Modifiering vevlager?

Forum Övrigt SSR Modifiering vevlager?

  • Detta ämne har 9 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-28 09:23 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11486
    David Å
    Deltagare

    På en amerikansk hemsida läste jag följande:

    ”The rod journals and connecting rods were modified to accept FORD 289 (CB 634) rod bearings.”

    ( http://www.vintagesaab.com/sonett/yt/ytmain.htm )

    Vilket borde betyda ungefär; ”vevaxeltapparna och vevstakarna modifierades för att passa till Ford 289 vevlager”.
    Vad innebär denna modifiering? Fördelar med 289-vevlager jämfört med de normala lagren?

    #80516
    fuling
    Deltagare

    Ska det vara någon vits att byta bör dessa vara bredare, kan även vara så att lagren modiferas på bredden för att passa.
    Är det någon som har en aning om dimensionerna på Ford FORD 289 (CB 634)?

    #80517
    mats jonsson
    Deltagare

    Hmmm. Bredare lager. Ökad friktion. -OM vi ökar lagerytan med 10%, med utan att ta ut mer effekt, vad kan då effektförlusten då bli Fuling? Vi förutsätter att friktionskoefficienten är den samma i båda fallen.

    #80518
    fuling
    Deltagare

    Friktionens-förlustena är väll ganska ointresankta när bärigheten inte räcker.
    Dessum har jag en stark känsla av att effekt förlustena av en lite ökad lager bredd är försumbar.
    Hela finnesen med med ett glidlager av den typ som finns i bilmotorer är att man skall hållas sig innom området för fullfilmsmörning. Är det inte innom detta område utan inom blandfriktion eller ännu värre gräns-skickts-smörning(huuu långt ord).
    Fullfilm=ingen kontakt mellan vevtapp och lager, oljan bär.
    Blandfriktion=lite kontakt mellan lager och vevtapp, typ topparna på ytorna ligger imot varandra, här äts det lite lager.
    Gränssmörning=nästan full kontakt mellan vevtapp och lagret, här käkas det lager
    Tribologi är ett besväligt område som jag bara har skummat lite på ytan om. Men konstaterat att det är så in i hel…. med parametrar att ta hänsyn till så man kan bli knäpp
    Jag har konstaterat att V4an har ovanligt smala lager gämnfört med andra motorer så att öka bredden lite skulle inte skadar.

    #80519
    mats jonsson
    Deltagare

    Fuling! Det är härligt att se dig botanisera bland termerna. Har du någon uppfattning om vad man kan antaga för friktionskoefficient? Jag har inte en susning själv..

    #80520
    fuling
    Deltagare

    Mats J:
    Ser det som lite ointresankt, har försökt fokusera på bärigheten.
    Har bara en känsla av att friktions-förlust-effekten är nästan lika även om man ökar bredden med 10%.
    Men approximativt 0,0017 till 0,003(fullfilm).
    Har man inte fullfilm så borde fiktiones-koffisenten öka och därmed ökar förlusteffekten.
    Så det viktiga är att se till att man har fullfilms-smörning, med andra ord bättre att förlora några watt i lagren mer och slippa ras, eller?

    #80521
    mats jonsson
    Deltagare

    Hur säkerställer man fullfilmssmörjning då? Högre oljetryck??

    02.48! En intressant tid på dygnet för att svara på inlägg. Har du suttit uppe hela natten och räknat på friktionskoefficienter? 🙂

    #80522
    fuling
    Deltagare

    Har hittat vevtapps diametern för ford 289=53.94 och V4an 54,00, men ej hittat bredden.

    Den dynamiska viskositetet är en viktig faktor den på motoroljan, dessutom sjunker dyn.viskositeten med ökad temperatur.
    Bra motorolja, tämligen tjock typ 20W-50. Med ett högt viskositetsindex.
    Hålla oljetempen på ca 80grader, max 100grader.

    Jag är långt ifrån någon expert på detta område, har bara nosat lite på ytan och konstateat att det är en djungel av parametara mm.

    #80523
    stefan
    Deltagare

    En reflektion i ämnet utan att behöva vara nån expert inom lubrikanter är kanske att det är aningen enklare och billigare för jänkarna att hitta lager till en Ford 289 än vad det är till en tysk V4:a…………..
    Har svårt att tro att det beror på nåt annat?

    #80524
    fuling
    Deltagare

    Instämmer med Stefan.
    Om jag inte har fått det hela om bakfoten så är V4 från början en amrikansk motor eller stark koppling till.
    Har märkt lite här och där verkar det vara tum-mått i V4 snurran.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng