Motor frågor 900 T8 Special -89

Forum Modellspecifika forum OG900 Motor frågor 900 T8 Special -89

Detta ämne innehåller 14 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-03-24 16:29.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6756

    imac
    Deltagare

    Hej, har en 900 T8 special -89 som jag ska ha igång, motorn är urplockad (T16 -84) som jag har insett att det inte är original, köpte den som en Aero för många år sedan.. Nu vill jag ha ta på en T8 motor så den blir original! Men frågan är vad är det som är original på denna variant/årsmodell?

    Vad för ratt ska det sitta i denna modell?

    #51886

    turbocab
    Deltagare

    Din bil ska ha en B201, dvs 8-ventils turbomotor med Mekaniskt insprut Bosch K-jettronic med kat. Men tro mig, du vill inte ha en sån. Dom är ganska ökända för problem, svårt med avgasvärden mm. Då menar jag alltså B201 med kat som dök upp 1988 nån gång, motorn fasades sen snabbt ut pga just katkraven. T8 Special var en billig Aero lookalike som Saab gjorde ca 800 av för att bli av med lagret av 8-ventils turbomotorer dom hade stående. En T16 är en så mkt bättre lösning! Lusting nog att din bil hade en T16 1984 dock, för din bil som årsmodell 1989 åtnjuter krav på katalytisk avgasrening, så om din bil inte hade en moddad/uppgraderad T16 med kat så var det nåt som var konstigt.

    Mitt tips är att hitta en fräsch T16 B202 från tex en 900S eller nåt sån, med kat, och montera hela det kitet. Eftersom du redan haft en sån monterad så antar jag att kablar för styrbox, bränsleanslutning mm redan är på plats? Det är ju helt annorlunda grejor original på din bil. Om du verkligen vill ha en 100% original t8 special så skall du byta styrbox, hitta bränsle-mängd mätaren med luftburk mm, plus motorn såklart. Och du får en motor som är sämre på absolut allting. Andra kanske har andra synpunkter….

    #51912

    turbocab
    Deltagare

    Ingen som sätter emot det jag skrev alltså? Då antar jag övriga forumet håller med….

    Ratten förresten: Är den ”vanliga” läderratten tre-ekrad som satt på alla turbos/Aeros runt den tiden, ska se om jag har nån bild. Läder var det i alla fall, även läderdamask, ellucka, elhissar mm var standard. Dock fanns inte farthållare original eller AC om jag fattat rätt, dock har några bilar utrustats med det i efterhand. Priset på bilen var nånstans närmare hälften av vad en T16 Aero kostade, så det var verkligen ett oemotståndligt paket, men hade många vetat hur mkt problem bränsle-systemet med kat skulle skapa så hade nog entusiasmen vart lite lägre från början. Dock har ju ett antal bilar såklart klarat sig fint och lever kvar besiktigade, men det krävs nog minutiöst underhåll och att man byter allt enligt rekommendationen, tex hade lambda sonden mkt kort bytesintervall! Men det lär ha vart många Special som hade problem mkt tidigt. Att din bil är bytt motor på tyder på att den strulade också…. Annars är ju T8 sköna maskiner med bra gång och tyst och fint går dom. Men utan kat är dom så mkt bättre.

    #51913

    saabaero
    Deltagare

    Kan bara hålla med om 8V motorn.
    Att hålla den fungerande och klara årliga besiktningen kräver både intresse och meklust.
    Problemet är att den mekaniska insprutningen slits och alla begagnade delar man hittar är minst lika slitna
    Kanske kan man öppna plånboken och köpa nya prylar (om det ens finns ?) men man bör nog ha en hyffsat tjock plånbok för det.

    Visst finns det en charm med en originalbil med originalsprut, framförallt om sprutet döms ut av 95% av alla förståsigpåare :ID

    Jag skulle också kört vidare med T16 och elektroniskt sprut.

    En T16 -84 kan betinga ett visst värde hos dom som absolut vill ha originalmotorn i sin -84:a eftersom den bara fanns ett år och vissa delar inte längre finns att köpa.

    #51914

    turbocab
    Deltagare

    Kanske offtopic, men jag fick berättat för mig om en snubbe som köpte ALLT nytt till en T8 Special och skruvade ihop – och fick problem med motorn… Jag har inga detaljer mer än så, men även det faktum att Saab själva hade problem och en del bilar åtgärdades på garanti 1989 indikerar att det inte är hundra allting.

    Jag har för övrigt en i stort sett helt komplett T8 Special motor stående – men den gick kass så jag hade inte sålt den med gott samvete. Kanske 100 hästar i den, försökte jag få ut mer så gick den jättekonstigt…. 🙂

    #51931

    imac
    Deltagare

    Vill ha den original o det är en sommarbil för att åka till Trollhätta men 😎

    Turbocab har fått ett PM!

    T16 motorn är i delar o ska renoveras, det är ett specialarbete för syrrans grabb = han får slipa in ventilerna 😉 Var köper man förresten kolvringar, lager o sotningssats mm?

    Får nog kolla upp vad det är för växellåda, borde vara original..

    Är intresserad av en bild på ratten så det blir rätt, sitter någon läderratt i nu med SAAB logga på tutan. Stämmer med läderdamask på växelspaken! En sak till, det finns en panel med tre instrumen på den, oxå original eller ”bling”?

    #51933

    saabaero
    Deltagare

    @imac wrote:

    En sak till, det finns en panel med tre instrumen på den, oxå original eller ”bling”?

    Det finns org extramätare (tillbehör) som är tämligen eftertraktade och värda en slant.
    Extramätare av annat ursprung är oftast bling bling, undantaget VDO eller andra kända märken.

    #51934

    turbocab
    Deltagare

    Men fasen jag hittar inte en enda bild på en orginal ratt…. Någon? Men saablogga i mitten låter rätt, läderkringla! Ska se om jag hittar nåt sen.

    Tre instrument: Kan ju vara original konsoll med tre mätare och isåfall superhett och eftertraktat! Men inte om det står Biltema på instrumenten…. Kompletta kit har gått för tusentals kr på Tradera.

    #51945

    nkro
    Deltagare

    Jag körde en 88 utan kat i några år.
    Bilen hade gått 27000 mil. Upplevde aldrig några problem med motorn. Förutom bränselpumpsreläet.
    Helt ok effekt med modifierad APC box.

    Allt fungerade bra när jag skrotade den pga rost.

    Niklas

    #51953

    turbocab
    Deltagare

    Utan kat – inga problem! Det är stor skillnad på 1989 med katkrav. Eller egentligen är det ju ingen megaskillnad rent teoretiskt, men i praktiken visar det sig vara det. Det krånglar helt enkelt….

    #51970

    ab35j-jub
    Deltagare

    Här har du bild på ratten 🙂 (Klicka på bilden så blir den större ;))

    #52068

    imac
    Deltagare

    Då är det inte original i den.. En sak till på listan.

    Det var inga Biltema instrument iallafall, ska leta fram den, ligger inte i bilen..

    #53745

    mickeand
    Deltagare

    Jaha ja jag har en 900 t8 special -88a och har aldrig haft några problem med motor eller avgasvärden på den… alltid funkat klockrent… men men jag har väl haft tur då =)

    #53746

    turbocab
    Deltagare

    88a? Säker på att det är en T8 special med kat då? Det är inte jag…. De fanns bara 1989. Och på en 1988 mäts bara CO halten och det ger sällan problem…. 1989 års tuffare test är nåt helt annat.

    #53780

    mickeand
    Deltagare

    Svar ja det är med kat

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng