Min 9000 gasar på självständigt.

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Min 9000 gasar på självständigt.

• Författare

Bilen: SAAB 9000 CSE 2,3T/200  Fordonsår 1996

Problem.

Efter trassel med bensinpumpen som gav upp och byttes på verkstad så funkade den åter att köra.

Verkstaden fick jobba några gånger på att få ”slangen i bensinpumpen” att sitta fast så det blev ett antal bärgningar till verkstaden. De nämnde också ngt om trasig slang som byttes.

Efter verkstadens arbete började bilen gasa på själv utan min önskan. Gaspådraget är måttligt och varar c:a 4 sekunder och avtar sedan. Detta upprepas ibland några gånger i minuten och är inte trevligt i stadstrafik.

Efter mycken provkörning för att kunna visa problemet för verkstaden är den senaste slutsatsen att om jag stänger klimatanläggningen (OFF) så är bilen helt normal utan minsta problem.

Vad kan orsaka detta problem?

Hur kan jag eller SAAB-verkstaden jobba vidare med problemet?

Alla tips är välkomna.

oktober 19, 2024 kl. 05:49 #518341

Kan det vara farthållaren som spökar? Testa att koppla ur den.

96 V4 1975 ”Bollen”

oktober 19, 2024 kl. 15:02 #518347

Jag tog bort säkringen till elspeglar/farthållare, problemet kvarstår.

Förtydligande till problembeskrivningen.

Felet uppträder först efter varmkörning normalt efter 5 km från turens början.

Efter fortsatta turer efter besök på affärer etc så finns felet där omgående.

Problemet uppträder bara med växel i Drive eller Reverse.

Om jag står stilla med drive i och väntar på ett extra gaspådrag så försvinner det omedelbart om jag lägger i Neutral.

Annars håller det på c:a 4 sekunder.

Från krypkörning i stadstrafik på tomgång <1000 v/min vill den gärna gasa på till 2000 v/min.

Så man får vara beredd med bromspedalen…

(Termostat och temperaturgivare bytt på verkstaden så bilen har nu rätt arbetstemperatur)

/Christer

oktober 20, 2024 kl. 02:08 #518363

Hej,

Tror du ska leta bland temp-givarna eftersom felet uppstår vid varm motor. Att det funkar normalt om ACn är avstängd är också en intressant information.

Saken är den att tomgångsvarvet justeras kontinuerligt, bl.a. när AC-kompressorn mekaniskt kopplas in. AC-systemets elektronik talar om för motorstyrningen att gasa på lite extra när ACn ska kopplas in. Hur mycket beror bl.a. av motortemp.

Så kolla i maskin-rummet efter nån kontakt som kan ha åkt ur eller glömt kopplas i.

Eller koppla in en Tech2 och titta i motorns resp. ACCs felkoder. Då hittar du nog orsaken.

Lycka till / Kenth

november 6, 2024 kl. 20:15 #518689

Tja, felet har minskat lite men kvarstår.

Typiskt nog när SAAB-reparatören skulle åka med för att märka felet så uppträdde bilen felfritt.

Så jag åkte till besiktningen och där gick den igenom prickfritt fastän den gasade på lite på väg till besiktningen.

Som sagt tidigare bytte verkstaden termostaten och temperaturgivaren som visade sig ha läckt kylvatten så nu gick tempen på kylvattnet upp till normala grader enligt verkstaden. Mätaren funkar nog inte riktigt korrekt därför den går inte upp ordentligt. Verkstaden trodde det var fel på mätaren. Jag tror både turbomätaren och tempmätaren glappar i sin anslutning ty ingen av dessa visar rätt värde. Jag tror jag sett diskussion om att detta är vanligt. Kanske värt att ordna detta och också byta instrumentlampor samtidigt.

Jag får se om jag kommer på någon mer information men nu är ju bilen besiktigad så jag kan köra igen 🙂

Nya tips välkomna.

november 7, 2024 kl. 07:12 #518693

Hej. Skönt att bilen är besiktad så att du kan köra med den. När det gäller att bilen gasar av sig själv så tror jag precis som Kenth skriver ovan att det kan vara temperaturgivare. Du vet väl om att det är olika temperaturgivare till instrumentet och till motorstyrningen. Att temperaturnålen på instrumentet ligger lågt är vanligt. Det kan räcka med att efterdra skruvar på instrumentet. Turbomätaren styrs av lufttrycket så kolla efter läckage från vakuumslangar. Exempelvis en skarv framför torpedväggen. Lycka till. Mvh Bengt

november 7, 2024 kl. 07:21 #518694

Om det inte är temperaturgivare till motorstyrningen kan man kanske fundera på tomgångsmotor? Men kolla först temperaturgivare. Mvh Bengt

november 18, 2024 kl. 17:52 #518844

Tack för alla tips.

Otroligt nog så har besvären minskat så mycket och är så svaga att problemet nog inte kvarstår. Det känns i alla fall så.

Bilen kanske behövdes köras lite oftare så det mjukade upp sig i rörliga delarna. Den har nog stått lite väl mycket stilla. Otroligt nog så blev det ingen påpekan i besiktningen trots att den gasade på när jag rullade fram till besiktningsporten. Jag hade nog tur.

Nu är det dag för lite vintervila i garaget med jag skall nog köra den någon gång varje vecka. Jag har en andrabil som passar mycket bra för stadskörning så den får rulla oftare.

Jag har länge sökt efter en tomgångsmotor med rätta beteckningen och lyckades nyss få tag i en sådan så den får ligga på reservdelshyllan i fall den problemen årterkommer. Jag får smörja upp reservdelen så den inte beckar ihop.

Skönt att den goa 9000 CS åter är i form.

/Christer

november 18, 2024 kl. 21:59 #518850

Allt OK.

Stänger

/Christer

• Ämnet ”Min 9000 gasar på självständigt.” är stängt för nya svar.