Min V4 dör vid belastning (?)

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Min V4 dör vid belastning (?)

  • Detta ämne har 22 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2004-09-29 07:04 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10916
    anders milton
    Deltagare

    Jag har skruvat i en 96 V4 -75 Silver som har varit stillastående i garage i c:a 4 år och i dag fick jag den äntligen genom besiktingen (utan anmärkning, grattis på mig).

    Körde glad i hågen iväg ut på E4:an och efter ungefär 5 km (vid omkörning av Volvo) tvärdog den. Startade igen – den dog igen efter ett tag, och så forsatte det.

    Den blev svårare och svårare att starta och nu är det nästan omöjligt, den dör så fort jag lägger i 3:ans växel om den inte dör före. Kunde inte ens köra hem den ikväll, den står övergiven på en mack.

    Den har alltid varit trixig att starta (många pump på gasen vid start) och har svårt att gå på tomgången innan den har nått arbetstemperatur (gissar att automatchoken inte är riktigt 100), men vid provturer på parkeringsplats har den gått som ett strykjärn.

    Mina idéer efter att ha bläddrat lite på furumet är att:

    * Det är skit i tanken/bränsleledningar som täpper till.

    * Det är skit i bränslepumpen.

    Annars har jag inga fler förslag. Tar tacksamt emot idéer från er som har orkat läsa såhär långt.

    //Anders Milton

    PS. Bor i Umeå, så om någon V4-räv i närheten har lust att hjälpa mig att gå igenom den vid senare tillfälle så tar jag tacksamt emot hjälpen.

    #76905

    eller: Det är fel på tändningen. Kolla tändinställningen, brytarkontakt, vacumdosa etc.

    #76906
    uffepuffe
    Deltagare

    kolla om bensinpumpen pumpar.Sen om nålmunstycket där bensinen går in i förgasaren kärvar

    #76907
    anders milton
    Deltagare

    rasmus: det är redan gjort, men tack.

    uffe: ska kolla pumpen. men först skall den bogseras hem. har tidigare (för typ 3 månader sedan) gått igenom hela förgasaren och blåst rent. Det borde inte va fel där, men det kan ju ha kommit in nåt skit.

    Tack tack. Ni lär märka om jag får igång den igen

    //Anders Milton

    #76908
    uffepuffe
    Deltagare

    kolla nålmunstycket noga

    #76909
    anders milton
    Deltagare

    Öppnade bränslepumpen och förstod varför den betedde sig som den gjorde.. Halva pumpen (alltså vid nät-filtret) var full med nån leraktig sörja (rostblandad sand kanske?).

    Rengjorde och satte ett extra filter före pumpen och startade. Den gick som ett skott! Alla dumheter den har haft för sig förut var förlåtna. En stund.

    Efter en dags körande – motorstopp igen. Så idag har jag haft ut tanken och rengjort den.

    Imorgon skall jag prova om det blev någon skillnad. Önska mig lycka till

    //Anders Milton

    PS. Kan någon tipsa mig om hur jag tar reda på vilka chassienummer som är V4 -75 Silver? Tror att min bil är det men lacken är fruktansvärt matt och i regbeviset står det ”ljusgrå”.

    #76910
    ari heinonen
    Deltagare

    Kolla färgkoden som sitter på en skylt ovanför vindrutetorkarmotorn. Där står en kod som du kan se vad det motsvarar för färg här: Karossfärger

    #76911
    anders milton
    Deltagare

    Ari, tackar. Ska kolla det så fort solen gått upp

    Hoppas att det är en äkta silver. Nog för att den borde vara det. Tror inte att tidigare ägare skulle ha lackat om den i annan färg än orginal för att sedan låta den förfalla (nästan förfalla iallafall).

    //Anders Milton

    #76912
    anders milton
    Deltagare

    Provade att starta bilen med ny soppa i tanken, men körde slut på batteriet utan att soppa nådde varken förgasare eller pump.

    Kände på pumpen och den blåste luft iallafall, så den verkar fungera (peppar peppar). Blåste ur röret som går från tank till motor innan montering, så det skall inte vara tätt där. Dessutom lyckades jag suga fram soppa (host host) ända fram till motorrummet.

    Tror inte att packningen till pumpen for heller – bilen gick ju ett bra tag efter rengöring av pump. För visst skall pumpen suga i sig bensin även när startmotorn jobbar? Eller måste motorn gå för att soppan skall leta sig fram till förgasare?

    //Anders Milton – med en V4:a som gör som den vill.

    #76913
    anders milton
    Deltagare

    Upptäckte att pumpen inte fungerar som den skall. Ska köpa en elektrisk imorrn.

    //Anders Milton

    #76914
    anders milton
    Deltagare

    Bidde ingen elektrisk pump, det bidde en mekanisk. I godan ro körde jag bilen i typ 3.5 mil och sedan började den rycka för att sedan dö.

    Blev hembogserad efter flera startförsök för att märka att bilen startade glatt väl hemma på parkeringen.

    Ska se över förgasaren imorrn. Någon som har några andra idéer?

    //Anders Milton

    #76915
    enor
    Deltagare

    Kondensatorn?

    #76916
    anders milton
    Deltagare

    enor, kondensator är bytt för en månad sedan. Men tack iaf.

    #76917
    jacke
    Deltagare

    vill inte verka tjatig men har du kollat tändspolen? den kan göra så att bilen går sämre när den blir varm…och funka hur bra som helst när motorn är kall…men jag antar att du redan bytt den…annars kan det ju vara läge att prova med en annan.

    /Jacke

    #76918
    anders milton
    Deltagare

    Precis ett sånt tips jag var intresserad av. Ska byta tändspole så snart tid finnes och hoppas att saker och ting blir bättre. Lär väl gå igenom förgasaren ändå, för säkerhets skull.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng