min 96:a hoppar…

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 min 96:a hoppar…

Detta ämne innehåller 21 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-10-18 17:30.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15953

    saab-jonte
    Deltagare

    håller på och krånglar med förgasaren, har ringat in att det är den som krånglar, balansaxeln la ju av för en tid sedan i orginalmotorn. så jag släppte i en standard 1500cc från en 1974 års 95:a, motorn har en FoMoCo förgasare enl. orginalet… den går klockrent på tomgång och inte värst hög co, ligger runt 0,8 till 1,2 i co. på fullgas sticker den iväg lika duktigt som en v4 std gör… men i mellanregistret orkar den liksom inget, rycker och har sig. kollade huvudmunstycket och det sitter ett 135 i orginal, chansade på ett 140 för det känns som den får för lite soppa, resultatet blev mycket bättre men ändå inte riktigt bra. tycker det verkar konstigt för att enligt handboken så ska det sitta 135 eller 130 i. och sen så försvinner tomgånge ibland när man släpper gasen efter att ha kört en längre bit med konstantgas m.m. motorn startar jättelätt i alla fallen, va kan det vara?

    vad kör ni med för munstycken i era bilar?

    #105850

    Per-Erik
    Deltagare

    jag har haft ett liknande problem som du beskriver. Det var för några år sedan, på en 69:a jag hade då. Det visade sig vara sand i bränsleröret. Någon unge, eller nåt, hade varit rolig o stoppat i några nävar sand i tanken… Jag kunde köra ett tag, sen om man försökte accelerera kraftigt så hackade den o ibland dog den. Sen om man hade legat på konstant gas ett tag o stannade så fanns inte tomgången alls… Jag fick plocka loss röret o blåsa med tryckluft, och så plockade jag ur tanken o gjorde rent den

    #105855

    saab-jonte
    Deltagare

    se där, ett sådant fel kan vara problematiskt att lösa, jag har satt ett filter precis bakom tanken och ett i motorrummet för att undvika dessa fel, i nuläget känns det som att koncentrationen ligger runt och innuti förgasarens omedelbara närhet, det känns som om förgasaren inte orkar suga upp soppa ur flottörhuset på rätt sätt, lägger man motorn på en sisådär 2500 rpm obelastad så motar den sig själv av och till precis som om den skulle få dåligt med sås, kollar man ner i förgasaren även då så tycker jag att ”duschen” ser aningen fattig ut. det satt ju en 2-portars solex på orginalmotorn så jag funderar på att flytta över det insuget till denna och slänga detta till ”bra att ha högen”

    #105881

    niclas nilsson
    Deltagare

    Kolla vid röret som går in i tanken, det som slangen sitter skruvad på, hade ung. samma fel på min å det var fullt med skit, typ färgflager som satt i röret och dom hade packat ihop sig så jag fick bruka lite våld för att få ut det.

    #105883

    stefan w
    Deltagare

    Kolla/justera flottörnivån, rengör förgasaren och dra efter insugningsröret. Vet inte om det hjälper i ditt fall men man vet aldrig.

    Alla FoMoCo jag haft har varit bra förutom de senaste innan 2-porten kom så byt inte ut den för tidigt.

    #106390

    saab-jonte
    Deltagare

    suger upp tråden till ytan igen då ingenting blir bättre…

    har nu bytt/rengjort:

    – tanken, anslutningar bytt slangarna för avluftningen m.m.
    – kontrollerat röret hela vägen från tanken till motorn
    – kollat igenom förgasaren och bytt packningar i förgasarfoten.
    – flottörnivån är bra

    känner att problemen är precis domsamma som innan, bilen startar och går som en klocka och det går att åka ett par kilometer, fortafrande tills värmen i motorn har kommit upp i temperatur sen är det liksom som om allt går åt skogen, motorn tappar lusten, tomgången försvinner, och håller man varv runt en 2000 sen så varvar den till och sen flanar den och motvilligt vill gå ungefär som vid bensinstopp, stängde omedelbart av den och kikade i förgasaren och kollade nivån i flottören igen, men den är bra, fortfarande, på högfarts/huvudmunstycket går den fint, men på lågfarten eller tomgångsmunstycket vill den inte riktigt, har provat 3 förgasare med alla samma fenomen. tråkigt är det i alla fall..

    finns det några andra bra tips?

    #106391

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Eftersom du provat med ett flertal förgasare så är det dags att gå vidare.

    Hur är det med tändsystemet? Vissa gamla slitna elpryttlar kan vara lite känsliga för värme. Prova att göra en ordentlig genomgång av tändsystemet. Relativt enkelt och billigt.

    Hade själv ett liknande problem på Sonetten och grävde också i förgasaren men efter en ordentlig genomgång av tändsystemet med byte av allt (kablar, stift, lock, brytare, kondensator, rotor) och en ordentlig tändinställning så går bilen bra.

    Lycka till!

    /B

    #106406

    saab-jonte
    Deltagare

    ska prova att byta förgasare en gång till… har nu fått grejjerna till en weber 36/36 som ska monteras, finns det separata insugspackningar att köpa eller måste man köpa ett helt kit?

    #106407

    lars2t
    Deltagare

    Med risk för att vara riktigt tråkig, har du tankat kängurubensin? Hehe.
    Hur pass glapp är din nya 36/36 i spjällaxeln? Tomgången kan ju bli lätt trist när dom blir slitna.

    #106408

    lars2t
    Deltagare

    Blåste du rent bensinröret framifrån och bakåt? Jag har varit med om lustigkurrar på jobbet som har stoppat vanlig eltejp i tanken, det ger otroligt lustiga efter fel i form av nya stopp i systemet.

    #106409

    lars2t
    Deltagare

    Annars håller jag med Bengt, kondensator eller tändspole, börja med att sätta dit en annan tändspole, det tar inte lång tid. Hmm, soppapumpen kan ju var en till faktor, har du en elpump som du kan koppla in i stället när du felsöker?

    #106411

    stefan
    Deltagare
    Saab-Jonte wrote:
    ska prova att byta förgasare en gång till… har nu fått grejjerna till en weber 36/36 som ska monteras, finns det separata insugspackningar att köpa eller måste man köpa ett helt kit?

    jag har lösa insugningspackningar på lager.

    #106412

    noclaf
    Deltagare

    Jag sökte lite på tidigare inlägg om liknande problem hittade detta:

    Matthias R
    Du verkar ha gått igenom de punkter som först brukar ställa till det ,dvs igensatta munstycken och kanaler.
    Kolla då på accelerationspumpsmembranet! Aldrig fel att uppdatera det, på de flesta V4 är de aldrig bytta.
    Ett torrt d:o ger kvävningstendenser vid gaspådrag, men kan även påverka tomgången.

    Vakumventilen?

    pokerfaze
    Tack för förslagen!
    Har kolla ventilen och den var trasig, bytte den men ingen förbättring. Har inte kollat acc.membranet men skall prata med Erik Randa om detta. Är det möjligtvis så att han även har tillgång till membranet för vakumregleringen till autochoken på solexen?(Fickm ett tips från en kompis att detta var en sjuka på BMW:n och kollade den och den är det ett hål på, så den måste jag få fram…)

    #106413

    hansens 96a
    Deltagare

    har hatt typ samma problem i min bil med sen jag hämta den det visa sig nu att det satt fel stift i den. där satt stift till första modelen v4 nya var det. nu sitter det i rätt stift och den går som en v4 ska. kan ju vara något sånt som jäklas för dig med.

    #106415

    berth
    Deltagare

    Bara en tanke, ju fler bränslefilter desto jobbigare för bränslepumpen….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng