Modern bilstereo som passar i 900

Forum Modellspecifika forum OG900 Modern bilstereo som passar i 900

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    smeds
    Deltagare

Vilka bilstereo med moderna funktioner (bluetooth etc) tycker ni passar bra in i en gammal Saab 900?

Ska köpa en ny stereo till min 900 och lutar just nu åt att köpa en Clarion M508 (som egentligen är en stereo för marint bruk, men har sett flera som kör med den i äldre bilar).

Clarion-M5084
    Clarion-M5083

Andra som jag tycker funkar är Blaupunkt Bremen SQR 46 DAB…

Blaupunkt-bremen-sqr-46-dab

…och Continentals modeller som denna:

Continental

Bilagor:
    dea
    Deltagare

Blaupunkten tycker jag ser kanon ut på bilden.

M.Broberg
    Deltagare

Blaupunten är lika fin som snordyr.

men jag hade gärna haft en.

Janne Hagnell
    Moderator

Blaupunkt är min stora favorit! Gamla sådana har DIN-kontakt för ARI, en gammal, västtysk tjänst för trafikinfo. Via den kontakten och en adapter kan du koppla in din telefon så du kan lyssna på musik men även få till bluetooth med lite extra meck.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    mr ems
    Deltagare

Blaupunkten ! Så snygg med Grön belysning ! Har en nyare SONY i min 900a funkar fint men på kvällen så lyser den blått och röd helt överdrivet .

Lsoderlund
    Deltagare

Jag kör en Kenwood, och tycker den funkar helt ok, man kan byta bakgrundsbelysningen till olika färger. Passar den in, inte alls, får den sitta kvar, ja. Gillar det tidstypiska, men i caben får man frångå det. I de andra är det strikt tidsenligt som gäller. Vart skall man annars spela ”Musik i Bilen”?

Av de alternativen du givit ovan hade jag valt Blaupunkten eller Continentalen, i den ordningen, dels för att Continentalen är för svag, 4x 15W var dåligt redan på 80-talet, medans Blaupunkten har 4x 50W. Du kan alltså spela klarare högre. Byt även original-högtalarna i panelen mot något utan papp som membran, behöver inte vara märkvärdiga utan huvudsaken är att de passar. Om du inte har högtalare bak än, så införskaffa det. I og900 är det ju som bekant redan fördraget, i alla fall om du kör en CC.

barbro

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

• Det här svaret redigerades för 2 veckor, 1 dag sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor, 1 dag sedan av .
    Bilagor:
    smeds
    Deltagare

Kul med alla svar!

Det som tar emot lite med Blaupunkten är väl att den är lite plottrig och att Blaupunkt inte riktigt finns som tillverkare längre, utan det är andra som producerar, men här blir det lätt filosofiskt. Priset tar emot, men lär vara enkelt att sälja vidare vid behov.

Clarion tycker jag egentligen är snyggast, kanske inte lika tidsenlig som Blaupunkten, men stilren och tidlös och märket Clarion känns ju mest Saab! Negativt med den är att belysningsfärgen och nivån inte kan styras lika noggrannt utan den är vit med möjlighet att dimma i två steg samt stänga av ljuset helt.

Continentals är ju helt ok, men ser kanske mer ut som något som sitter i ett annat märke – känns inte lika premium tycker jag och som @Lsoderlund säger kanske den är för svag.

Undrar dock 15, 20 eller 50 watt spelar så mycket roll när man bara ska driva två eller fyra fyratummare. Har bytt ut främre element mot Audison APX 4 som redan nu låter hyfsat med original Philips-stereon. Men kan ju vara bra att ta höjd kanske om man vill installera något mer element som sub senare.

Blaupunkt är min stora favorit! Gamla sådana har DIN-kontakt för ARI, en gammal, västtysk tjänst för trafikinfo. Via den kontakten och en adapter kan du koppla in din telefon så du kan lyssna på musik men även få till bluetooth med lite extra meck.

Intressant. Ja, det är ju så klart också ett alternativ – att uppgradera en gammal. Men spontant känns det ju skönt att köpa en ny som redan är redo.

• Det här svaret redigerades för 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 2 veckor sedan av .
    Lsoderlund
    Deltagare

.
    Undrar dock 15, 20 eller 50 watt spelar så mycket roll när man bara ska driva två eller fyra fyratummare. Har bytt ut främre element mot Audison APX 4 som redan nu låter hyfsat med original Philips-stereon. Men kan ju vara bra att ta höjd kanske om man vill installera något mer element som sub senare.

Problemet är egentligen inte watten, i alla fall inte på högtalarna. Det är förstärkaren i bilstereon som är nyckeln. En stereo likt conti:n kan lätt bränna elementen dina Audisonhögalare. Den vanligaste orsaken till brända element (förstörda) är just för klen försträkare. En kraftigare förstärkare utgör inte samma problem, då den orkar driva högtalaren i högre volym.
    Alltså, i stereoapparater med kraftigare förstärkare (högre watt per kanal) kan man vrida på lite mer ordentligt och fortfarande driva högtalarna. Detta kommer göra att du får ett bättre, renare ljud och verkligen får ut det mesta ur dina högtalare, framförallt vid högre ljudnivåer.

Annars har du ju Alpine UTE-200BT, som är lite retroinspirerad. Finns även vissa Sony som har över 100w per kanal.

Allt mynnar ut i hur du kommer spela, och vad du kommer spela. Ibland är det kul att dra på när det kommer en bra låt på radion, eller i sin spellista, och då uppskattar man ju ett rent klart ljud utan förvrängning. Hellre bra huvudenhet med bra leverernbar effekt än dyra högalare och svag huvudenhet.

Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

smeds
    Deltagare

Åh, mycket bra info, tack @Lsoderlund! Då ska jag inte välja något i klenaste laget.

Alpine känns som ett bra märke och den såg väl ok ut, dock lite plottrig och glansig. Trevligt att kunna ställa in färger.

Blir nog ändå Clarion M508 eller Blaupunkt Bremen. Båda är på 4×50 W.

M.Broberg
    Deltagare

jag har precis köpt en UTE-200 BT till min 900 som mest stått. inte kört mkt på natten förrens igår. Jag har ofta problem med att moderna stereos lyser som fan . alpinen gåt att skruva ner långt, bra menyer, man kan ställa dimmat och odimmat varförsig, tex att jag vill ha 8 normal på dan och 3 dimmat. man kan ställa När den ska dimma tidsmässgit.

men framförallt har den ett blackout läge som innebär att displayen och knapparna slocknar efter en stund när man inre rört det. petar man på en knapp så vaknar det igen.

för mig är detta kanon, den sitter i vinterbilen och det lär bli mycket körning i mörker

jag hade köpt en blaupunkt om jag var beredd att lägga så mkt pengar på en stereo. den verkar kanon.

• Det här svaret redigerades för 1 vecka, 6 dagar sedan av .
    smeds
    Deltagare

Vad härligt @m-broberg! Riktigt bra att kunna styra ljus och färger som man vill. Ljuset (och eventuellt mörker) från stereon gör ju stor skillnad när man kör på kvällen. Hur är ljudet då på Alpinen? Vad kör du med för högtalarelement? Var det svårt att installera ny modern stereo på 900?

M.Broberg
    Deltagare

jag har högtalare av nån äldre modell, dock inte org (20 WRMS 200W max är dom på >.> ) och ljudet blev bättre än med bandaren som nog var från 88 men det säger inte så mycket tyvärr.

det var skitenkelt att montera, ett adapterkablage mellan og900 kablaget och DIN kontakt sen stereons egna kontakter. på det, massa kablar men det funkar fint.

Jag gillar inställningarna kring ljudet på alpinen. har en JVC som har 5-6 år på nacken och den kan man justera bort sig i totalt. alpinen har mycket justeringsmöjigheter men det blir inte helt galet. Även en snabbknapp till ljudjusteringen så man slipper gå igen 100 menyer.

jag gillar den. knapparna sitter enkelt till för att byta låt tex och det är lätt att hitta på den utan att man behöver sitta och titta på den hela tiden

jag ska bygga ut ljudet lite med ett par 6×9 i lådor på hatthyllan. fördel med sedan att kunna ha lådor där. början blir ett par 6×9 om köptes på jula för 10 år sen och drivs på stereon. sen kanske värre element och kanske ett slutsteg med.

Lsoderlund
    Deltagare

Vad härligt @m-broberg! Riktigt bra att kunna styra ljus och färger som man vill. Ljuset (och eventuellt mörker) från stereon gör ju stor skillnad när man kör på kvällen. Hur är ljudet då på Alpinen? Vad kör du med för högtalarelement? Var det svårt att installera ny modern stereo på 900?

Behöver du montage-hjälp så säg till, vi bor ju inte så långt från varandra.

Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

smeds
    Deltagare

Låter som en hyfsat smidig installation @m-broberg. Tack för att du delade med dig! Spännande med fortsättningen då, kan tänka mig att det blir en stor uppgradering av ljudet med din plan.

Verkar för övrigt som att det är många som kör med subwoofer under sätet. Vore kul att höra om någon här installerat det och hur det blev.

Tack @Lsoderlund, snällt erbjudande!

M.Broberg
    Deltagare

En vän hade en aktiv bas under sätet på en 900, jag körde inte den mycket och den gick till Damark sen.

men det är ju en helt annan sak med lite bas i bilen. helt klart. 4″ levererar inte så mycket på det temat.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng