Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Motorolja till Saab 90 85:a och trött motor.
- Detta ämne har 36 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-13 13:06 av .
- FörfattareInlägg
- 9 juli, 2007 kl. 10:53 #16328
wortex2k
Deltagare[size:17pt]2 Problem!
[/size]
Skall nu snart till å byta olja sådär innan vintern, kör nu med en mineralolja, men enlig många jag pratat med så skall jag köra på syntet olja av bättre märke.
Stämmer det? Något bra tips på olja som funkar bra för kallare väder också, bilen går i Luleå kan bli kallt på vintern.Funderade på OKQ8s F1 olja med 4stjärnor mins inte namnet, står på den att den är mycket anpassad för äldre bilar?? Lämna några tips å trix.
Sen har jag ytterligare ett problem att motorn är trött, speciellt när man kommer upp i hastigheter över 90, händer istortsett inget när man gasar vid omkörning 🙁
Funderat på att byta luftfilterinsatsen till en öppet å byta pakningar osv i förgasaren, men vet inte om det kommer hjälpa, har bytt stift har fint filter och tändkablar skall byta tändspolen nu strax okcså.Någon som har tips på åtgärder så skriv gärna.
//Tommy
9 juli, 2007 kl. 11:59 #108804enor
DeltagareDet finns ingen som helst anledning att köra en gammal förgasarmotor på dyr syntetolja!! Om man inte njuter av att kasta pengar i sjön förstås…
Sedan, att den är trött över 90 – det är en 80-talsbil med ungefär 100 hästar till sådär 1300 kilos vikt… vända dig inga mirakel! 🙂
9 juli, 2007 kl. 12:45 #108807fredrik l
DeltagareHelsyntet eller inte!
Med en sliten motor så välj en olja som når upp till 50.
Då är den tjock och bra när motorn är varm.
Kollar du sedan siffran innan 50 så se till att du har 5w eller allra helst 0w så funkar den toppen och rinner lätt även vid många minusgrader.
så t.ex en 5w-50 är en bra olja för dig.
Du kan utan problem köra med en billig helsyntetolja från Biltema.
Det har jag gjort i många Saabar o det har mått bra både sommar som vinter.MVH Fredrik
9 juli, 2007 kl. 13:40 #108810jacke
DeltagareAngående problem 2: Prova ställa in tändningen så att den står rätt. Görs bäst med strob-lampa. Passa även på att kolla membranet i förgasaren så att det inte är sprucket. Kolla om det sitter ett bensinfilter i motorrummet, annars är det alltid bra att sätta dit ett sådant. Lycka till!
9 juli, 2007 kl. 14:37 #108815peter engqvist
Deltagarekolla även gummi distansen mellan förgasaren och insuget (om du har en på din)
min hadde svullnat igen och bilen var tokslö fick knapt in tummen i hålet
och förgasaren var ganska slut.den 90 jag hadde var ganska pigg när jag fick ordning på den
9 juli, 2007 kl. 16:07 #108817wortex2k
Deltagaretackar tackar, men det spelar alltså ingen roll att jag inte andvänder syntet olja, utan jag kan köra på mineral som funkar bra på vintern?
Är det svårt att ställa in tändningen? Man behöver inte sätlla in förgasaren?
Bensinfiltret skall sitta nånstans vid bakhjulen har jag fått för mig kan det stämma? ett sådant med som bultar där slangen skruvas fast inte som universalfiltrena där det bara är å trycka fast slangen.
Jobbigare å byta ett sådant eller?//Tommy
9 juli, 2007 kl. 16:45 #108819peter engqvist
Deltagareförgasarbilar har filtret vid förgasaren på bensinslangen
bara insprutare som har den under bilen.det är oftare förgasaren som behöver justeras än tändningen.
det är nålen som blir sliten.har du kvar aluslangen som går mellan grenrör och fillterburken?
den gör mer nytta än många tror.9 juli, 2007 kl. 18:33 #108828fredrik l
DeltagareVisst kan du använda mineralolja.
MEN det är svårare att hitta en mineralolja med det viskoindexet. T.ex 5w-50.
Hittar du det är det ofta för jänkarfantaster med grundmurade, gamla, tokiga vaneföreställningar om att mineral is the way to go!!!
Oftast är då den dyrare än syntet då.
Du kan iofs köra på 10w-30 mineral eller 15w-40 mineral men då har den både sämre kallstartsegenskaper och tätar inte lika bra i en sliten motor.Men ingen vanlig motorolja är skadlig för motorn men med en syntet med lågt w-tal så sparar du både bensinpengar och motor när det är kallt och högt andra tal (inte w) betyder att den tätar bra.
MVH Fredrik
9 juli, 2007 kl. 20:35 #108839sten-arvid larsson
DeltagareFår jag bli lite ”besserwisser” med några rader, för att klargöra ett vanligt missförstånd :confused:
Syntetoljor är inte ”syntetiska”. De bygger på mineraloljor av hög kvalitet. Varför de kallas syntetiska beror på att man ”byggt om” och förfinat dem på kemiskt/tekniskt avancerat sätt samt tillfört en del tillsatser, vilket man f.ö. även gör med ”mineraloljor”. Allt detta för att få en olja som klarar större påfrestningar, högre temperaturer, minskat slitage, mindre friktion, mindre restprodukter, bättre möjlighet att hålla slaggprodukter etc etc.
Snacket har tidigare gått ut på att om man häller en modern syntetolja i en gammal motor får man problem med att då löses en massa gammalt ”skit” ut med åtföljande problem. Tror man på detta, kan man ju när man kört några hundra mil med modern olja i gammal bil, byta en gång till (glöm inte filtret) :sleep:
Jag föreslår dig att försöka hitta en syntetolja med så stor ”spännvidd” som möjligt. Kan du hitta 5W – 50 är det ju kanon; men det tror jag är svårt. Eftersom du kör i polartrakterna bör du på vintern ha ett lågt lägstavärde.
Lycka till med din 90:a och ta del av de goda råd du redan fått 😀
9 juli, 2007 kl. 20:39 #108840fredrik l
DeltagareHåller helt och fullt med dig Sten-Arvid
Håller dock ej med om att det är svårt att hitta.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90195
MVH Fredrik
10 juli, 2007 kl. 00:15 #108852sten-arvid larsson
DeltagareBra Fredrik!
Man är ju inte alltid fullt uppdaterad 🙂
(Borde nog själv köra på detta recept 🙂 )10 juli, 2007 kl. 00:41 #108853enor
DeltagareFördelarna med en modern syntetolja är framför allt att den är värmebeständig och tål att exponeras för höga temperaturer, länge. Detta är jättebra i en modern 9-5 med turbo som gärna kleggar igen sina rör när oljan blir dålig, men HELT meningslöst att slå i en gammal förgasarmotor som inte sliter på långa vägar lika mycket på sin olja.
Titta efter i bilens instruktionsbok vad SAAB rekommenderar för typ av olja, och ta det billigaste du hittar som uppfyller den föreskrivna klassningen. Det kommer att räcka gott och väl!
10 juli, 2007 kl. 01:15 #108854piin
Deltagareen saab 90 går ju inte mer än 90! :duck:
10 juli, 2007 kl. 08:19 #108864wortex2k
DeltagareJojag har kvar det röret, dock e jag osäker om, ja vad skall man kalla den (luftväljaren) mellan luften från grenröret eller frisk, fungerar så bra, skall undersöka det nogare.
Är förgasar inställning svårt? kanske lättast att lämna in till verkastad för inställning av förgsare och tändning?
Alla tips med oljan e kanon, skall testa 5w50 från biltema och
SUPER QUADROLUBE 75W SAE 75W
http://www.quakerstate.se/dyndefault.asp?p=4814
Till växelådan, eller 75W på vintern kanske inte är att hurra för? Kanske skall köra med samma som motorn?18 juli, 2007 kl. 16:17 #109173wortex2k
DeltagareKan jag andvända samma olja 5W40/50 från biltema i växelådan också eller skall jag använda någon annan olja? ex. SUPER QUADROLUBE 75W SAE 75W
http://www.quakerstate.se/dyndefault.asp?p=4814 Som jag läst om i någon tidigare tråd eller e det onödigt? - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.