Min v4 dör efter 2 sek?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Min v4 dör efter 2 sek?

Detta ämne innehåller 14 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-08-25 08:51.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #447877

    Max Åkesson
    Deltagare

    Har nyss införskaffat en v4 – 74. Den gick när jag fick hem den så körde en liten bit. Kom 100m från huset sen dog den och fick knuffa hem. Den har nya tändstift, bränslefilter, ny soppa. Haft isär förgasare, rengjort +nya packningar. Är inte erfaren skruvare, vill lära mig men nu är mina idéer slut. Vänder mig hit för tips? Äger nu min drömbil sedan jag var 10 så vill kunna njuta av den!)

    #447878

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Var finns du i detta avlånga land?

    /B

    #447889

    hup213
    Deltagare

    Hej Max

    Har du kollat tändsystemet? Exvis brända brytarspetsar kan bero på defekt kondensator, Sitter tändkablarna fast ordentligt?

    Pelle i Härnösand

    #447896

    Janne Hagnell
    Moderator

    Hur dog den? Tvärdog? Började bluddra och inte svara på gas? Inte gå på tomgång?

    #447898

    Max Åkesson
    Deltagare

    Jag stannade i en minut, sen fick jag inte igång den. Den startar på startgas men dör direkt när gasen förbrännts. Har kollat så kablarna sitter ordentligt fast. Men såg att stiften var sotiga och blöta? Luktade bensin.

    #447901

    Janne Hagnell
    Moderator

    Du vet att du ska trampa ner gasen om du startar motorn varm? Är det manuell eller automatchoke?

    #447908

    Max Åkesson
    Deltagare

    Bor utanför väderstad😊 Och det är manuell choke.

    • Det här svaret redigerades 4 dagar, 16 timmar sedan av .
    #447915

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    320 km enkel resa till Väderstad blir nog lite långt. 🙂

    /B

    #447947

    fuling
    Deltagare

    Fått igång bilen?

    #447978

    Max Åkesson
    Deltagare

    Hej igen! Jag har justerat brytarspetsen så det finns gnista där nu. Bytt tändspole också. Igår gick den igång med startkablar och stod länge på tomgång, när jag gasade såg jag att det rann bensin där membranet sitter? Ska kolla den packningen igen. Men kan det vara generatorn som är dålig? Batteriet? Stängde av bilen sen och försökte starta utan kablar och då orkade den inte.

    #447985

    Janne Hagnell
    Moderator

    Låter mer som batteriet om inte laddningslampan lyser.

    #448007

    Max Åkesson
    Deltagare

    Hej igen, uppdatering..

    Har bytt följande:
    Alla packningar i förgasaren +membran
    Tändspole
    Batteri
    Olja + filter
    Ny bensin
    Bränslefilter
    Termostat
    Tändstift
    Justerat brytarspets

    Den vill inte starta. Jag ger upp, får lämna in till verkstad. Tack för alla tips ändå!

    Mvh Max

    #448008

    Janne Hagnell
    Moderator

    Tråkigt. 😔 Lycka till!

    #448009

    Janne Hagnell
    Moderator

    En till tanke: Startmotorn. Om den är dålig eller kablarna har dålig kontakt så kan det låta som den snurrar tillräckligt fort men när man får riktig snurr på den hör man skillnaden. Det kan räcka för att bilen inte ska starta. Lossa anslutningarna, spraya 5-56 och dra åt igen.

    #448010

    Morten S.
    Moderator

    Har du byttet kondensatoren? Ofte en glemt del.
    Dersom startmotoren er feilen så bør bilen starte ved å dra den i gang.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.