Motor/förgasare problem
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motor/förgasare problem
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motor/förgasare problem
- Detta ämne har 16 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-02 20:35 av joheck.
-
FörfattareInlägg
-
Hej
Jag har haft lite tidigare strul efter 6år i garage, men fått ordning på det mesta, men idag när jag var ute så började bilen hacka.
Till slut resulterade det i att den dog, Kändes som om den blev sur.. Bilen gick att starta i stort sett direkt efter att den stannar. Dock låter man bilen stå en stund så går den “längre” innan den börjar hacka igen och sedan dör.Den går fint på tomgång, dock om man ger mycket gas kommer problemet fortare tillbaka. Jag tror ju att det är något med förgasaren.. frågan är bara vad.
juli 15, 2012 at 18:15 #45749Nej, inte om inte tidigare ägare gjort någon specialabrovinsch. Däremot filter i pumpen.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Det sitter ett litet filter i flottörventilen uppe i förgasarlocket. Skräp i detta filter gjorde att jag blev stående och blockerade en utfart från Kinnekulle ring på 70-talet. När motorn stannade fick jag vänta några minuter innan bränsle hade sipprat igenom. Då gick det att köra ca 30m innan motorn stannade igen.
Det tog en stund innan jag hitta detta felet.Sabbe
Japp, då är förgasaren rengjord och efter kontroll så kommer bränsle in i förgasaren. Fick den att gå på tomgång men den kommer “vätska” ur avgasröret så det blir blött bakom utblåset. När jag ger lite gas så dör den, ger jag lite mer gas så går den fint. Vid prov körning kommer jag knappt 100m innan den dör precis som i går.
@phermansson wrote:
Och tanken? Tappa ur den och se hur det som kommer ut ser ut.
Tycker jag har ju ändå kört säkert 6-7mil på det som finns i tanken, vilket är en blandning från bensin som sått i flera år och ny bensin.
Men det är väl bara till och tömma,, ska skruva i sär bensinpumpen också och se om det är skit i filtret.
Vätska ur avgasröret är helt normalt på en kall motor. Vid förbränning av en liter bensin bildas ca 1 liter vatten som vintertid syns som vattenånga från kall motor. Mycket blir kvar i ljuddämparna vid kortkörning vilket förklarar att de rostar snabbt vid sådan körning. Ett litet dränerhål på lägsta punkten är inte fel.
Sabbe
juli 17, 2012 at 04:09 #45796Ny bensin löser upp gammal skt… Min bruna V4 gick fint först men la av efter ett tag. Såg ut så här när jag tömde tanken:
Det finns en plugg under bilen så det är lätt att tömma ur den. Fast det är bäst att lyfta ur tanken och göra rent den ordentligt.
@joheck wrote:
Japp, då är förgasaren rengjord och efter kontroll så kommer bränsle in i förgasaren. Fick den att gå på tomgång men den kommer “vätska” ur avgasröret så det blir blött bakom utblåset. När jag ger lite gas så dör den, ger jag lite mer gas så går den fint. Vid prov körning kommer jag knappt 100m innan den dör precis som i går.
Jag hade precis samma symptom på min första V4 och det visade sig vara bensinpumpen. Jag lurades i början av att när man tog loss bensinlangen från förgasaren och drog runt motorn, så kom det ju bensin, så jag trodde att pumpen var ok. Men när jag väl, till slut, hade bytt pump så såg man ju tydligt skillnaden mellan en utsliten pump och en ny.
juli 17, 2012 at 08:22 #45799Jepp, hade också skumma symptom från pumpen som funkade bra utom på tomgång med varm motor.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.