Montering av motorvärmare 900 -92
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Montering av motorvärmare 900 -92
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-02 07:16 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
@torzan wrote:
Hej, enklast att ta bort grenröret, inte så mycket jobb faktiskt…
MT
… om inte skruvarna går av … för då har man ett problem 🙁
Tycker det är lite gruvsamt eftersom det ibland kan vara flera pinnskruvar som går av.
Kanske inte är så vanligt på bilar utan turbo att pinnbultarna går av ?
Funderar om det inte är lika enkelt att plocka bort motorfästet så slipper man skaffa nya packningar?En variant jag provat på turbobilar, både 8V och 16V med gamla motorfästet är att dela motorvärmaren.
Man tar bort låsringen och drar ur värmaren ur ”muttern”.
Med muttern lös blir det enklare att skruva dit den och sedan kan man stoppa i värmaren och montera låsringen.
Är dock osäker om det går på en bil med hydrauliskt motorfäste 😕Hej!
Nu gjorde jag visserligen denna operationen med motorn ur, men går det inte att lossa hela huset som motorvärmaren ska sitta i även fast motorn sitter i?
Då kan du ju spänna fast det ordentligt i ett skruvstäd till exempel. Plus att du får kollat hur skicket är på huset. Mitt var fullt med skit i botten och trillade sönder när jag petade på det. Så det kan vara värt att kolla upp. Finns nya hus att få tag på hos Saab. 🙂/Simon
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92november 28, 2011 kl. 20:17 #35507Fore en manad sedan vi har köpt en 1991 scarabeegrön Saab 900 OG cab 2,1 16V, en full option Royal Viking (vem veter mer av denna sma upplaga fran Nederlanderna?).
Vi gärna ocksa montera motorvärmare som pa alla Saab bilar vi har. Har en ny Saab NOS, dom ser ut som en Calix värmare.
Avtappningshuset sitter trängt 🙄 .
Efter mycket WD40 pa alla pinbultar/muttrat o lite värme pa en, idag jag ta bort grenroret, gick bra 😀 .
Hus var bytt o i bra skick.
Värmare passar inte sa bra an i min 2,0i 8V B201.
Pga montera motorvärmare det är trängt nära motorfaste o grenroret! Vinkel fran motorvärmare i 2,1l B212 som i bifogad bild?
Mvh,
Cornellnovember 29, 2011 kl. 08:21 #35523Monterade en motorvärmare på min 900S och det var inga störe problem förutom att även själva huset var trasigt och läckte. Vet inte om en 2.1 skilljer så mycket från min 2.0 LTT men vi behövde inte montera bort något grenrör el.dyl.
december 1, 2011 kl. 21:23 #35671Igar jag provmonterade avtappningshus o motorvärmare men det gick inte bra. Vinkel var inte som i bild (servostyrväxelpumpen är det).
Endast fast till motorfastens järn var nagra cm fri fran grenroret 🙄 .
Idag jag försökte det men i samma vinkel men försiktiga böjade motorvärmare yttre del en lite uppe o dom var fri av motorfastens järn.
Elanslutning o vajer passar, …bara. Hoppas elanslutning överlevnar grenrörets värme. B212 (2,1l), Oi!
Morgon först jag bytta slutväxelolja (aut) och efter det jag montera grenroret o fylla upp rengorad kylsystemet 😀
CornellDet är värmarens plastkontakt som är känslig för värme och det finns en värmeskyddsplåt som ska monteras över kontakten på turbobilar och det går såklart också att montera på bilar utan turbo.
Jag har sett motorvärmare där plasten varit helt ihopsmält men det har varit på turbobilar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.