motor effekt v4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 motor effekt v4

  • Detta ämne har 14 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-05 09:19 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5463
    sven gruva
    Deltagare

    hur stor effektökning tillåter svensk bilprovning i en v4 -73, utan att bromsar mm. behöver byggas om? ( mins att saab sålde en 100hk. sats på -70 talet)
    så minst 100hk. i alla fall, bilen ska reg. besiktas med bur och höjd motoreffekt.

    #53918
    jimbo
    Deltagare

    100 hk med orginal växelåda och läs viewtopic.php?f=7&t=3695
    om du vill ha 150 hästar dett är vad saab godkänner bilarna med.

    #53924

    Visst har det väl då och då satts i Ford V6 i våra gurkor? Effektmässigt blir det väl knappast problem men jag antar att SBP kan knorra över vridmomentet och motorns vikt. Å andra sidan har jag sett några exempel på V8 i Volvo 240. Det är väl som vanligt med SBP att en registreringsbesiktning kan gå lite hur som helst beroende på vem om gör jobbet och på vilket humör den personen är…

    #53936
    Lollo
    Deltagare

    Du måste ha original stolar iaf Sven, det har vi lärt från Anders A.

    #53941
    guer
    Deltagare

    Jag är också på gång att göra en reg.besiktning med bur och höjd motoreffekt.
    Kan nån berätta hur detta går till rent praktiskt och vad man ska ha för intyg osv?

    /Gustav

    #53944
    rallysaaben
    Deltagare

    du måste ha ett godkänt intyg som styrker motoreffekt och vridmoment, du måste egentligen kunna bevisa att de saker du vill regga med har använts av saab,(det krävde de av mig iaf) du måste också ha ett godkänt intyg på att du har rätt låda i bilen, originalstolar, samt original avgassystem.
    ja du läste rätt, originalsystem på en bil med kors och dubbelblås,(som i mitt fall) jag sa till gubben att då stämmer ju inte effekten på pappret heller, eftersom jag naturligtvis har bromsat bilen med grövre system, men det spelade ingen roll det skulle vara originalsystem vid reggning. Samt att den inte får låta för mycket.

    (Nu har jag utgått från försöket jag gjorde att reggbesiktiga min bil.)
    Sen kan man ju bygga om bilen mer och regga som ombyggt fordon osv, vilket förmodligen är enklare på ett vis, men då krävs väl fler ombyggnader än vad som var tänkt förstår jag.
    Sen kan du ju alltid bygga bilen som du vill ha den och bara åka och prova och besikta den, går det så går det, men har du otur så går det inte, jag tror på det senare isf.

    Sen spelar det naturligtvis en jävligt stor roll vem som besiktar och vilket humör han är på, får du rätt gubbe så går det säkert klockrent, men får du fel så går det åt skogen.

    /Anders

    #53946
    rally
    Deltagare

    Reggade just min isbil (Sport 65). Inga problem med någonting. Hade dock monterat på ett avgasrör som gick ut i bak.
    Reggad med 82HK, Bur, 1 passagerare, Ändrad spårvidd,
    Anders måste ha mött världens grinigaste paragrafryttare!

    Original Avgas har jag aldrig hört att det är krav på. Däremot brukar de vara kinkiga på ljudet.

    /Fredrik

    #53951
    Dicst
    Deltagare

    …eller så föregår man bekymren med att gå dit och snacka igenom upplägget med en besiktningsingenjör innan man kommer dit med bilen. Då kan man hänvisa till samtalet med honom om det blir några problem.

    Fredrik: Hade du original stolar då, eller Recaro?

    #53953
    rally
    Deltagare

    Recaro 1328:or satt/Sitter i

    /Fredrik

    #54179
    guer
    Deltagare

    @Rallysaaben wrote:

    du måste ha ett godkänt intyg som styrker motoreffekt och vridmoment, du måste egentligen kunna bevisa att de saker du vill regga med har använts av saab,(det krävde de av mig iaf) du måste också ha ett godkänt intyg på att du har rätt låda i bilen, originalstolar, samt original avgassystem.
    ja du läste rätt, originalsystem på en bil med kors och dubbelblås,(som i mitt fall) jag sa till gubben att då stämmer ju inte effekten på pappret heller, eftersom jag naturligtvis har bromsat bilen med grövre system, men det spelade ingen roll det skulle vara originalsystem vid reggning. Samt att den inte får låta för mycket.

    (Nu har jag utgått från försöket jag gjorde att reggbesiktiga min bil.)
    Sen kan man ju bygga om bilen mer och regga som ombyggt fordon osv, vilket förmodligen är enklare på ett vis, men då krävs väl fler ombyggnader än vad som var tänkt förstår jag.
    Sen kan du ju alltid bygga bilen som du vill ha den och bara åka och prova och besikta den, går det så går det, men har du otur så går det inte, jag tror på det senare isf.

    Sen spelar det naturligtvis en jävligt stor roll vem som besiktar och vilket humör han är på, får du rätt gubbe så går det säkert klockrent, men får du fel så går det åt skogen.

    /Anders

    Vad innebär egentligen ett godkänt intyg som styrker motoreffekt och vridmoment resp. växellåda? Vem kan utfärda ett sånt intyg?

    Det låter ju väldigt konstigt att man måste ha orginalstolar och avgasrör. Det är ju inga problem att göra en vanlig kontrollbesiktning med andra stolar och rör. Ljudet förstår man ju att det finns krav på.

    /Gustav

    #54183
    Dicst
    Deltagare

    Om man fortfarande har 4-5 sittplatser i bilen förstår jag att det är krav på originalsäten som det går att fälla, men en tvåsittsig bil som fredriks skulle kunna funka med andra stolar. Dock har jag hört av andra som har byggt rallybilar att de tvingats regga med originalstolar trots att bilen omöjligen kan hysa mer än två pers med fullbur.

    #51978
    uffe
    Deltagare

    Har inte det med bältesfunktion att göra också.
    Får ju inte åka med 4-punkts-bälte eller liknande.
    3-punktsbältet skall då funka i rallystolen, vilket det kanske inte alltid gör.

    /Ufe

    #54203
    rallysaaben
    Deltagare

    Vad innebär egentligen ett godkänt intyg som styrker motoreffekt och vridmoment resp. växellåda? Vem kan utfärda ett sånt intyg?

    Det låter ju väldigt konstigt att man måste ha orginalstolar och avgasrör. Det är ju inga problem att göra en vanlig kontrollbesiktning med andra stolar och rör. Ljudet förstår man ju att det finns krav på.

    /Gustav[/quote]

    Precis, vad innebär det?
    Om man tittar på hur det var förut/länge sedan? så fick man trimma bilen och sen åka till en auktoriserad saabverkstad som tittade på motorn och lådan och skrev ett intyg på att grejerna du satt dit på motorn/lådan var ”rätt” grejer, sen kunde man besikta.

    När jag skulle besikta så åkte jag dit på div grejer, på besprotokollet hänvisas jag till saab för att få div intyg, men problemet är att besiktningen inte kan hänvisa till saab eftersom saab inte existerar längre, dvs de skriver inte ut några intyg längre, så vad gör man?

    Man får helt enkelt åka och bromsa bilen och se till att man där får ett ordentligt intyg/bromspapper med påskrift från han som bromsat bilen, sen måste man få ett intyg på att man har en växellåda med rätt utväxling, man får nämligen inte ha vilken låda som helst, ju mer trimmat desto mer nerväxlat måste man ha för att inte få för hög topphastighet, det finns uppgifter på detta nånstans här på forumet.

    Och visst kan man väl försöka lura besiktningen och försöka besikta med de grejer man själv vill, men om besgubben av lojalitet mot sin arbetsgivare följer sina egna regler så kommer han fråga efter intyg på lådan och intyg på motorn.
    Sen råkade jag få en jävla surgubbe som bes min bil, har man tur får man nån som är på bra humör och då går det säkert betydligt smidigare.

    /Anders

    #54205
    bluesman
    Deltagare

    När jag reggade in min Sonett så skrev besiktningsmannen 65 kW så jag fick lite utrymme gratis :-), han läste säkert 65 HK i gamla dokument och så blev det kW i de nya.
    Det låter lite små krångligt och dagsform hos den som beslutar som en avgörande faktor..

    Med Vänlig Hälsning

    #54207
    jimbo
    Deltagare

    tror det hjälper om man är påläst om saken innan kan referera till andra byggen m.m. tror att det vore bra att läsa på hoss bilprovningens regler och även sfros handbok så man kan argumentera om man vet att detta är ok men i slutändan är det upp till besiktnigsmannen tycker han att något är fel brukar dom ha en bra anledning, men även kan man säkert träffa på surggubbar. obs jag har ingen erfarenhet än att jag läst väldigt mycket på div forum och det verkar vara samma problem för dom flesta.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng