Monte Carlo Rallyt 1958

Forum / Övrigt / Allmänt / Monte Carlo Rallyt 1958

Forum / Övrigt / Allmänt / Monte Carlo Rallyt 1958

  • Författare
    Inlägg
    • april 13, 2005 at 20:31 #12500

      Provar igen.

      Jag försöker att ta reda på vem som åkte med starnr 47 i Monte Carlo Rallyt 1958.

      Jag tror ju starkt på att det var någon av våra förare från MK Scandia, eftersom jag fått “plåten” av min far Frank (som var en av de som startade klubben 1954). Jag misstänker också att den suttit på en Saab. Kanske var det på Dick “Sockerbagaren” Weiders bil; den gamle speedwayräven, också borta sedan måmga år.

      Det vore trevligt att veta, eftersom renoveringen av min 93:a från 1958 börjar närma sig sitt slut. Den ska få “rally-look” från tiden då det begav sig.

      Kanske finns det någon startlista från den tiden på Saabmuseét (vänder mig till Peter B.)

      [image]http://www.perstorp.seths.se/pp18164a/MonteCarlo58.jpg[/image]

        april 13, 2005 at 21:00 #86212

        Usch vad trevlig den ser ut att bli.

            april 14, 2005 at 10:02 #86214

            Tyvärr Åke, så står det inget om Monte´58 på LMSs trevliga nostalgisida (Har f.ö. hjälpt Anders W. med några bilder )

            Har förgäves sökt på nätet

              april 14, 2005 at 11:22 #86215

              Hej Sten-Arvid,

              Mitt tips är att fråga Wolfgang Schmel i Greiling (Bad Tölz) i Tyskland. Han om ingen vet besked. Ingen annan SAAB-vän jag känner har en så omfattande dokumentation som han. Wolfgang hjälpte mig t.ex. att göra en poster om SAAB’s rallyframgångar i Sverige och annorstädes (RAC, Monte Carlo, East African “Safari”..m.fl.) i samband med ett Schweiziskt klubbmöte för några år sedan. Om du vill kan jag fråga honom för din räkning eftersom vi har bra kontakt sedan 15 år tillbaka.

              Bästa hälsningar,

                april 14, 2005 at 15:08 #86216

                Hej Lennart!

                Det vore bussigt om Du kan fråga Wolfgang vid tillfälle. Jag är nyfiken som Du förtsår vilken bil plåten har “åkt med”.

                Mvh S-A

                  september 6, 2005 at 20:26 #86217

                  Hej!

                  Jag kanske är sent ute och problemet redan är löst.
                  Gissar att det är Automobilklubben i Monte Carlo som arrangerat rallyt.

                  Automobile Club de Monaco
                  23 Boulevard Albert 1er
                  98000 MC MONACO
                  Tel : (+377) 93 15 26 00
                  Fax : (+377) 93 25 80 08

                  De har t.o.m. en mailadress till rallyavdelningen:
                  rallye@acm.mc

                  De om några borde väl ha startlistor i arkiven. Tror det kan vara en framkomlig väg. Franskan kan ju vara ett problem men jag tror engelska funkar, de är ju internationella så det förslår i MC.

                  mvh
                  Henrik

                    september 13, 2005 at 19:01 #86218

                    Har mejlat till klubben; får se om jag får svar!

                    Tack för tipset!

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.