Motorproblem Saab v4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motorproblem Saab v4
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motorproblem Saab v4
- Detta ämne har 32 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2008-04-22 18:30 av saab v4-ever.
-
FörfattareInlägg
-
april 19, 2008 at 20:11 #17759
Har fått problem med min Saab v4 -80 efter vinterdvalan.
Oljelampan börjar lysa då motorn är varm och man rullar på tomgång. Oljan är nybytt. Nytt oljefilter beställt.
Någon som har nån idé vad detta kan vara?
mvh david westlingapril 19, 2008 at 20:25 #120536Tror inte att det är balansaxellagret.. Har varit med om det på en annan v4 men då blev motorn slöare och slöare och slutligen dog den. Denna har jag pendlat snart 100 mil men detta problem.(?)
Kan vara det ändå, körde 1,5 månad med en lysande lampa, gällde att inte släppa gasen för mycket.
Om det kommer bara vid tomgång så är det ett tecken på balansaxellagret.
Har du tillräckligt med olja i motorn? Annars kommer jag inte på något. Men det finns mer kunniga personer på detta forum som kanske kan veta vad det kan vara annars?april 19, 2008 at 20:55 #120538Låter ju inte så bra det här. Nybytt olja. Vad händer om jag fortsätter köra med bilen?
Tack för svaren!Om det är balansaxellagret så riskerar den att skära. Motorn går ju att köra då,
men det är inte roligt (Det vet Anton och jag efter fått uppleva det…). På Antons bil skar den så hårt att remskivan inte gick runt och då inte heller fläkt, vattenpump eller generator.Jag körde min bil som bruksbil och det gick, fick hålla koll på oljan hela tiden bara och inte varva motorn för mycket och inte heller släppa gasen. Man måste hålla uppe oljetrycket. Men du kan ju kolla om det är glapp i balansaxellagret, du känner på remskivan om den glappar. Lossa fläktremmen först.
Känn på remhjulet, det under generatorn – dra upp och ner på det. Har du ett glapp där så är det balansaxellagren som är slut. Med de symptom du beskriver så är det nästan säkert så, tyvärr. Om man släpper lite på fläktremmen, byter till lite tjockare olja och kör riktigt snällt så kan det hålla många månader, men du riskerar ett värre ras framöver, med kamdrev som havererar, balansaxel som blir utsliten, m.m. – klart värt att byta – Stefan här på forumet har nya lager för ca 250:- satsen har jag för mig det kostade…
april 19, 2008 at 21:22 #120542ska kolla om det glappar imorgon, gör det det så blir det transplantation till en motor och växellåda som gått 5000 mil, behöver ändå byta växellådan.
eller är det lättare att byta balansaxellagret?
//davidapril 19, 2008 at 21:31 #120544Hur gör man för att byta balansaxellager? måste antagligen plocka ur motorn ändå?
Har en undanställd v4 årsm.-73 som är komplett med en tidigare ägare, otroligt fin men krävs karossjobb. den har rullat strax över 5000 mil. men synd att plocka delar från den om det går att byta lagret.För att byta balansaxellager måste motorn ur. Om man sen vill byta lagren på den motorn, eller lägga i en annan motor (som man kanske inte vet något om) är väl en smaksak. Det är inte så svårt att byta lagren, tar lite tid och försiktighet – William’s länk ovan är bra läsning! Hans svarvade specialare är inte ett måste, men underlättar klart 🙂
april 20, 2008 at 12:37 #120559Det är helt klart glappt i remhjulet i motorn.
Blir motorbyte samt växellådebyte till motorn som rulat 5000mil. tyvärr blir det då skroten nästa för den blåa 73;an som egentligen är kalasfin.
Inom kort lägger jag ut delar av 73;an som ej kommer användas. bland annat en ljusbrun inredning i nyskick.
Tack återigen för alla svar
mvh david -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.