Mitt första motor ras

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Mitt första motor ras

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2007-07-21 19:38 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16374
    kalle .p
    Deltagare

    Igår när jag körde hem från träffen på Näsfabriker så sprängde jag kolven på 1 cylinder.

    Det var nämligen så att jag gjorde något som jag aldrig brukar göra nämligen att gasa fult på motorvägen detta är ju inte helt bra för just en trimmad TT för det som händer är ju att det bra byggs på med värme och tänker man inte på vad man gör så kan de hända som jag råkade ut för.

    Har inte rivit motor än med på ettans tändstift sitter det metall rester och lysrer man ner på kolven ser den lite annulunda ut sedan så sitter motorn fast.

    #109186
    anders jensen
    Deltagare

    Välkommen i klubben, Kalle 😉

    /Anders

    #109192
    Morten S.
    Moderator

    Man er ingen ekte totaktist før man har hatt ett motorras 😀 :applause:

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #109270
    kalle .p
    Deltagare

    Nu har jag rivit motorn det var inte så illa som jag trodde.

    Det som hade hänt var att lagret i stor änden på vevstaken har gått lite varmt och där med så sitter lagret fast. Den hade även öppnat ett hål i botten delen på motorn men inte stort nog för att den skulle kuna titta ut där.

    Kolven hade även den gått så varm att den hade släpt i från sig lite matrial.

    Blocket hade klarat sig mycket bra men nu när den ändå är i delar så varför inte ta fram dremelen och fila öpp insug och avgas portarna lite till. 🙂

    Det som är på kolven är metall spån från laget, vevstaken och bulten som håller i hopp allt.

    #109274
    kalle .p
    Deltagare

    Toppen på bilden har gått ca 1500 mil och nästan bara kört på Maxima castor 927 tvåtakts olja man kan lätt se varför just denna oljan är så bra med tanke på att det är så lite sot ändå kör jag med 4% olja.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng