Motor 900 Aero -84

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Motor 900 Aero -84

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 6, 2009 kl. 09:11 #19884

      Hej.

      Någon som har koll på vad som skiljer på olika T16 motorer?

      Hur kollar man årsmodell??

      När flyttade man startmotorn?

      Mvh

      Johannes

        april 6, 2009 kl. 09:18 #138288

        From -85 har alla h-motorer jag sett startmotorn på den ”kalla” sidan.

        Mvh Johannes i Sjöbo

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          april 6, 2009 kl. 09:18 #138289

          1985 flyttades start motorn under insuget 900 t16 motorn är grön 1984 1985 blev den grå 1988 blev den röd mvh niklas

            april 6, 2009 kl. 09:34 #138291

            OK, Tackar för svaren, Då har jag en motor som är från -85 till -88 då.

            Blir väl inte lätt att hitta en orginal motor

            Mvh

            Johannes

              april 6, 2009 kl. 10:03 #138292

              Det finns 4 stycken på bildelsbasen, till att börja med! Delar till Saab är sällan särskilt svåra att hitta…

                april 6, 2009 kl. 13:06 #138298

                Någon som vet om man kan se på motorn nr vilken årsmodell det är på motorn?

                När kom det vattenkyld turbo?? Vad behövs för att bygga dit det?

                Mvh

                Johannes

                  april 6, 2009 kl. 20:07 #138318

                  Jag har en B202-84 ståendes i garaget, komplett block med topp och insug.
                  Diverse småsaker medföljer…intresserad?

                  Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
                  Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

                    april 7, 2009 kl. 06:36 #138325

                    Kollade en del på motorn i går kväll.

                    Tror det varit någon uppfinnar jocke framme.

                    Man har slipat i blocket för att kunna flytta startmotorn. (kommer inte in på geting annars skulle jag lagt upp bilder)

                    Så motorn är grön. Kanske en -84 då?

                    Johannes

                      april 7, 2009 kl. 07:44 #138328

                      Har ett sprillans nytt block står ifall du är intresserad.
                      mvh melwin.

                        april 7, 2009 kl. 07:53 #138329

                        [img]http://www.geting.se/image.php/163255-DSC00178.JPG" />

                        [img]http://www.geting.se/image.php/163256-DSC00177.JPG" /> " />

                          april 7, 2009 kl. 08:04 #138330

                          Ser ut att vara ett 84a block du har,motorvärmaren sitter mitt i blocket på 85- uppåt
                          sitter den längre bak och på ett eget hus. mvh melwin.

                            april 8, 2009 kl. 19:05 #138417

                            Hej på er.

                            Idag blev det första turen med bilen.

                            Hyfsat pigg, men en hel del rök i avgasröret.

                            Tror ni det bara är turbo eller är motorn med slut?
                            Vet ej hur långt det gått, står 11 tusen typ på mätaren

                            Mvh

                            Johannes

                              april 8, 2009 kl. 20:41 #138436

                              Det är ju ljus rök, troligtvis bara varma avgaser i den kallare luften…då ryker alla bilar.

                              Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
                              Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

                                april 8, 2009 kl. 20:58 #138438

                                Hej

                                Har bilen dessutom stått länge så ryker det en bra stund, min 99:a rök massor till en början men det försvann efter att den körts ett tag. Dessa bilar är till för att köras du vet!

                                Kan ju också finnas en hel del fukt i avgassystemet som ska kondenseras bort.

                                Mvh Daniel

                                  april 9, 2009 kl. 05:18 #138443

                                  OK, då lugnar jag med ett tag med turbo byte.

                                  Kommer göra service på den och då kanske man ser lite hur stiften är.

                                  Svårt att belasta turbon på grusvägarna hemma vid,

                                  Lär väl märkas på bilprovningen i så fall, jätte hög co.

                                  Lättare att prova bilen är man får åka lagligt.

                                  Mvh

                                  Johannes

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.