Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Motorolja till Saab 90 85:a och trött motor.
- Detta ämne har 36 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-13 13:06 av .
- FörfattareInlägg
- 1 augusti, 2007 kl. 15:19 #109792
wortex2k
DeltagareJorå, fyller på olja där, lite osäker på mängden har kollat i den här 90-99-900 boken å vad jag förstott skall det vara olja upp till den vad skall man kalla det det inre rörets kant?? Stämmer det? Kan man stoppa förmycket/lite? Vad händer i så fall?
Försäk till förklarande i bild. tyller till det inre rörets kant ungefär.
Skit i punkterna, hoppas ni fattar bilden.|….|
|____|
|| ||//Tommy
11 september, 2007 kl. 21:31 #111649wortex2k
DeltagareUrsäkta om jag tarupp tråden igen, iaf. Har kollat lite nu å köpt olja till växlådan, men funderar, vars fyller jag på? Är dt genom det LILLA LILLA röret för mätstickan eller?
Åsså undrar jag fortfarande om frågan ovan om mängden fargasar olja, grejn som man skruvar upp som har den där som tyngden längstner på pinnen skall gå mellan dom två inre sträcken på min otroligt fina ilustration 😛 hehe. Kulan som nu e högstupp på ”bilden” är själva ”tyngden” och den skall gå i
mitten mellan dessa streck -> || || , ursäkta att jag inte vet vad den kallas.
. _
|_||….|
|….|
|| ||Hoppas nån förstår.
11 september, 2007 kl. 22:01 #111652jacke
DeltagareHelt riktigt, man får fylla på växellådsoljan genom röret där mätstickan sitter.
Namnet på den grej du beskriver i förgasaren tror jag kallas dämpkolv och den bromsar upp den stora vakumkolven vid acceleration och på så vis får man en fetare blandning (otroligt smart för att vara en konstruktion från tidigt 1900-tal) 😀 Jag brukar fylla på olja typ 1-2 cm under kanten, det spelar ingen roll om det blir för mkt för det trycks bara ut genom skruven vid körning.
Lycka till!
ps. dina illustrationer är helt klockrena, går inte att missta sig på vad du menar 😀
12 september, 2007 kl. 16:47 #111675wortex2k
Deltagarehaha 😛 1-2cm till den övre kanten där själva skruvhuvvet sitter??
Hadde nog fått IG i bild med den där bilden 😛 haha
Tack iallafall./Tommy
12 september, 2007 kl. 20:08 #111687jacke
Deltagarejo precis, tror även att jag läst nånstans att det ska vara 1 cm från kanten. Det gör inget om det är lite mindre, huvudsaken är att det inte är tomt då bilen kan börja hacka vid acceleration annars.
/Jacke
13 september, 2007 kl. 12:54 #111710wortex2k
DeltagareÄr det någe knas när jag får fylla upp den med olja typ hela tiden? som om den dricker olja eller nå.är fortfarande oljigt innuti den men ser inte nivån. Det händer efter säg några mils körning.
13 september, 2007 kl. 13:06 #111711pelle s
DeltagareKolla membranet i förgasaren!
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.