Motor/förgasare problem

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motor/förgasare problem

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motor/förgasare problem

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 15, 2012 at 13:51 #6408

      Hej

      Jag har haft lite tidigare strul efter 6år i garage, men fått ordning på det mesta, men idag när jag var ute så började bilen hacka.
      Till slut resulterade det i att den dog, Kändes som om den blev sur.. Bilen gick att starta i stort sett direkt efter att den stannar. Dock låter man bilen stå en stund så går den “längre” innan den börjar hacka igen och sedan dör.

      Den går fint på tomgång, dock om man ger mycket gas kommer problemet fortare tillbaka. Jag tror ju att det är något med förgasaren.. frågan är bara vad.

        juli 15, 2012 at 15:15 #45746

        Efter att ha prov kört lite till, så ska jag pröva med nytt bränslefilter och ny bränsle pump.

        Finns det det något bränslefilter innan bränslepumpen?

          juli 15, 2012 at 18:15 #45749

          Nej, inte om inte tidigare ägare gjort någon specialabrovinsch. Däremot filter i pumpen.

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            juli 15, 2012 at 20:37 #45755

            Bra, har gjort en del nya försök och kontrollerat om den får soppa, ska göra några fler kontroller i morgon.

            Någon som bor i Jönköpings trakten som är hejare på V4 så säg till !!

              juli 15, 2012 at 20:58 #45756

              Det sitter ett litet filter i flottörventilen uppe i förgasarlocket. Skräp i detta filter gjorde att jag blev stående och blockerade en utfart från Kinnekulle ring på 70-talet. När motorn stannade fick jag vänta några minuter innan bränsle hade sipprat igenom. Då gick det att köra ca 30m innan motorn stannade igen.
              Det tog en stund innan jag hitta detta felet.

              Sabbe

                juli 16, 2012 at 11:40 #45767

                har varigt med om samma problen men då va det skit i pumpen. lossa skruven på bensinpumpen och kolla om där är fullt av skit.

                är det så har du mycket rost i tanken. jag fick montera ett filter innan pumpen som bytas ca var 100 mil.

                  juli 16, 2012 at 16:29 #45778

                  Tackar vänner ska genast ge mig ut och skruva lite ! 🙂

                    juli 16, 2012 at 18:51 #41053

                    Japp, då är förgasaren rengjord och efter kontroll så kommer bränsle in i förgasaren. Fick den att gå på tomgång men den kommer “vätska” ur avgasröret så det blir blött bakom utblåset. När jag ger lite gas så dör den, ger jag lite mer gas så går den fint. Vid prov körning kommer jag knappt 100m innan den dör precis som i går.

                      juli 16, 2012 at 19:50 #45782

                      Och tanken? Tappa ur den och se hur det som kommer ut ser ut.

                        juli 16, 2012 at 20:08 #45784

                        @phermansson wrote:

                        Och tanken? Tappa ur den och se hur det som kommer ut ser ut.

                        Tycker jag har ju ändå kört säkert 6-7mil på det som finns i tanken, vilket är en blandning från bensin som sått i flera år och ny bensin.

                        Men det är väl bara till och tömma,, ska skruva i sär bensinpumpen också och se om det är skit i filtret.

                          juli 16, 2012 at 20:15 #45785

                          Vätska ur avgasröret är helt normalt på en kall motor. Vid förbränning av en liter bensin bildas ca 1 liter vatten som vintertid syns som vattenånga från kall motor. Mycket blir kvar i ljuddämparna vid kortkörning vilket förklarar att de rostar snabbt vid sådan körning. Ett litet dränerhål på lägsta punkten är inte fel.

                          Sabbe

                            juli 17, 2012 at 04:09 #45796

                            Ny bensin löser upp gammal skt… Min bruna V4 gick fint först men la av efter ett tag. Såg ut så här när jag tömde tanken:

                            Det finns en plugg under bilen så det är lätt att tömma ur den. Fast det är bäst att lyfta ur tanken och göra rent den ordentligt.

                              juli 17, 2012 at 05:16 #45797

                              @joheck wrote:

                              Japp, då är förgasaren rengjord och efter kontroll så kommer bränsle in i förgasaren. Fick den att gå på tomgång men den kommer “vätska” ur avgasröret så det blir blött bakom utblåset. När jag ger lite gas så dör den, ger jag lite mer gas så går den fint. Vid prov körning kommer jag knappt 100m innan den dör precis som i går.

                              Jag hade precis samma symptom på min första V4 och det visade sig vara bensinpumpen. Jag lurades i början av att när man tog loss bensinlangen från förgasaren och drog runt motorn, så kom det ju bensin, så jag trodde att pumpen var ok. Men när jag väl, till slut, hade bytt pump så såg man ju tydligt skillnaden mellan en utsliten pump och en ny.

                                juli 17, 2012 at 08:22 #45799

                                Jepp, hade också skumma symptom från pumpen som funkade bra utom på tomgång med varm motor.

                                96 V4 1975 ”Bollen”
                                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                  juli 18, 2012 at 12:25 #45820

                                  Tackar, ska skruva bort bensinpumpen idag och rengöra den först och se annars får det bli en ny pump och tömma tanken.

                                  Jag ser ljuset ! 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.