Motor/förgasare problem

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Motor/förgasare problem

  • Detta ämne har 16 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-02 20:35 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6408
    joheck
    Deltagare

    Hej

    Jag har haft lite tidigare strul efter 6år i garage, men fått ordning på det mesta, men idag när jag var ute så började bilen hacka.
    Till slut resulterade det i att den dog, Kändes som om den blev sur.. Bilen gick att starta i stort sett direkt efter att den stannar. Dock låter man bilen stå en stund så går den ”längre” innan den börjar hacka igen och sedan dör.

    Den går fint på tomgång, dock om man ger mycket gas kommer problemet fortare tillbaka. Jag tror ju att det är något med förgasaren.. frågan är bara vad.

    #45746
    joheck
    Deltagare

    Efter att ha prov kört lite till, så ska jag pröva med nytt bränslefilter och ny bränsle pump.

    Finns det det något bränslefilter innan bränslepumpen?

    #45749
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nej, inte om inte tidigare ägare gjort någon specialabrovinsch. Däremot filter i pumpen.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #45755
    joheck
    Deltagare

    Bra, har gjort en del nya försök och kontrollerat om den får soppa, ska göra några fler kontroller i morgon.

    Någon som bor i Jönköpings trakten som är hejare på V4 så säg till !!

    #45756
    sabbe
    Deltagare

    Det sitter ett litet filter i flottörventilen uppe i förgasarlocket. Skräp i detta filter gjorde att jag blev stående och blockerade en utfart från Kinnekulle ring på 70-talet. När motorn stannade fick jag vänta några minuter innan bränsle hade sipprat igenom. Då gick det att köra ca 30m innan motorn stannade igen.
    Det tog en stund innan jag hitta detta felet.

    Sabbe

    #45767
    jimbo
    Deltagare

    har varigt med om samma problen men då va det skit i pumpen. lossa skruven på bensinpumpen och kolla om där är fullt av skit.

    är det så har du mycket rost i tanken. jag fick montera ett filter innan pumpen som bytas ca var 100 mil.

    #45778
    joheck
    Deltagare

    Tackar vänner ska genast ge mig ut och skruva lite ! 🙂

    #41053
    joheck
    Deltagare

    Japp, då är förgasaren rengjord och efter kontroll så kommer bränsle in i förgasaren. Fick den att gå på tomgång men den kommer ”vätska” ur avgasröret så det blir blött bakom utblåset. När jag ger lite gas så dör den, ger jag lite mer gas så går den fint. Vid prov körning kommer jag knappt 100m innan den dör precis som i går.

    #45782
    phermansson
    Deltagare

    Och tanken? Tappa ur den och se hur det som kommer ut ser ut.

    #45784
    joheck
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    Och tanken? Tappa ur den och se hur det som kommer ut ser ut.

    Tycker jag har ju ändå kört säkert 6-7mil på det som finns i tanken, vilket är en blandning från bensin som sått i flera år och ny bensin.

    Men det är väl bara till och tömma,, ska skruva i sär bensinpumpen också och se om det är skit i filtret.

    #45785
    sabbe
    Deltagare

    Vätska ur avgasröret är helt normalt på en kall motor. Vid förbränning av en liter bensin bildas ca 1 liter vatten som vintertid syns som vattenånga från kall motor. Mycket blir kvar i ljuddämparna vid kortkörning vilket förklarar att de rostar snabbt vid sådan körning. Ett litet dränerhål på lägsta punkten är inte fel.

    Sabbe

    #45796
    phermansson
    Deltagare

    Ny bensin löser upp gammal skt… Min bruna V4 gick fint först men la av efter ett tag. Såg ut så här när jag tömde tanken:

    Det finns en plugg under bilen så det är lätt att tömma ur den. Fast det är bäst att lyfta ur tanken och göra rent den ordentligt.

    #45797
    michelle
    Deltagare

    @joheck wrote:

    Japp, då är förgasaren rengjord och efter kontroll så kommer bränsle in i förgasaren. Fick den att gå på tomgång men den kommer ”vätska” ur avgasröret så det blir blött bakom utblåset. När jag ger lite gas så dör den, ger jag lite mer gas så går den fint. Vid prov körning kommer jag knappt 100m innan den dör precis som i går.

    Jag hade precis samma symptom på min första V4 och det visade sig vara bensinpumpen. Jag lurades i början av att när man tog loss bensinlangen från förgasaren och drog runt motorn, så kom det ju bensin, så jag trodde att pumpen var ok. Men när jag väl, till slut, hade bytt pump så såg man ju tydligt skillnaden mellan en utsliten pump och en ny.

    #45799
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jepp, hade också skumma symptom från pumpen som funkade bra utom på tomgång med varm motor.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

    #45820
    joheck
    Deltagare

    Tackar, ska skruva bort bensinpumpen idag och rengöra den först och se annars får det bli en ny pump och tömma tanken.

    Jag ser ljuset ! 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng