Motor 900 Aero -84
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Motor 900 Aero -84
- Detta ämne har 26 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-04-22 13:50 av
saab turbo karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
april 9, 2009 kl. 15:56 #138470
Röken vid tomgång är bort, men tycker den ryker när man drar på, får väl se.
Dom gamla stiften var helt svarta.
Kan man justera Co halten på detta insprutet?
Mvh
Johannes
april 9, 2009 kl. 18:50 #138477Hej
Tackar för tipset. Har köpt verkstads hanboken här från klubben, men hitta i den är inte lätt, eller har inte jag tid att läsa hela.
Men hittade det du skrev om att justera Co-halten. Fanns tydligen en grundvärde på 380 Ohm som man skulle ligga runt om jag fattde rätt. Får kolla det i morgon.
Blir annars till att åka till verkstad och kolla Co-halten
Kan det var olja från turbon som gör att stiften är svarta??
Mvh
Johannes
om stiften är svarta är vanligt vis om den är startade många gånger utan att den är körd mina är sånna nu efter vintern då jag bara varm kört den en gång i veckan satte i nya nu före sommaren så du behöver inte oroa dig över svarta stift min hade 0,6 på bes före lördagen mvh niklas
april 10, 2009 kl. 06:06 #138486Satte i nya stift i går i bilen. Ska ut idag och kolla hur dom ser ut. Vet att när den senast bes var det hög co, Fick fram det när jag tog fax på ägaruppgifterna.
Men där är något mer lurt. När man drar på och släpper gasen så vill den typ dö.
Jag får väl boka tid så jag kan flytta bilen lättare. Måste bara skruva i inredningen igen och sätta på bakre stötfångaren.
Någon som har tips på billig trafikföräkring?
Mvh
Johannes
Hur är det, sitter det nån spjällägesgivare på det där sprutet? (har bara pysslat med Motronic de sista åren…) I så fall – kontrollera och justera!
Läckage i gummibälgen mellan luftmassemätare och spjällhus brukar också kunna ge såna där ”dör vid gassläpp”-fenomen.
Spjällägesgivaren har 3-lägen, tomgång, normal och fullgas
Man kan enkelt höra att det klickar i givaren vid resp läge.
Det ska alltså klicka precis när den lämnar tomgångsläget och nästa klick kommer nära fullgas.”Dör vid gassläpp”
Leta luftläckor mellan LMM och motor, dvs kolla ALLA slangar, gärna genom att provtrycka. Varje liten läcka efter turbon ger sämre spoolup och lite sämre knuff i motorn.
Börja dock med att kontrollera bypassventilen (om det finns en sån, dom var inte originalmonterade -84), det ska inte gå att blåsa i någon av anslutningarna och det är mer regel än undantag att dom är trasiga på gamla turbobilar.april 10, 2009 kl. 20:06 #138519Blir väl till att ta nya tag efter helgen.
Kontroll mätte omh talet på LMM, den visade 200, enligt handboken ska ett grundvärde vara 380 så jag justerade den.
Ska försöka hitta en annan LMM och prova med.
Något tips på hur man lättast provtrycker?? Är ju en hel del slangar
Är Bypass samma som dumpventil??
Funderar med på om det kan vara så att tillskottet ligger på hela tiden.
Någon i närheten som har Co mätare??
Trevlig påsk helg.
Åter på måndag.
Jag tror du ska justera tillbaka LMM. Co brukar aldrig ändra sig på LH-bilar, men det visar sig väl när du får det kollat. Om inte annat kan du justera hos SPB 😉
Provtryckning
Jag brukar använda en cykelpump modell fotpump med manometer. Ofta följer det med en nippel för luftmadrasser och liknande som passar perfekt på vacumslangarna i en Saab 🙂
En annan variant som går snabbare är att trycksätta hela systemet redan vid turbon. För det har jag tillverkat en 50mm plastplugg med 1/2″ snabbkoppling för tryckluft. Tar bort turbons inloppsrör och sätter dit pluggen istället och kopplar på tryckluft med ca 1 bar tryck (lite över max laddtryck). Sen är det bara att börja lyssna var det pyser och fixa läckorna eftersom. Som hjälp kan man även använda såpvattenapril 13, 2009 kl. 06:28 #138584Hej på er efter påsken.
Har kollat spjäll lägena, det ser ut som det funkar ok.
Ska invänta en annan LMM innan bes.
Blir till att klura ut om det läcker i någon slang tills den dyker upp.
Behöver även en ny gasvire upptäkte jag när jag var på spjället.
Mvh
Johannes
april 22, 2009 kl. 13:50 #138931Hej.
Nu är LMM bytt, Bilen går bättre. Lite pyssel återstår men sen bär det av till besiktningen.
Nytt motorblock ligger där hemma nu,
Någon som har tips på vilka delar jag ska köpa nya eller ta från den gamla motorn??
Tänker på kolvar, vevaxel och så.
Hur mäter man uppblocket så jag får rätt kolvar?
Mvh
Johannes
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.