Motorer

  • Detta ämne har 45 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2013-12-19 14:58 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 46 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8054
    solveslamsug
    Deltagare

    Jag var och hämtade en bättre begagnad motor till min 75a igår, enligt killen som hade den var den ifrån en Taunus 17m. Det var precis vad jag ville ha, en motor med 1700cc.

    Läste någonstans på forumet att veven skulle vara märkt med motorstorleken, så jag rev raskt av tråget för att besviket konstatera att siffrorna 15 står instansat på veven. Jag tolkar inte det på annat vis än att det är en 1500cc jag släpat hem?

    Mycket märkligt, då de hävdade att de tagit ur motorn ur en 17m, för att konvertera till 20m. Om det är en 1500 kommer den väl från en 15m, ingen bil man sätter en sexa i, om man inte är helt stollig förstås. Motorn kommer bevisligen från en Ford, för grenrören ser helt annorlunda ut än dem på Saaben.

    Ville mest förvissa mig om att jag tänker och gör rätt här nu, för med det i facit måste jag jaga vidare efter en 1700 motor.

    Min enda rimliga förklaring i nuläget är att någon stoppat i en 1500 motor i en 17m, troligtvis för att originalet gått sönder. Killarna som nu hissat ur V4:an antog att det var en 1700 de hade under locket på den gamla Taunusen?

    #61000
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Lite från nätet.

    Versioner:
    Modell Årsmodell Motor Cylindervolym Effekt Bränslesystem
    17M 1500 1965-67 4-cyl V-motor ohv 1498 cm³ 60 hk Enkel förgasare
    17M 1700 1965-67 4-cyl V-motor ohv 1699 cm³ 70 hk Enkel förgasare

    Det finns alltså Taunus 17M med både 1500 och 1700 motor.

    /B

    #61001
    solveslamsug
    Deltagare

    @Bengt Åkesson wrote:

    Lite från nätet.

    Versioner:
    Modell Årsmodell Motor Cylindervolym Effekt Bränslesystem
    17M 1500 1965-67 4-cyl V-motor ohv 1498 cm³ 60 hk Enkel förgasare
    17M 1700 1965-67 4-cyl V-motor ohv 1699 cm³ 70 hk Enkel förgasare

    Det finns alltså Taunus 17M med både 1500 och 1700 motor.

    /B

    Jasså!!! 😮
    jag trodde naturligtvis att den hette 17m efter cylindervolymen? Men å andra sidan, jag har ju haft 20m med 2,3liters. Men då hette de 2300 s efter 20m… Du ska ha stort tack för din information!!!

    #61002
    solveslamsug
    Deltagare

    Men siffrorna på veven, stämmer det jag läste att det ska stå 17 på veven på en 1700. Det låter ju väldigt väldigt rimligt, för varför skulle det stå siffrorna 15 på en vevaxel i en 1700 maskin?

    #61005
    rally
    Deltagare

    Det ska stå 17 på en 1700vevaxel och 15 på en 1500vevaxel

    Jag har en mycket fin oslipad 1700vev samt 4St 1700 kolvar i fint skick med stakar till salu.

    /Fredrik
    070-5878801

    #61156
    solveslamsug
    Deltagare

    Finns det någon vänlig där ute som sitter och trycker på en 1700 motor och kan tänkas skiljas från den?

    #61161
    rallysaaben
    Deltagare

    Varför köper du inte bara en vev+kolvar, det är det enda som skiljer motorerna åt, och då kan du få grejerna skickade med post, buss etc=enklare än att åka och hämta en hel motor typ minst 50 mil(som det alltid brukar vara) bort. Om det inte är alla de andra delarna på motorn du är ute efter? de är ju iof också bra att ha.

    /Anders

    #61173
    solveslamsug
    Deltagare

    Med en annan vev måste jag väl ha andra stakar också? Eller är det bara kolvarnas höjd som skiljer sig?

    Ja varför gör jag inte så… jag tänkte bara få liv i en sliten bruksbil. Stuka till den lite och få liiite mera klös under huven. Då är det ju ”bara” att stoppa i en annan motor, bonntrimma lite(toppar,avgas, svänghjul etc.) Ska jag köpa en annan vev och kolvar, då tar ju projektet en helt ny vändning. Med nya grejor där vill jag ju helrenovera resten av motorn. Det tar tid och kostar pengar, då står jag inte längre där jag tänkte.

    Men skiter det sig får jag väl göra som du säger?

    #61174
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    @SölveSlamsug wrote:

    Med en annan vev måste jag väl ha andra stakar också? Eller är det bara kolvarnas höjd som skiljer sig?

    Stakarna är samma men kolvarna är olika. (Kolvbultshålet i kolven olika höjd.)

    /B

    #61239
    solveslamsug
    Deltagare

    @Bengt Åkesson wrote:

    @SölveSlamsug wrote:

    Med en annan vev måste jag väl ha andra stakar också? Eller är det bara kolvarnas höjd som skiljer sig?

    Stakarna är samma men kolvarna är olika. (Kolvbultshålet i kolven olika höjd.)

    /B

    Än en gång kommer vise bengt och reder ut mina frågetecken, en klippa. Jag tackar och bugar 🙂

    #61246
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Mycket har man kallats men vis var något nytt 😛

    /B

    #61724
    chritos
    Deltagare

    Jag spinner vidare på det här med Ford och SAAB.
    Har hört att vevstakar från tyska Ford V6 2,8 l ska passa rakt på en 1700-vev samt om man även använder kolvarna från samma motor och borrar blocket till motsvarande diameter hamnar på en cylindervolym på drygt 1800 cc.
    Alltså en budgetvariant för att få upp cylindervolymen om man nu har tillgång till en V6:a.

    Har för mig att jag hört det av en folkraceåkare och de har väl experimenterat med det mesta.

    Är det någon som kan bekräfta eller dementera att detta funkar.

    Hälsningar
    Tommy P.

    #61735
    rallysaaben
    Deltagare

    Skulle tro att detta funkar fint, dock är v6ans vevstakar lite kraftigare, så det blir väl något mer vikt= inte jättebra, men ingen katastrof.
    Skulle tro att du får 1815cc med kolvarna från v6an.

    /Anders

    #61744
    solveslamsug
    Deltagare

    Nu börjar det här bli mycket intressant grabbar. Skulle vara kul att få detta bekräftat från någon som har provat? Kanske blir till att surfa in på något folkraceforum i värsta fall? Jag har en fin V6:a ståendes, men det är bara en 2.0:a från 66, det blir nog inte riktigt rätt va?

    #61745
    solveslamsug
    Deltagare

    @Bengt Åkesson wrote:

    Mycket har man kallats men vis var något nytt 😛

    /B

    I min värld är du en vis man, jag har hållit på med gamla bilar hela livet, men Saab är jag hyffsat novis på. Du har ofta svar på tal och besvarar mina frågor, hur dumma de än må vara. Det uppskattar jag mycket.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 46 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng