Motor nummer för on Cologne V4?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motor nummer för on Cologne V4?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motor nummer för on Cologne V4?
- Detta ämne har 22 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-20 21:57 av aussielars.
-
FörfattareInlägg
-
april 27, 2009 at 12:46 #20002
Hej,
Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med motor nummers identifikation. Renoverar en 1967 96:a i Australien. Bilen har suttit sedan 1992 med trasig topplocks packning. Ventilerna på treans cylinder har rostat fast och suttit med vatten i 27 år. Bilen har fin kropp men dålig motor och Fords Cologne V4 är väldigt sällsynt här nere.
Men jag hittade en Ford V4:a till salu på Ebay här i Australien. Säljaren bor 200 mil från Brisbane, och har ingen aning vilken bil model som motorn kom ifrån. Fördelaren sitter i bak på motorn. Förgasaren är en Bendix. Motornummret är MX 4F21.
Jag trodde först att det var en SAAB motor tills jag hörde att den hade en Bendix förgasare. Är det någon som kan hjälpa till att gissa vad det kan vara för en V4 som är till salu.
Tack på förhand,
Lars
Hej Lars!
From an older thread here I have noted:
EY = 1,5 HC
EX = 1,5 LC
MY = 1,7 HC
MX = 1,7 LC-> so this seems to be a 1,7l low compression engine, which should fit. Depending on where it was used before, it is possible that you have to do some small modifications.
For example, if the engine is from a old Ford, the threads for the motor-brakets are only M8 -> Saab M10. Can be easily modified.
Furthermore it is possbile that the oil-sump doesn’t fit. Then you have to swap over the parts (oil-sump and oil-pump sucking-tube) from your old engine.
Next thing I have in mind is the bearing in the crank-axle into which the gearbox-shaft slips -> different size on the Saab than on a Ford…Best Regards from Germany to “down under”,
ErikAustralien..!! :applause: Det tycker jag var härligt. Hoppas du får ordning på bilen. V4 kan knappast vara vanlig där nere. Kan nog mycket väl vara en Taunus V4 du fått nys om. Det ska isåfall inte vara nåt problem mer än att lamellaxellagringen i vevaxeln måste bytas mot saabs motsvarighet.
Alternativt så kan du jo sende en mail til disse og spørre 🙂
http://www.essexengines.com/index.htm
Evt. om dette kan være til hjelp:
http://www.burtonpower.com/technical_1/ford_date_chart.aspx
Been a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidmaj 1, 2009 at 14:25 #139428Tack för hjälpen allihopa!
400 mil är en lång tripp för en motor som är ganska dyr. Killen som säljer motorn sa att den gick innan den blev urtagen. Men han vet inte vad för bil den kom från. Han säljer den åt en kompis som kör tradare och inte svarar sin mobil telefon. Hmmm jag tror att han hittat motorn i en lada eller ett skjul.
Det ser ut som en Cologne på fotot och kanske Stefan på rätt bana med en Taunus. Men jag har varit här nere i över 20 år och aldrig sett en Taunus eller en V4 förutom i SAAB som var importerade i mitten av sextio talet av Bob Jane, en Australiensk racer, som var imponerad av Erik Carlssons framgångar. Det finns nog 10-15 2-takt och V4 95 och 96:or i Oz som har överlevt. Men det är kanske en privat importerad Taunus.
I’ve searched but couldn’t find the older thread you mentioned, Erik. I would be very keen on a 1.7 engine. Also, I wasn’t able to find any info about it on the link that Morten provided.
Anyway, I stripped the engine in the car and the bottom end looks good. Crank and big end bearings are still within specs. I might need new gears for the crank and balancing shaft. (Är det drev för vevaxel ock balans axel på svenska?) Ledsen min svenska är lite rostig . 🙂
I hope to get the bores measured next week and the valves came loose after immersing them in diesel for 3 days but I haven’t had time to inspect them yet.
Tack igen för all hjälp.
Lars
maj 10, 2009 at 12:09 #139850Mätt upp det mesta av min motor. Ser ut som crankshaft pins och connecting rods är OK. Nya lager skålar och vroom. Con rods 0.25 mm undersize, men behöver nytt balansaxeldrev. Nya kolvar och borra ut standard cylinder bores som är ganska slitna.
Men jag undrar om någon vet vad jag har för motor. Jag är inte säker på om det är original. Bilen är en ’67:a med Chassie nummer:437 437, motor nummer; 6173 18710. Blocket och sumpen är silver, en ventil kåpa är silver och den andra är röd.maj 12, 2009 at 12:29 #139925hej Fredrik,
Jag är intresserad av nya drev. Mina är väl fortfarande OK, men det är ju finare med nytt. Det är svårt med reserv delar för en V4 i Australien. Om allt går väl ska jag köra backe med 96:an en dag. Inte säker på hur mycket jag ska göra på motorn än men stål drev är i alla fall en bra början.:)
Vad kostar dom, och postar du till Australien?MVH
Lars
maj 13, 2009 at 21:31 #140011Hmmm, verkar vara svårt att hitta topplockspackningar. Tror att jag sett ntt jag sett closed deck packning på en USA site som jag inte kan hitta nu.
maj 14, 2009 at 04:07 #140019Tack Owe!
Jag ska kolla det efter jobbet. Letade på Scandix och några andra sajter unan någon tur. Tack för det tipset.:)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.