Motorfärg?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Motorfärg?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-15 17:00.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23713

    64-ans motor/drivlina målades i en ljusblå nyans.Hammarlack finns i en snarlik nyans, men tyvärr är det ”hamrad” yta.Den släta H-lacken finns endast i en mörkblå färg, som kanske kan brytas för att bli rätt.
    Någon som har ett bättre förslag på lämplig färg?

    MVH/KG

    #170532

    stefan
    Deltagare

    personligen tycker jag hammarlack är det sämsta som finns. Det måste vara enklare att titta i listorna hos en färghandlare och ta typ vanlig servalack. Det borde rimligen finnas nån RAL kulör som matchar.
    Ett väl rengjort block penslat tunt med servalack är snudd på skottsäkert men det är viktigt att det är rent och att man målar tunt och utan grundfärg. Då blir liksom gjutjärnet bara ”infärgat” och det ser inte kladdigt ut.

    #170534

    Morten S.
    Moderator

    Finnes noen tips her: Farge drivlinje TT

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #170535

    patric h
    Deltagare

    Gå till närmaste färghandlare och köp blank lackfärg (Maskinfärg). Alcros heter Servalack, Nordsjös heter Pansarol andra fabrikat har också samma typ av produkt.

    Säg till om att de blandar färgen i Ncsnr: S3030-B10G så har du den lite ljusblå motorfärgen.

    /Patric

    #170536

    janneh
    Deltagare

    Funkar Servalac på motorblocket? Det blir inte för varmt?

    #170537

    stefan
    Deltagare

    ”servalack” fungerar ypperligt så länge det inte blir för tjockt och smetigt. Målade en gång ett topplock till en Ford Pinto och tre år senare kokade den mer än lovligt och det blev skrot av motorn men färgen satt kvar om än lite ändrad i kulören………

    #170539

    patric h
    Deltagare

    Nej det blir inte för varmt. En motor under normala förhållanden blir inte så varm att färgen förstörs. Det enda man ibland kan se är alldeles intill grenröret att färgen vill släppa där pga. värmespridning från grenröret.

    Grenrör däremot målar man aldrig med vanlig maskinfärg till det behöver man värmetålig färg. Sån färg hittar man oftast på sprayburk.

    /Patric

    #170540

    Stort tack för era svar-man vill ju så gärna att resultatet blir mödan värt!
    H-lacken klarar kontinuerligt 80gr. medan maskinlackerna som nämns toppar 60.Ligger motortemp. på säg 90, bör ju blockets temp. utvändigt inte överstiga 60-vilket era erfarenheter också visar!!
    Kanon att också ha ett färgnr.vid beställningen!

    Tack för hjälpen! MVH/KG

    #170549

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Problemet med dom flesta fabrikat av hammarlacker (ex. Hammerite) är väl att dom innehåller silikon och då blir det inte så roligt nästa gång man försöker att måla över med en annan färgtyp.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng