motor byte från B202 till 9-5 aero -01 motor

Forum Övrigt SSR motor byte från B202 till 9-5 aero -01 motor

• Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-02 15:26 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    anonymous
    Deltagare

jag har en som säljer en Saab 9-5 aero -01 motor som går fint runt 290 hästar
    jag kan plocka allt som finns under huven och så men vad behöver jag flytta med och hur stora modifikationer behövs för och få pplats med det behöver jag flytta med växellådan eller kan jag använda den befintliga ? …

bilen som jag vill ha in det i är en 9000 I16 CC45D -90

//Mvh
    Mikael josefsson

tono
    Deltagare

Saab Sport & Rally ??????

anonymous
    Deltagare

jo jag råkade hamna här .. men det e väll en modifiering och byta motor eller ?
    har du inget konstruktivt och komma med vart det skulle passa bättre och skriva eller om du svarar på frågan kanske ?

//mikael

enor
    Deltagare

En ”kortmotor” (från och med ’94) passar inte på en låda som hör till en ”långmotor” (innan ’94). Dessutom verkar det dumt att byta till en av de motorerna som krånglar, får oljegegg och skär ihop? Om du ändå ska byta så byt till nåt som är lite mer hållfast!

stenling
    Deltagare

http://www.stcs.nu är annars en skön sida med mektips vad gällande lite modernare Saabar! Där har jag fått hjälp många gånger!

//Johannes

lennart p
    Deltagare

9-5a låda passar inte i 9000

enor
    Deltagare

Så för att summera det hela: Du behöver en komplett låda från en 9000 med kortmotorn (och om jag minns rätt innebär det ett byte av hela subframen, men det är jag inte helt hundra på). Dessutom behöver du all elektronik från 9-5:an för att kunna få en 9000 att prata med Trionic 7. Vänta dig inte heller att saker som grenrör och intercoolerledningar (eller intercoolern för den delen) passar nåt vidare. Slutligen – en 9000-låda kopplad till en chippad 9-5 aero-motor… det kommer att hålla ungefär en kvart, om du inte gasar för mycket på höga växlar.

gammsaaben
    Deltagare

Så hur gör alla de otaliga som har +300 hästar i sina Saab 9000? Dags att börja prata mer om lösningarna än om problemen!

stefan
    Deltagare

dom brukar byta växellåda ganska ofta har jag hört…………

enor
    Deltagare

Så hur gör alla de otaliga som har +300 hästar i sina Saab 9000? Dags att börja prata mer om lösningarna än om problemen!

Dom förstärker sina lådor för tiotusentals kronor, och ändå blir det inte särskilt hållbart!

Men lösningar? Det sa jag väl redan? Se till att få med all elektronik ur 9-5:an. Skaffa en så kraftig 9000-låda som möjligt, gärna en Aero. Se till att den är från efter ’94. Eventuellt måste du byta subframe, jag kan inte gå ed på att det är så men jag tror det. Montera 9-5-ans intercooler och dra rör till den som funkar med tanke på dess annorlunda placering. Bygg ett nytt grenrör (för om du har 290 hästar i motorn så är den inte bara chippad) som passar i 9000, nytt bakre avgassystem efter katt (högflödeskatt är säkert också monterad för sådana effekter).

Allvarligt talat är detta ett så stort projekt att det känns helt omotiverat, speciellt med tanke på hur billiga 9-5:or är.

anonymous
    Deltagare

varför efter ´94 ?

enor
    Deltagare

För att Saab bytte motortyp till den så kallade ”kortmotorn” i och med årsmodell 1994. Kortmotorn har ”GM-bultcirkel” mot växellådan, den tidigare långmotorn har saabs egna bultcirkel. Ett ”kortmotorblock” passar inte på en ”långmotorlåda”.

anonymous
    Deltagare

Hej!

Skulle inte rekomendera en 9-5 motor, trimma den du har istället. Stakar och kolvar håller bättre i din 9000 än i 9-5:an.
    Men gillar du att bygga om allting så kan det ju bli kul projekt… men om du är ”bult-on” typen som inte gillar att svetsa om framvagn mm, så är det ända du kan använda från 9-5 block, topp och inehållet i dessa. Resten får du plock ifrån en 9000 94-98, att köpa det du behöver från 9000 blir säkert dyrare än att köpa en komplett motor och låda från 9000.

Är du bara sugen på effekten så trimma den du har…

/Ola

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng