Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Motor nummer för on Cologne V4?
- Detta ämne har 22 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-20 21:57 av .
- FörfattareInlägg
- 14 maj, 2009 kl. 08:01 #140026
svarvaren
DeltagareDu kan använda SAAB original oljefilter som är till dom nyare bilarna (inte 9-3 03-) som finns på Speedparts.
Givetvis kan du köpa det hos den lokale SAAB handlaren.
Det ska egentligen vara ett Fordfilter men SAABfiltret är nog bättre…PS: du kanske kan sätta in lite bilder för oss nyfikna nordbor.
/Owe
14 maj, 2009 kl. 08:43 #140027stefan
Deltagarepersonligen skulle jag nog undvika allt vad saab originalfilter heter……..det är möjligt att saab och puritanerna tycker att de är bra nog men det finns bättre. Det är WIX i Polen som gör filtren åt Saab och samma filter återfinns på Biltema och hur man kan påstå att de är bra med den urusla konstruktion de har är för mig en gåta. Det finns för övrigt en tråd på turboklubbens sida om detta men där är det som att svära i kyrkan när man säger att originalfiltret är dåligt.
14 maj, 2009 kl. 09:27 #140029svarvaren
DeltagareJa du Stefan…Jag har väl litat på originalfiltrena i alla år, men nu vetef.n! Läste tråden på STCS och fick en funderare. Vilka filter rekomenderar du? Det känns ju sådär att använda Volvofilter :thumbdown:
14 maj, 2009 kl. 09:56 #140030stefan
Deltagarevi kanske ska öppna en ny tråd om detta men i vilket fall som helst så tror jag valfritt filter från vilken eftermarknadstillverkare som helst är bättre än Saab original iallafall. Eller man kanske ska formulera det som att alla filter, även saab original gör det som de ska göra om man följer givna serviceintervaller men att säga att det är bättre bara för att det är Saab original är nog att lita lite väl mycket på ”original är bäst”
Att skruva ditt ett volvo filter finsn det nog ingen anledning till, man kan lika gärna köpa Mann eller Purolator filter som är korrekt för applikationen. Att montera dit större filter tror jag ingenting på även om Purolator i det här fallet rekommenderar det stora fortfarande på V4
14 maj, 2009 kl. 13:45 #140049aussielars
DeltagareHär är några SAAB foton från down under. http://www.flickr.com/photos/aussielars/ Kompisen har en fin röd Monte Carlo. Sedan olje filter är på agendan ska jag kanske ladda upp några foton på insidan av min sump. Inget filter i världen kan filtrera den sörjan. 🙂
Intressant att höra om orginal filter. Jag blev rådvisad att använda SAAB original i Viggen pga. sludge problemet i B235R motorn.
20 maj, 2009 kl. 19:07 #140362svarvaren
DeltagareHur går det Lars?
Har du fått tag i packningar?
/Owe
20 maj, 2009 kl. 20:08 #140364fredrik
DeltagareEnligt vissa säkra källor tillverkades det bara C:a 40exemplar utav 2Takt Monte carlo 67:or
/Fredrik
20 maj, 2009 kl. 21:57 #140372aussielars
DeltagareJag har inte letat efter packningar än. Men hittat en maskin firma som ska vara bra. Ska gå igenom motorn först. Frakt blir ganska dyrt så jag ska försöka att köpa så mycket delar som möjligt från en källa. Det finns inga delar för en V4:a I Australien.
Kompisen blir nog glad när han hör att Monte Carlon är så ovanlig. Han är en svensk plåtslagare som jobbar på http://www.sleepingbeauties.com.au/ Han har många projekt men han saknade sin långnos monte carlo han hade i sverige så mycket att han letat i USA efter en ganska länge. Jag hade en wanted annons för en 2-takt eller V4:a i Australienska SAAB klubbens tidning. 1 månad efter jag hittade min V4:a i Melbourne fick jag en e-mail från en SAAB fanatiker som ville sälja sin Monte Carlo. Kompisen köpte den. Och det var bara 5 km från hans hus. 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.