Motor problem 900 -90 I16

Forum Modellspecifika forum OG900 Motor problem 900 -90 I16

• Detta ämne har 13 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2009-03-27 07:28 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

Hej,

Min bil fick hosta typ, Började gå sämre och sämre, Till slut gick den på tomgång mellan 0-2000 varv.

Mistänkte att den inte fick soppa.

Bytte filter.

Bytte Soppa pump från en -89:a Upptäkte att dom inte var lika men nu är den där.

Ingen skildnad

Började höra klick från databoxen.

Bytte den med,

Nu går bilen, Men har tomgång på 2000 varv.

Det var inte samma nr på boxarna, Kan det hjälpa att byta till en från en -90:a???

Mvh

Johannes

morsole
    Deltagare

Har du kollat LMM?

Mvh Johannes i Sjöbo

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Tog den med från 89:an dom hade samma nr. Kan prova byta tillbaka i kväll.

Hittat en box på skroten, Dom vill ha 1000 kr, Billigare att köpa en hel bil till.

Johannes

morsole
    Deltagare

Ha ha, har själv tomten full! KAN räcka att du tar av kontakten till lmm, sprayar med 5-56 eller WD40, vanligt med fukt där.
    Lycka till!

Mvh Johannes i Sjöbo

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Du vet inte om det skiljer något på databoxen?

Får väl leta vidare. Börja tröttna på bilen, Bytt länkarmsinfästninen, bromsar bak. främre avgsrör. Kylare. mm

Blev inget bra köp.

stefan
    Deltagare
    Johannes Karlsson wrote:
    Du vet inte om det skiljer något på databoxen?

Får väl leta vidare. Börja tröttna på bilen, Bytt länkarmsinfästninen, bromsar bak. främre avgsrör. Kylare. mm

Blev inget bra köp.

du räknar upp klassiska 900 fel, hade du skygglappar på dig när du köpte bilen?

Nej, Klart jag sett en hel del fel på 900 genom åren, Får inte mycket bil för några tusen. Gick kanon innan kört ca 100 mil, Fick gå rätt hårt när den drog hem aeron 15 mil.

Men när det börjar strula med motorn har jag inte så stor kunskap. Dom andra felen är ju lätta att laga, Tar bara en massa tid, Tur man har lite delar att plocka från.

Ställa tomgången var en hel vetenskap enlig verkstadsboken.

Men frågan var ju om boxarna skiljer mellan -89 -90 mer än på nr??

Johannes, ENVIS

saabaero
    Deltagare
    Johannes Karlsson wrote:
    Men frågan var ju om boxarna skiljer mellan -89 -90 mer än på nr??

Är det samma nr på LMM borde det inte vara något problem att skifta box i felsökningssyfte
    Det räcker ju med att programvaran i chipet är uppdaterad för att det ska bli nytt art nr på boxen, men det kan ju även vara något mer som skiljer. Sällan man byter art nr utan anledning 😉

Vilka Saab art nr har du på boxarna ?

Den som satt i heter Bosch 280 000 580. Har inte nr på den andra som sitter i bilen nu, Men den startde och gick bra, Bara så hög tomgång.

Någon hade skruvat ett uttag till kupevärmare i locket på den, men kan inte hitta något skadat i.

saabaero
    Deltagare

Prova med att koppla ur kontakten till tomgångsmotorn – skillnad ?
    Hur gör tomgången när motorn blivit varm – fortfarande 2000rpm?

Hej

Provat

Olika LMM ingen skildnad

Tog kontakten den ökar i varv

Bytte box den den som satt i fick motorlampa men den slocknade efter ett tag.

Med den boxen har jag tomgång, ingen hosta idag.

Kan det vara något som går in och stänger av bränslepumpen?? Tändningen??

Någon som har en annan box att sälja??

Mvh

Johannes

saabaero
    Deltagare

Du har väl vevaxelgivare (EZK) på den bilen ?
    Kan ju vara den som krånglar när den blir varm. Försvinner vevaxelsignalen stannar bränslepumpen… Inget mysko beteende på varvräknaren ?
    Kan ju även vara något så kul som ett jordfel som orsakar problem.

Kolla även att det inte kommer bensin ur lilla slangen till bränsletryckregulatorn – händer att membranet går sönder och dränker motorn med bensin ”bakvägen” sas.

Ja där är vevaxelgivare,
    Har inte sett något på varvräknaren, Ibland kan den bara dö, men jag har varv på varvräknaren.
    Får väl åka till saab och läsa ut felkoderna, Men nu när jag haft loss boxen blir dom raderade ju.
    När jag bytte boxen gick den helt uselt och då klickade från boxen och motor gick mellan 0 och 2000 varv.

Kan ju prova byta bränsletrycksregulatorn med, Tur jag har en fd fungerande -89:a

Så nu lutar det väl åt som du säger, vevaxelgivaren eller Boxen.???

Johannes

saabaero
    Deltagare

BTR behöver du inte byta, det räcker att kolla så det inte kommer bensin ur lilla slangen. Det optimala är såklart att kontrollera bränsletrycket men har man ingen mätare är inte det busenkelt precis.

När det är tändningsfel brukar varvräknaren tvärdö, dvs ramla ner i botten innan motorn stannar (som det blir när man vrider av tändningen) men jag är inte helt säker att det blir så om vevaxelgivaren trilskas.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng