Motorfråga, skillnad på B-motorer

Forum Modellspecifika forum 90/99 Motorfråga, skillnad på B-motorer

Detta ämne innehåller 18 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-20 20:28.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5113

    stenling
    Deltagare

    Okej, då kör vi en motorfråga till då 🙂

    Ämnet är säkerligen behandlat några ggr men efter lite sökningar både här och på stcs.nu samt google tycker jag ändå att antalet träffar inte var såpass många.

    Min fråga är egentligen ganska enkel: Vad är det egentligen för skillnad på B-motorerna som fanns till Saab99 och även 900 om man t.ex. jämför med en ”vanlig” förgasarmotor och säg en från en LE eller EMS? Insprutningen är ju självklar samt annat insug osv, men i övrigt?

    Jag frågar detta därför att jag är intresserad av att införskaffa en 99:a med förgasarmotor och då kanske para ihop detta med en motor jag lyft från en EMS. Mina funderingar rör sig då i banorna om jag ska byta hela motorpaketet eller om det räcker med att byta topp, insug och liknande?

    Det vore ju hemskt smidigt att slippa lyfta motorn och bara flytta över allt ”godis” så att säga.

    Hoppas ni experter kan skina lite ljus över denna fundering! Ha det fint!

    //Johannes

    #33955

    plankan
    Deltagare

    Jag vill gärna minnas att just kamaxlen är annolunda i EMS
    samt att det var väldigt populärt att lägga den i Turbo bilarna……. 🙄

    #33957

    Jonas Åberg
    Moderator

    Har gjort detta på alla mina 99 och de går bra att bara lyfta över insug och sprut. de jobbigaste är kanske bensinpumpen dvs hitta en tank. men plasttankarna på dom senase 99:orna går att bygga om relativt enkelt.
    Grund motorn fom 75 (tror oxå tidigare)är samma. det som skiljer är kamaxel och fördelaren men det går jättebra med förgararkammen oxå.
    tidiga förgasar axlar har förutom duration och lyft mindre lagringsdimm. har du motornummer så kan jag kolla.

    Så släng bort förgasern så blir den rapp och rolig.
    Har massa data och fakta på 99 tom 79 så vill du veta mer hojta till så är scannern redo. :AP

    Jonas

    #33958

    stenling
    Deltagare

    Ah, just så är det nog. Ja den vill man ju helt klart ha, men kan man para den med förgasarmotorns topp tror du? Så turbobilarna saknade denna vassare kam?

    #33960

    Jonas Åberg
    Moderator

    @stenling wrote:

    Ah, just så är det nog. Ja den vill man ju helt klart ha, men kan man para den med förgasarmotorns topp tror du? Så turbobilarna saknade denna vassare kam?

    Om du nu har den lillekammen så bar lyft över hela bryggan med kammen toppen e samma.
    Ja till min förvåning så satt det samma kam i min 99l -80 som (nu mera är ganska ombyggd) och i min 99 TURBO 1978 och min bror var andra ägaren på den bilen och 1:a ägaren lämnade bilen till farsan så jag vet att den var inte bytad.

    Jag hade en renoverad b förgasar spis som jag stoppade i EMS:en i sommras bytade inte kammen och man behöver en rullande landsväg för att märka skillnaden.

    #31119

    stenling
    Deltagare

    @jonas99 wrote:

    Har gjort detta på alla mina 99 och de går bra att bara lyfta över insug och sprut. de jobbigaste är kanske bensinpumpen dvs hitta en tank. men plasttankarna på dom senase 99:orna går att bygga om relativt enkelt.
    Grund motorn fom 75 (tror oxå tidigare)är samma. det som skiljer är kamaxel och fördelaren men det går jättebra med förgararkammen oxå.
    tidiga förgasar axlar har förutom duration och lyft mindre lagringsdimm. har du motornummer så kan jag kolla.

    Jonas

    Låter kanon det här Jonas, då blev det hela en ”relativt” enkel operation ändå. Tank och tillhörande pump har jag redan från EMS:en så det borde lösa sig. Det är dock en 72:as EMS motor men du tror att denna kan vara samma om på 75:orna alltså? Sprutet skiljer sig ju vad jag förstått från dessa tidigare bilar. . ..

    Jag kan leta fram motornumret, har det inte tillhands just nu. Men vad jag förstår på dig så kanske det inte skiljer sig sådär jättemkt mellan en vanlig kam å EMS:kammen så då kanske jag låter detta vara tillsvidare.

    Tackar för era svar! Guld värt i vanlig ordning 🙂

    //Johannes

    #34008

    le20 thomas
    Deltagare

    Bygg in hela EMSpaketet :AP

    Tycker dom tidiga är mycket rappare i gensvaret än mekansprutet som kom 75

    #34015

    Jonas Åberg
    Moderator

    @LE2,0 Thomas wrote:

    Bygg in hela EMSpaketet :AP

    Tycker dom tidiga är mycket rappare i gensvaret än mekansprutet som kom 75

    EMS är iaf bara mekaniskt sprut. Du tänker på LE.
    Att jag skrev 75 var för att jag kollade bara från just 75. 73 och 74 är en annan bok. Ska kolla där oxå, när tid finnes.

    I morgon ska jag bygga en ny dörr till garaget. 🙂

    #34064

    nkro
    Deltagare

    Mkt möjligt att det är just ems med el sprut som har dom större 35,5 avgasventilerna istället för 34,5.

    Niklas

    #34066

    Magnus Dufva
    Deltagare

    Alla insprutare 70-74 inkl EMS(72-74) har EBI (Elektronisk Bränsle Insprutning), den mekaniska kom (som nämts) 1975. Och då var ju beteckningarna EA och LE redan borta.

    #31588

    noclaf
    Deltagare

    @magnus Dufva wrote:

    Alla insprutare 70-74 inkl EMS(72-74) har EBI (Elektronisk Bränsle Insprutning), den mekaniska kom (som nämts) 1975. Och då var ju beteckningarna EA och LE redan borta.

    Jag har en LE från 1975 med mekaniskt sprut.

    #34077

    hotrodder
    Deltagare

    @jonas99 wrote:

    @LE2,0 Thomas wrote:

    Bygg in hela EMSpaketet :AP

    Tycker dom tidiga är mycket rappare i gensvaret än mekansprutet som kom 75

    EMS är iaf bara mekaniskt sprut. Du tänker på LE.
    Att jag skrev 75 var för att jag kollade bara från just 75. 73 och 74 är en annan bok. Ska kolla där oxå, när tid finnes.

    I morgon ska jag bygga en ny dörr till garaget. 🙂

    Min -74 EMS har inte ”mekansprut” och är bra nog rapp i gasvaret.

    #34090

    le20 thomas
    Deltagare

    @jonas99 wrote:

    @LE2,0 Thomas wrote:

    Bygg in hela EMSpaketet :AP

    Tycker dom tidiga är mycket rappare i gensvaret än mekansprutet som kom 75

    EMS är iaf bara mekaniskt sprut. Du tänker på LE.
    Att jag skrev 75 var för att jag kollade bara från just 75. 73 och 74 är en annan bok. Ska kolla där oxå, när tid finnes.

    I morgon ska jag bygga en ny dörr till garaget. 🙂

    Nop, det är samma i EMS och Le 72-74 likväl som att Le 75 har mek sprut

    #34094

    Jonas Åberg
    Moderator

    Så Rätt Tidiga EMS Elektroniskt sprut. (trodde faktist de bara satt på trajan)

    Lite data
    72-74 EMS Lager dim 25.94 lyft 10.37 10.57 kam tider 26 70 70 26
    75-77 fögasare lagerdim både 25.94 och 28.94 kam tider 12 56 5612
    75-77 EMS Mek lagerdim 28.94 lyft 10.7 11 kamtider 10 54 46 18

    #34137

    stenling
    Deltagare

    Blev ju ordentligt drag i denna tråd, härligt med alla som sitter inne med kunskaper! 🙂

    Jag har också för mig att min EMS vilket alltså en en 72:a har just elektroniskt sprut (Electronic Manual Special) men jag är absolut ingen expert och ser nog ingen skillnad på grejerna egentligen.

    Hmm, men hursomhelst så borde detta ”insprutningskitt” passa på en B-motor med förgasare från årsmodell 70 till 75? Annars så backar jag nog inte från att byta motor heller, men helst vill jag slippa det. Toppen kan jag absolut byta, den ska väl gå att skruva loss med motorpaketet fortfarande monterat i bilen?

    Jagar just nu ett lämpligt objekt med ljus å lykta så hojta till om ni har någon häftig och lämplig 99:a som ni vill bli av med.

    Tack för alla svar!

    //Johannes

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng