Misständande 900 i -87

Forum / Övrigt / Allmänt / Misständande 900 i -87

Forum / Övrigt / Allmänt / Misständande 900 i -87

  • Författare
    Inlägg
    • november 10, 2002 at 13:26 #11820

      Hejsan!!
      Vi har fått problem med vår 900i, 87:a. Den missar på en cylinder ibland. Omedelbart efter start går den bra men efter någon minut så börjas det. Symptomen är som när en tändkabel är kass. Jag har bytt lock, rotor, stift (NGK) och alla kablar men inget hjälper. Vid jämnt gaspådrag hör man att det småskjuter i avgassystemet, och när man kör den varm på vägen, så ser man att det bolmar lite svart när den felande cylindern kommer igång igen. Dom gamla kablarna verkade kass, men nu är jag osäker.
      Så till själva frågan då. Har någon något tips vad det kan vara. Brukar tändmodulen ge sådana syptom när den är på väg att ge sig?? Eller kan det vara någon spridare som är tät eller kass på något annat sätt?? Jag har ingen erfarenhet av insprutare. Jag har i och för sig tyckt att ljudet från insprutningspumpen ändrat sig lite när man slår på tändningen. Förut var det ett bestämt Bzzzzzt, men det verkar blandat med lite “kluckande” nu. Ibland är det inga problem alls, utan bara tuta och köra. Problemen har börjat sista veckorna, sen det blivit lite kallare ute.
      Hoppas på tips!!
      “Tobbe”

        november 10, 2002 at 13:31 #82743

        hej tobbe det kan mycket väl vara mängd givaren som delar ut soppa till alla spridare som är på väg att lämna in om det skulle vara detta fel så har ja en sån till dig mvh niklas

          november 10, 2002 at 20:07 #82744

          Hej, lyft upp spridarna och kolla sprutbilden.
          Dra upp alla fyra, håll dom i ett kärl, ta av bränslepumps reläet samt bygla de två stiften kl 6 samt kl 12 det är 30 och 87. Ta av gummistossen över mängdmätaren, slå på tändningen, nu går bränslepumpen under tvång, ta en tång och lyft upp skivan till mängdmätaren, så du ser hur strålen är i spridarna. Här blir mycket högre tryck än när bilen körs, så nu kan du bli av med ev fel som gör bilen lite ryckig, eftersom spridarna blir spolade igenom med ett ordentligt tryck. Spridarna skall lämna en bred stråle för att vara ok. Lyft skivan ett par gånger så du får bra tryck igenom. Lycka till, ha gärna en medhjälpare som byglar pumpen till dig.

          MVH Michael

            november 11, 2002 at 10:02 #82745

            Hejsan!
            Tack för svaren! Michael,innan jag läste ditt inlägg, var jag i kontakt med en kompis som jobbar på SAAB-verkstad. Han gav exakt samma råd som du. Tydligen är det viktigt med sprutbilden.

            Själv har jag aldrig mekat med insprutare förut, men det står plötsligt klart att om det inte sprutas in soppa på en eller fler cylindrar, så kan det ju inte bli någon förbränning heller. Där ser man vad lätt det är att fastna i gammalt tänkande. 22 år med förgasarbilar och hur dom beter sig. Kaxig var jag också; sa till sambon att detta är ett solklart fall av tändkabelsallad. Det fixar jag!! Fem kablar, fyra stift lock och rotor, det kan bara inte gå fel lilla gumman! Nu står jag där som den fiollådan ja!

            En fråga till bara. Räcker det inte att lossa spridarna och köra på startmotorn?
            “Tobbe”
            “Tobbe”

              november 11, 2002 at 19:24 #82746

              Nej det räcker inte, du får inte det där riktiga trycket i spridarna då. När du byglar pumpen och lyfter på skivan i mängdmätaren så får du ett tryck som aldrig går att uppnå när bilen körs.
              Det låter svårare än vad det är.

                november 12, 2002 at 16:49 #82747

                Hejsan igen!
                Nu har jag stjälpt i en burk med akutrengöring. Bilen verkar mycket bättre. Detta har jag såklart gjort för att få loss den värsta skiten. Sen får det väl bli spridarservice som du beskrivit Michael. Var ute igår och startade, och då gick den på två burkar i fem minuter. Efter det kom det en heffaknall, med tillhörande rökmoln när tredje burken kom igång. Ja sen kom fyran också, så då var det ut och smiska bilen på låga växlar en halvtimma, och den gick faktiskt bättre och bättre.
                “Tobbe”

                  november 12, 2002 at 17:17 #82748

                  Har du kollat så att EGR-ventilen sitter fast och att den inte drar in tjuv-luft den vägen? Kan ha en tendens till att lossna.
                  Den sitter skruvad underifrån och upp i insuget. Lättast att skruva åt underifrån med lång förlängare och 10mm hylsa.

                    november 12, 2002 at 17:57 #82749

                    verkat som stiften slått igen för dig kanske???

                      november 12, 2002 at 19:50 #82750

                      Hej på er!!
                      Nej jag har inte kollat EGR-ventilen. Bilen har strulat till och från. Ibland har den funkat direkt när den är kall, men jag skall kolla detta också.
                      Niklas: Det är nog det som händer under uppvärmningen. Förmodligen spottar den in bensinen i för stora droppar som inte går att antända. När det sedan blivit mycket bensin i cylindern/ på tändstiftet så blir den ju sur. Så småning om tänder det nog i alla fall, och då smäller det rejält. Jag har precis varit ute och kört en sväng, och den gick perfekt under uppvärmningen, och även senare. Jag tog en liten sväng, och bilen går bättre än någonsin. Tänkte köra såhär ett par dagar tills smutsen lösts upp ordentligt och sedan göra som Michael beskrev, alltså att lyfta ur spridarna och blåsa genom spridarna. Ha det alla!
                      “Tobbe”

                        december 5, 2002 at 17:39 #82751

                        Hejsan!
                        Sådär ja, nu verkar det vara ordning på torpet! Jag har haft bilen på bilelektrisk verkstad idag för att få spridarna genomspolade. Dom gjorde på det sättet som Michael Rasmussen beskrev. Dom ställde även in tomgången och Co-halten. Dessutom behövde skivan i mängdmätaren justeras, eftersom den stod något för lågt. Detta i sig kan tydligen också ställa till problem. Det är för tidigt att säga hur bra det blivit, eftersom bilen blivit lite bättre redan innan, kanske tack vare akutrengöring och mycket smisk på motorvägen. Det blev i alla fall inte dyrt, endast 500:- för ovanstående service.

                        Skönt kändes det att få ner Co-halten också, eftersom den låg på gränsen vid besiktningen i förra veckan (Utan anm!!) Den lägre tomgången bidrar förståss till detta, och dessutom är bilen klart mer lättväxlad vid stillastående. Om det inte blir mer strul med insprutningen nu, så får jag vara mer än nöjd! Bilen kostade fem papp i inköp, och gick som sagt rätt igenom besiktningen.

                        Jag har också fått höra sista tiden både av folk här på forumet, och av andra som ägt insprutare, hur viktigt det är att tillsätta rengöring i soppan. Ta det som ett gott råd alla ni EMS, GLE, GLi och i-ägare. Den här typen av fel kommer tydligen inte smygande, utan när det börjar jäklas, så gör det det ordentligt!!
                        “Tobbe”

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.