Mongol Rally 2017 med en Saab V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Mongol Rally 2017 med en Saab V4

• Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2017-01-10 11:46 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Conny Arnfeldt
    Deltagare

Hej.

Vi är två personer som skall genomföra mongol rally nästa år med en Saab V4.

Följ och gilla gärna vår hemsida om ni vill veta mer.
    https://www.facebook.com/lostvikings2017/

Mongol rally är ett välgörenhetsrally från London till Mongoliet. Minst 1600 mil.

Rutten är planerad genom Europa till Turkiet-Iran-Turkmenistan-Uzbekistan-Tadzjikistan-Kirgizistan-Kazakstan-Ryssland-Mongoliet och
    sedan tillbaka till Ryssland för målgång i Ulan-Ude.

Vi kommer säkert återkomma för att få er hjälp med tips och råd för att pimpa och fixa vår V4 inför resan.

Morten S.
    Moderator

Dette blir ett minne for livet! Skal bli interessant å følge dere.

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Jonathan
    Deltagare

Häftigt projekt, ser fram emot att få följa detta! Ni får göra ett besök på Saabmuseet i Trollhättan och inspireras av den tuffaste av alla V4:or, bilen som Erik Carlsson körde Baja 1000 med en gång i tiden.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Conny Arnfeldt
    Deltagare

Nu är bilen köpt och hämtad i Umeå. Har x antal saker att fixa från besiktningen jag gjorde och ett antal saker till som jag själv upptäckte de 65 milen jag åkte ner till Västerås.

Behöver säkert massor med bra tips från er andra framöver. Separata inlägg kommer framöver.

Mvh
    Conny

Conny Arnfeldt
    Deltagare

Anmärkningarna från besiktningen är följande:

1. Tomgång, hög CO halt (har ingen aning om hur jag fixar den, tips någon)
    2. Båda övre spindelleder glapp (beställer nya och byter)
    3. Vindrutespolare ur funktion (fixade jag själv på biltema innan jag åkte hem från Umeå)
    4. Båda under spindelleder skadad tätning (beställer nya och byter)
    5. Kopplingsanordning demonterad, ny registreringsbesiktning krävs (antar att jag får göra en registreringsbesiktning då det är mer jobb att hitta och montera en ny dragkrok)
    6. Strålkastare halvljus vänster ljusbild felriktad (Är detta möjligt att justera själv?)
    7. avgassystem fastsättning/upphängning bristfällig (beställa nya upphängningar till mitten och slutburken)
    8. Däck, blandade vinter och sommardäck. Blev tvungen att göra ett snabbt byte direkt på besiktningen för att inte få körförbud. 🙂 (Beställt nya däck)

Förutom ovanstående punkter så upptäckte jag själv följande också: (tar tacksamt emot tips)
    1. belysning i instrumentpanelen fungerar ej. (byter lampor och hoppas att det är felet. svårt?)
    2. När jag tankade fullt för hemfärden så upptäckte jag att det läckte bensin, troligen från gummislangen från tank till tanklock. (hur hittar man en ersättare?)

Allt detta tänkte jag fixa under januari.

Tänkte beställa de delar jag behöver från saabklubben.

Hör av er om ni har mer tips.

Mvh
    Conny

Janne Hagnell
    Moderator

Häftigt!!!👍
    Om du bara får bränsleläckage vid fulltankning så kan det vara returslangen. Går att lösa med en standardslang från tex Mekonomen.
    Instrumentbelysningen brukar vara reostaten, koppla bara förbi den.
    CO skruvar du bara på blandningsskruven på förgasarfoten. Sedan ser du till att ha så pass lite bensin i tanken att varningslampan börjar blinka å så drar du i en liter K-sprit. Sedan har du CO försumbart över noll… 😄

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Conny Arnfeldt
    Deltagare

Glömde bort en sak till som jag upptäckte när jag åkte hem med bilen.

forts….
    3. Tankmätaren sitter fast på full tank hela tiden. (känns inte jätteroligt att hålla på och fixa med soppatanken)

Janne Hagnell
    Moderator

Troligen givaren som hängt sig. Jättelätt att skruva loss när du tagit bort plyfagolvet i bagagen.

96 V4 1975 ”Bollen”

Conny Arnfeldt
    Deltagare

Kom på ytterligare en sak

forts…..
    4. Värmen i kupen går inte att reglera, antingen noll eller 100 plusgrader. (ingen aning om hur lätt det är att fixa)

Janne Hagnell
    Moderator

Menar du att den reglerar sig själv, eller?

96 V4 1975 ”Bollen”

Conny Arnfeldt
    Deltagare

Inom typ 1 mm rörelsemån på värmereglaget så är det antingen iskallt i kupén eller så är det bastuvarmt.

• Det här svaret redigerades för 3 år, 1 månad sedan av .
    sonettlll
    Deltagare

Jättekul häftigt projekt! Helt rätt bil. Såg att ni skaffat en verkstadshandbok, ta med den på resan.
    Vid elfel börja alltid i säkringsdosan, även om säkringen är hel så är ärgade kontakter ett vanligt problem.
    Med ett elschema och en testmejsel (provlampa) med sladd klarar man allt på en v4.
    Värmeventilen har en termostarfunktion med en avkännarkropp vid värmepaketet, röret till avkännaren är nog av.
    Då stänger inte ventilen själv när det blir för varmt.
    Även om bilen klarat besiktningen tycker jag ni ska se efter att bromsarna är i nyskick runt om, känna på vattenpump och fläktlager,
    känna noga på balansaxeln, det är svårt att hitta reservdelar till v4or i Ulan Bator.
    Var inte rädda för att skruva på bilen nu, så får ni en mycket roligare resa.mvh Mats

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng