Motorolja till Saab 90 85:a och trött motor.
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Motorolja till Saab 90 85:a och trött motor.
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Motorolja till Saab 90 85:a och trött motor.
- Detta ämne har 36 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-13 13:06 av pelle s.
-
FörfattareInlägg
-
Jorå, fyller på olja där, lite osäker på mängden har kollat i den här 90-99-900 boken å vad jag förstott skall det vara olja upp till den vad skall man kalla det det inre rörets kant?? Stämmer det? Kan man stoppa förmycket/lite? Vad händer i så fall?
Försäk till förklarande i bild. tyller till det inre rörets kant ungefär.
Skit i punkterna, hoppas ni fattar bilden.|….|
|____|
|| ||//Tommy
Ursäkta om jag tarupp tråden igen, iaf. Har kollat lite nu å köpt olja till växlådan, men funderar, vars fyller jag på? Är dt genom det LILLA LILLA röret för mätstickan eller?
Åsså undrar jag fortfarande om frågan ovan om mängden fargasar olja, grejn som man skruvar upp som har den där som tyngden längstner på pinnen skall gå mellan dom två inre sträcken på min otroligt fina ilustration 😛 hehe. Kulan som nu e högstupp på “bilden” är själva “tyngden” och den skall gå i
mitten mellan dessa streck -> || || , ursäkta att jag inte vet vad den kallas.
. _
|_||….|
|….|
|| ||Hoppas nån förstår.
Helt riktigt, man får fylla på växellådsoljan genom röret där mätstickan sitter.
Namnet på den grej du beskriver i förgasaren tror jag kallas dämpkolv och den bromsar upp den stora vakumkolven vid acceleration och på så vis får man en fetare blandning (otroligt smart för att vara en konstruktion från tidigt 1900-tal) 😀 Jag brukar fylla på olja typ 1-2 cm under kanten, det spelar ingen roll om det blir för mkt för det trycks bara ut genom skruven vid körning.
Lycka till!
ps. dina illustrationer är helt klockrena, går inte att missta sig på vad du menar 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.