motorproblem og900

Forum Modellspecifika forum OG900 motorproblem og900

• Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-07-02 10:04 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    hedin
    Deltagare

Köpte en og900 i början av veckan av en trevlig person här på forumet. Lite trimmad och gick riktigt fint. Har kört den hela veckan och den har gått hur bra som helst.
    Men nu när jag körde idag så gick den lite slöare än vanligt. Sen när jag gasade på efter en korsning så bluddrade den och gick riktigt segt. Stannade och det var olja i hela motorrummet och en slang till vevhusventilationen var av. Så jag satte dit slangen igen men den gick fortfarande riktigt segt och bluddrar väldigt mycket.

Tog mig hem och kollade motorn. Vevhusventen verkade funka och backventilen funkade bra. Stiftet i ettans cylinder är fullt av olja, rengjorde och startade, och det blev kladdigt direkt. Och gasar man lite så ryker det nåt fruktansvärt med vit rök ur oljepåfyllningen.

Några ideér?

minge
    Deltagare

Förmodligen blåst toppackning.

hedin
    Deltagare

@Minge wrote:

Förmodligen blåst toppackning.

Hur förklaras all olja i motorrummet samt att det ryker nåt fruktansvärt ur oljepåfyllningen? Känns det inte mer som kolvringar eller liknande?

minge
    Deltagare

Det är ju också en tänkbar orsak, men det brukar inte va så vanligt, du får göra ett komptest. Anledningen till att jag tror på toppackningen är att du sa att cyl. 1 va full med olja, oljekanalen till toppen går precis bredvid cyl. 1, har själv råkat ut för att packningen gett sig precis där.

hedin
    Deltagare

@Minge wrote:

Det är ju också en tänkbar orsak, men det brukar inte va så vanligt, du får göra ett komptest. Anledningen till att jag tror på toppackningen är att du sa att cyl. 1 va full med olja, oljekanalen till toppen går precis bredvid cyl. 1, har själv råkat ut för att packningen gett sig precis där.

Så pass! Ja komptest tänkte jag göra så snabbt som möjligt, tack så mycket 🙂

hedin
    Deltagare

Var nyss ute och startade den. Den går ganska ojämt och hoppigt på tomgång.
    Och när man lyfter på oljestickan så hör man ett skrapande metalliskt ljud ganska högt, men som inte hörs när locket är stängt.
    Gasar man lite lite så ryker det ur oljepåfyllningen.

Om det är kolvringarna eller liknande så borde man väl kunna se det på ett komptest? Får ta och göra det nån dag.

johanness
    Deltagare

@Hedin wrote:

Var nyss ute och startade den. Den går ganska ojämt och hoppigt på tomgång.
    Och när man lyfter på oljestickan så hör man ett skrapande metalliskt ljud ganska högt, men som inte hörs när locket är stängt.
    Gasar man lite lite så ryker det ur oljepåfyllningen.

Om det är kolvringarna eller liknande så borde man väl kunna se det på ett komptest? Får ta och göra det nån dag.

Ja, om kolvringarna är dåliga och inte håller tätt så kommer det att resultera negativt på ett komptest. En kompressionsprovare är alltid bra att ha liggandes, jämför resultaten med vad det står i haynes etc. Så ser du hur pass bra din motor mår.

morsole
    Deltagare

Eller jämför cylindrarna; om det skiljer mera än 30 – 40% så…

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng