Motorfäste, og900 T16, trasigt?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Motorfäste, og900 T16, trasigt?

• Författare

Kör en egen tråd på detta – vilket motorfäste brukar gå sönder på T16? Kan man testa på nåt vis? Det gäller ju min nya 1992 Aero, vid start så liksom lyfter framvagnen till nästan, ungefär som kopplingen hugger eller nåt. Men den känns helt normal vid växling i fart, möjligen att den behöver luftas lite bara. Jag har läst lite om motorfästen och undrar om nåt av dom är kass kanske, bilen har ju gått i Italien i hög värme mkt. Hur kan man testa dom? Vilket går ofta sönder på og900 T16?

februari 6, 2013 kl. 21:22 #194612

Skulle nog kikat på främre fästet först
        Försök komma åt med ett brytjärn eller kofot och bryt/bänd så ser du nog om det är ok.

Det är ju inte helt ovanligt att främre fästet är dåligt vilket i sin tur gör att man slår sönder fördelaren mot huven.

februari 6, 2013 kl. 21:26 #194614

Okey, bra tips gubbar, tack för det. Ska kika och återkomma. Skulle tro att Håkan och Karl är nyfikna och kan masa sig över i helgen för att kika lite. 😛

februari 6, 2013 kl. 23:17 #194615

Bör väl va hydrauliskt främre fäste på den, om bygeln över fästet (rörelsebegräsnare) och fästet är helt sprucket så kan det röra sig myyyyyyycket. :mrgreen:

Om det är vanlig gummikudde så kan det vara den U-formade bygeln som har skruvat upp sig från lådan, har hänt mig en gång och då högg det som fan.

februari 6, 2013 kl. 23:54 #194617

Har gummi i framkant på min S iaf, och gummit i det fästet är tvärslut. Stora sprickor i gummit där. Dock ska jag byta ut det mot ett nytt som dessutom är uppstyvat med sättlim (PL400) i håligheterna. 😉 Får se vad det blir av det.

februari 7, 2013 kl. 15:08 #194622

@ReinO wrote:

Dock ska jag byta ut det mot ett nytt som dessutom är uppstyvat med sättlim (PL400) i håligheterna. 😉 Får se vad det blir av det.

Det märks stor skillnad… OM du lyckas få limmet att hålla sig kvar i bussningen. Det som jag använde, nån polyuretanmassa, gillade inte bankörning utan ”vandrade” ut från fästet och det märktes att det blev lite mjukare än innan. Däremot så var det fortfarande myyyyyyycket bättre än det 25år gamla som satt där innan.

PL400 borde fästa betydligt bättre och bli riktigt hårt å bra också. Kolla så det inte påverkar gummit bara, typ löser upp det, för då blir de inge bra.

februari 7, 2013 kl. 20:26 #194631

Lägger mina pengar på det främre. Var kass på min svarta när den köptes, och på den rubinröda small det av med besked i en fullgaskurva. Simulerat lådras är tätt besläktat i känsla och ångest. Den dagen skar det i hjärtat, men det släppte kvickt sen det främre fästet konstaterats trasigt. Som Johannes nämner, om även gummibussningen ovan den hydrauliska kudden farit åt helvitte flexar det friskt. La emellan två avgasupphängningar de två dagar jag tvingades köra med trasig kudde och det hjälpte verkligen.

Lycka till! 🙂

mars 2, 2013 kl. 21:06 #194936

Nu har motorfästet fram bekräftats trasigt! Jag fick ihop motorn idag och körde en sväng på gatan hemma utan huv. Shit vad den lyfte framtill motorn…. Så nu slipper jag undra över detta…. 🙄 SKa återkomma med lite bilder i projekttråden så sakteliga men har inga bra just nu.

mars 3, 2013 kl. 15:55 #194937

Coolt, det var lätt som sjutton få bort…. Och jag hittade ett beggat hydraliskt främre fäste, det låg på golvet bredvid bilen…?? Mkt märkligt, det måste blivit över när jag meckade dit lådan på den svarta, den fick ju gummifäste framtill pga lådan. Så det var bara böja sig ner och grabba tag i nya fästet och pilla dit, hela manövern tog en kvart ungefär. Grymt! Så nu var det klart. Synd att jag hann lägga en beställning igår på Speedparts, å andra sidan var detta inte nytt heller och man vet ju aldrig när det går sönder igen! 🙂

mars 3, 2013 kl. 18:58 #194939

Haha!

😎

Skönt det löste sig iaf. Bra att ha en ny på hyllan den dag det begagnade smällar av. Uscha, känslan när det släpper med en smäll. 😳

september 16, 2013 kl. 12:46 #196582

@Turbocab wrote:

Coolt, det var lätt som sjutton få bort…. Och jag hittade ett beggat hydraliskt främre fäste, det låg på golvet bredvid bilen…??

Är det bara att stödja under med domkraft och lossa?
                          Har ett klonkande ljud efter motorbyte och jag vet att jag glömde dra åt den genomgående bulten i fästet.

http://www.garaget.org/shinyhead
                          Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                          I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

september 27, 2013 kl. 18:54 #196690

Kommer ihåg en lite tripp för några år sedan med min gamla 900 T16….
                            Göteborg-Karlskrona med kasst främre fäste som gav upp och med 3″ JT på bilen.

Växellådan dippar ned och JT-systemet hamnar mot värmeskyddsplåten under bilen
                            Efter 35 mil med resonansljud i hela bilen är man ganska mör. :wacko

SAAB 95 SC Vector 2.0t BioPower -06, jetblack met.
                            SAAB 900i Kat 5d -88, florentinergul.

STCS #701

oktober 6, 2013 kl. 15:41 #196734

Klonket nu borta. Lyfte upp och drog åt främre motorfästet. Har det gamla motorfästet nu då det följde med på motorn jag sänkte i. Där finns en större genomgående insexskruv som satt lite löst. Men nu är det lösa löst 😉

http://www.garaget.org/shinyhead
                              Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                              I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.