Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Motorbyte 900 -87
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-02-13 21:57 av .
- FörfattareInlägg
- 11 december, 2007 kl. 14:48 #17161
bm_tobbe
DeltagareTjo, Har en saab 900 med förgasare som jag tycker är lite slö: och så har jag en kompis som erbjuder mig att köpa hans 92a med lättrycksturbo.
Vore lite kul att slänga över turbomotorn i 87an. Men det blir mycket jobb har jag redan förstått. Men hur mycket egentligen? Kanske är det överkurs för mig.
Nån som har gjort nåt liknande eller har tips att komma med?Ps. Växellådan är rasad, Vilka växellådor passar på 16ventilars turbomotorn?
Tacksam för svar. är inte så bra på dettta med bilar
MVH tobbe11 december, 2007 kl. 15:55 #115739kaparn
DeltagareAtt byta motor i en 900 är ganska så lätt gjort det blir inte mer än en grabbnäve skruv när motorn är ur, men att turbokonvertera kräver nog en del el också som jag inte är hemma på.
Det man ska tänka på att dom har andra inre drivknutar efter -87 så du måste byta drivaxlarna också (900:an har ju handbroms på bakhjulen från -88 men jag har för mig att det lirar med nyare drivaxlar).
Vilken växellåda som funkar med ltt:n får någon annan svara på.
Matte R i Vadstena brukar vara bra på sånt där.11 december, 2007 kl. 16:13 #115742bm_tobbe
DeltagareOkej tack, men jag får ju med en hel bil så delar ska väl inte va några problem. måste jag byta naven eller kan jag bara byta axeln? har nämligen väldigt fina bromsar och så på 87an.
11 december, 2007 kl. 16:30 #115745Lustgasen
ModeratorAlla 900 växellådor passar på varandra så det skall nog inte vara någon fara vad jag vet…
Men sedan att turbokonvertera en förgasarmotor krävs ju lite jobb, du får byta elsystemet så det kan vara bra att ha en donatorbil, sedan måste man ha elektrisk bensinpump istället för den mekaniska som sitter på förgasarbilen.Vad jag kan tänka ur huvet äre ba å byta axeln och skita i å byta naven..
Men som sagt en donatorbil är att rekommendera, ifall du bara får tag i en 900s motor blire mkt som måste fixas innan den rullar och det brukar ta tid också… Först saknar man det. Sedan äre den saken som fattas.. Osv.. Jag har varit med 😉
mvh
Saab 900 TurboS Cabriolet -91
Sekreterare i Svenska Saabklubben
11 december, 2007 kl. 16:43 #115747bm_tobbe
DeltagareJo jag har ju två kompletta bilar. så delar borde inte bli något problem då. Lyckas jag pruta lite på turbobilen blir det nog köp, och sedan mek inför det stundande körkortet
11 december, 2007 kl. 20:38 #115761berra_bus
DeltagareFinns en hel del i ämnet här http://www.900klubben.com/phpbb2/viewforum.php?f=1&sid=8d0bf9ebd52d4c2050267397a3416e87 om du söker lite.
19 december, 2007 kl. 23:43 #116074matthias r
Deltagare87:an har redan de nya inre drivknutarna, de kommer på sena 86:or. Om du ämnar ta även lådan från 900:a/92:an är det alltså inga problem.
Alla lådor sen 1986 till 1993 passar på alla motorer (både 8Vo 16V, med eller utan turbo), men de lådorna som sattes i turbobilarna vid tillverkningen är förstärkta och att föredra.
21 december, 2007 kl. 10:16 #116102baard
DeltagareHej !
Jag har gjort denna jobben en gong. Jag skal inte skremma dej, men du har en stor jobb foran deg.
Själv konvertarade jag en 900i 8 til Turbo 16. Dette begynner å bli mange år siden, men slik jag huskar det, var den ”mekaniske” jobben ukompliserad.
Det som tok tid var all jobben med det elektriske. 16 ventilaren er en ”moderne motor” med elektronisk insprut och tenning, och den har styrebokser och ”fölere” for masse rare grejor. Du må derfor i utgangspunktet flytte over el. sentral och hele el. nettet fra donorbilen.
…Eller du kan ”separere” de el. kretsene som går til och fra motor, tenning, bensinpumpe, knacksensorer, luftmassemåler m.m… Dette betyr uansett at du må ha ut dashbord och tepper fra begge biler, och röske ut hele el. nettet fra donorbilen. Så måste du sprette opp ledningsströmper og plukke nettet fra hverandre, for å sitte igjen med de ledningene som tilhörer den ”nye motoren”, el sentral og styreboks for insprut m.m..
Jag gjorde det siste. Synes och huske at det var 6 tilkoblingspunkter på el. nettet til 16V motoren som skulle integreres i det gamle el. nettet på 8 ventilaren.
Jag holdt på i mange dagar med dette. Ut och inn med dom två motorene gör du på en dag hvis du er van med det..
Du får en spennande jobb, men du kommer at holde på et tag…
Lykke til mvh Baard
21 december, 2007 kl. 19:08 #116114rasmus blomqvist
DeltagareDet har snackats mycket om vilka 900-lådor som är starkast. Så vitt jag vet är det 89-90. 89 blev lådan förstärkt med bla grövre pinjonglager samt lagerhus och även andra drev. 91 så bytte man synkringar för att lådan skulle bli tystare, kan ju tänkas att de ringarna därför är lite klenare. När du är klar med bytet, häll i en riktigt bra EP-olja i lådan, gjorde underverk för mig.
Så vitt jag vet är det inget som skiljer mellan lådorna i turbo och insprutare annat än primären samt i vissa fall drevsatsen.Elen blir ju det krångliga, de där 900s:arna hade ju Lucas :O
Men har du en komplett bil att ta från så är det ju lugnt, lycka till!26 december, 2007 kl. 17:14 #11629197sonett
DeltagareInga problem att göra detta motorbyte.
Har du bara ett elschema över lucassystemet så är det inga problem, visar exakt vilka signaler som behövs för att det ska funka.
Tänk på att lucas har förkopplingsmotstånd till spridarna, ett guldfärgat, detta måste du se till att använda,annars funkar inte spridarna (lågohm)
Lucas funkar enligt mig bättre än bosch.
Har gjort detta jobb på min 99:a och visst jobb är det ju, men inte så avancerat.
Sen byter du hela bensintanken så får du med bränslepumpen.
Du måste ta hela el-nätet till motorn från donatorn och sen koppla in detta mot den nya.ps
Vill du ha fulltrycksturbo tar du bara ett el-nät från skroten med komplett apc-härva,se till att kabeln till knacksensorn är hel, det får inte skarvas!
vipps blev det fulltryck.
ds
Du behöver även en ic.13 februari, 2008 kl. 21:46 #118292mrturbo
DeltagareNu är jag lite sen in men hoppas det är okej.
Det är INTE så bara att blanda Bosch & Lucas elsystem tyvärr. Motornätet MÅSTE vara till till avsett motorstyrsytem. Jag skulle inte ”förpesta” en ltt lucas med apc. Har bytt lite motorer fram och tillbaka beroende på vilken bil jag ville ha bäst drag i, det gäller att byta givare, fördelare osv med.
I ditt fall skulle jag sälja av den gamla förgasarbilen och satsa på den med överladd, helst med en 4-vxl kokillåda och en fet intercooler. 😀
13 februari, 2008 kl. 21:57 #118295Lustgasen
ModeratorMan skulle ju kunna köra en turbo med förgasare också 😎 , inge som säger det måste vara insprut å grejor 😉 Skulle man göra det så skulle det bara vara ”hänga på turbo” alternativ ic och sånt å dra till förgasaren, slipper man mecket med el osv 😀
Bara fantasin som sätter gränser :angel:
Saab 900 TurboS Cabriolet -91
Sekreterare i Svenska Saabklubben
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.