Modifiera 3 Vxl Rattaggregat till 4 Vxl????

Forum Övrigt SSR Modifiera 3 Vxl Rattaggregat till 4 Vxl????

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-25 14:21.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15478

    larsola
    Deltagare

    Alltså går det att komponera ihop det äldre rattaggregatet som är 3 växlat med tex delar ifrån någon nyare med 4 vxl?…
    Och isåfall hur??

    Jag vill inte ha ett tändningslås på rattaggregatet i min 63.a… stämmer ju inte!

    Tackar på förhand!

    mvh Lars-O.

    #102441

    kaparn
    Deltagare

    Du kan använda befintlig rattstång från en treväxlad till en fyrväxlad men växellägena blir då spegelvända. Många vänjer sig vid detta och tycker att det är ok. Alternativet är att hitta en rattstång från en tidig 95:a eller sonett med fyrväxlat och utan tändningslås (mycket eftertraktat och svårt att få tag i).
    Eller bit i det sura äpplet och byt till en fyrväxlad med tändningslås i. Så har jag gjort.

    #102463

    larsola
    Deltagare

    Tackar för ditt svar… jo detta känner jag också till…

    Är det inte möjligt att komponera ihop 3 med vxl då??

    /Lars-O.

    #102465

    johan josefsson
    Deltagare

    Det går även att konvertera rattbocken till 4-växlat. Det man behöver är spaken och leden från 4-växlat. Sen fräser man upp hålet och gängar om det och sen monterar man delarna från den 4-växlade. Så gjorde jag på våran 96 -60 och den har funkat bra.

    #102472

    fuling
    Deltagare

    Johan:
    Du har väll möligvis inte lite bilder och mått hur du gick till väga?
    Lägger du upp det lär du samla många +++++poäng pga att frågan har vait upp hur många gånger som hälst.

    #102475

    Dicst
    Deltagare

    Hemligheten är nog att Niklas har skaffat en speciell gängtapp tror jag….?

    #102477

    bertil karlsson
    Deltagare

    Gängtappen ska vara av dimension 1,1/4 UNF om jag inte minns fel. Den dimensionen är kanske inte så väldigt vanlig men finns naturligtvis på välsorterade verkstäder, avglömd och rostig…

    #102479

    johan josefsson
    Deltagare

    Det stämmer nog Bertil. Det jag minns är att själva gängtappen kostade runt 2,000:- när Niklas köpte en.

    Fuling: Tyvärr inga bilder eller mått, men kollar man i en 4-växlad bock så gör man bara likadant. Glöm inte att vinkeln måste vara rätt.
    Den ligger INTE i linje med rattstången!

    #102481

    bertil karlsson
    Deltagare

    När jag gjorde en sådan konvertering från 3-växlat till 4-växlat tillverkade jag en fixtur för att kunna sätta upp rattlagerbocken i svarven. Väl på plats i svarven togs hålet upp till rätt dimension och sedan gängade jag med en lånad tapp. Lägger in en bild på skrotet som jag använde, minns att det inte var helt lätt att få hela härligheten uppriktat i svarven, rattlagerbocken har inga räta vinklar och få infästningspunkter, men skam den som ger sig.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng