lite i tristessen att köra till jobbet. Eller ta finbilen ner till ICA för att handla lite.
oktober 14, 2013 at 20:29 #58544Ur frågor om MHRF-försäkringen.
Hur får jag använda mitt fordon?
Fordonet ska ägas och brukas uteslutande i hobbysyfte och får inte användas som bruksfordon. Det innebär bl.a. att det inte får användas för körningar till och från arbetsplats och att det inte får användas som ersättningsfordon för ett bruksfordon. En enstaka körning till jobbet för att visa den fina bilen för arbetskamraterna är OK – men inte att ta bilen till jobbet för att vardagsbilen är på service! Det skall alltid vara ett nöjesmoment förknippat med körningen.* Traktorer och lastbilar får naturligtvis inte användas för ”normalt” arbete.
*) Det är det väl alltid! 😛
/B
bengt@akesson-motorsport.se
oktober 14, 2013 at 20:37 #60148Bra initiativ Lars! Här är några nybörjarfrågor:
– Vad kostar MHRF-försäkringen/månad (på ett ungefär)?
– Vilka bilar/årsmodeller kan man försäkra via MHRF?
– Vad kollar man vid en MHRF-besiktning?oktober 15, 2013 at 13:24 #60166@Sulo wrote:
Bra initiativ Lars! Här är några nybörjarfrågor:
– Vad kostar MHRF-försäkringen/månad (på ett ungefär)?
– Vilka bilar/årsmodeller kan man försäkra via MHRF?
– Vad kollar man vid en MHRF-besiktning?En MHRF-försäkring (helförsäkring) kostar följande.
Bil till och med 1950 = 395kr/år, alltså ca 33kr/månad.
Bil 1951-1970 = 510kr/år, alltså 42,5kr/månad.
Bil 1971-1993 = 690kr/år, alltså 57,5kr/månad.
Bil 1994-2003 =1910kr/år, alltså ca 159kr/månad.Man kan försäkra alla bilar i ovan nämnda årgångar, förutsatt att dem är i bra skick, skall renoveras, renoveras i dagsläget eller är uppställda i väntan på ibruktagande eller renovering.
Vid en MHRF-besiktning går klubbens besiktningsman igenom bilen tillsammans med bilägaren utefter ett protokoll framtaget av MHRF. Man tittar kortfattat efter skador på lack, fälgar, inredning samt hur motorrummet ser ut. Kontroll görs även att batterifrånskiljare finns monterad på batteriets minuspol samt att brandsläckare finns monterad i bilen. Det klubbens besiktningsmän kortfattat gör, är att de gör främst en bedömmning av skicket, är bilen lämpad eller ej för en MHRF-försäkring.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
april 1, 2014 at 09:32 #52858Senaste bilen som blivit MHRF-besiktigad åt klubben.
Antons Saab 900 Cabriolet.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
@lsoderlund wrote:
@Sulo wrote:
Bil 1994-2003 =1910kr/år, alltså ca 159kr/månad.
Man kan försäkra alla bilar i ovan nämnda årgångar, förutsatt att dem är i bra skick, skall renoveras, renoveras i dagsläget eller är uppställda i väntan på ibruktagande eller renovering.
Nej inte rätt där, dessa bilar måste ha ett historiskt intresse och vara speciella.
9000 Aero 97 går bra om den är i ett bra skick, en 9000 CSE 2,0 går inte och så vidare.
Cabbar och sportbilar går bra, skall det vara en 4 dörrars så måste den vara unik som sagt var.//MH
april 2, 2014 at 03:41 #53637@cabmange wrote:
@lsoderlund wrote:
@Sulo wrote:
Bil 1994-2003 =1910kr/år, alltså ca 159kr/månad.
Man kan försäkra alla bilar i ovan nämnda årgångar, förutsatt att dem är i bra skick, skall renoveras, renoveras i dagsläget eller är uppställda i väntan på ibruktagande eller renovering.
Nej inte rätt där, dessa bilar måste ha ett historiskt intresse och vara speciella.
9000 Aero 97 går bra om den är i ett bra skick, en 9000 CSE 2,0 går inte och så vidare.
Cabbar och sportbilar går bra, skall det vara en 4 dörrars så måste den vara unik som sagt var.//MH
Jag håller väl inte riktigt med där. Läser du på MHRF:s hemsida så kan du utläsa följande:
”Dessa ska vara av klar samlarfordonskaraktär, alltså intressanta att spara på för framtiden. Det kan röra sig om exklusivare fordon eller vardagsfordon som bevarats i mycket gott skick, men de skall i alla sammanhang behandlas precis som de äldre fordonen och aldrig användas för vardagskörning”.
Således är detta öppet för tolkning. Jag tolkar det som att så länge fordonet är a samlarfordonskaraktär och bevarats i gott skick, är renoverad, eller fordon som ska bevaras i orenoverat skick därför att det är av historiskt intresse att de inte blir utsatta för en renovering.
Kanske är en tolkningsfråga, men jag anser inte att en sportbil eller cabriolet klassas som vardagsfordon. För mig kan tex en Saab 90 vara lika intressant som Saab 9000 Aero eller Cabriolet. Ur historiskt synsätt är dessa två jämlikar i min värld. :duck
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
@cabmange wrote:
Och som sagt det gäller de nyare bilarna fortfarande, att då blanda in en snart 30 år 90:a förstår jag inte.
Detta gäller bara bilar som är nyare än 20 år. ALLT äldre är bara att bes. Nyare behövs det skäl, ng 9-5 kombi är ett… Viggen är ett annat. Inte en vanlig 9-5 kombi 2,3t. Fast 2019 är den 20 år så är det okej.
Ok. Finns det ingen billig försäkring som inte har några restriktioner? För oss som ändå har ett par bilar men vill kunna använda dom, typ till jobbet.
Nu jobbar jag på en bilfirma och mekar i princip varje lunchrast och efter jobbet om jag har entusiastbilen dit. Räcker det som motivering så man kan ha mhrfförsäkring ? Typ: jag har bilen till jobbet för jag ska laga vindrutetorkaren /ställa in tändningen /kolla co -värdet mm mm. Alltså om man ska det. Inte för att luras.
@Skomakarn wrote:
Ok. Finns det ingen billig försäkring som inte har några restriktioner? För oss som ändå har ett par bilar men vill kunna använda dom, typ till jobbet.
Hej,
Jag har mina bilar i Trygg-Hansa just nu. Det kostar mig bara några kronor över 1000-lappen att ha min bil veteran- och entusiastförsäkrad där. Då har jag helår helförsäkring med ett inlösen jag kan acceptera och får köra precis vart jag vill när jag vill. (Innan nån börjar babbla emot nu, så har jag inte alla data gällande villkoren i huvudet). Man får helt enkelt kolla runt med intressanta bolag vad de erbjuder för innehåll. Detta bolag funkar för mig just nu med acceptabelt pris och risk.Mvh
/D -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.