Motorproblem Saab v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motorproblem Saab v4

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Motorproblem Saab v4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 19, 2008 at 20:11 #17759

      Har fått problem med min Saab v4 -80 efter vinterdvalan.
      Oljelampan börjar lysa då motorn är varm och man rullar på tomgång. Oljan är nybytt. Nytt oljefilter beställt.
      Någon som har nån idé vad detta kan vara?
      mvh david westling

        april 19, 2008 at 20:22 #120535

        Du tappar oljetrycket och då är det antagligen balansaxellagret. 🙁

          april 19, 2008 at 20:25 #120536

          Tror inte att det är balansaxellagret.. Har varit med om det på en annan v4 men då blev motorn slöare och slöare och slutligen dog den. Denna har jag pendlat snart 100 mil men detta problem.(?)

            april 19, 2008 at 20:38 #120537

            Kan vara det ändå, körde 1,5 månad med en lysande lampa, gällde att inte släppa gasen för mycket.
            Om det kommer bara vid tomgång så är det ett tecken på balansaxellagret.
            Har du tillräckligt med olja i motorn? Annars kommer jag inte på något. Men det finns mer kunniga personer på detta forum som kanske kan veta vad det kan vara annars?

              april 19, 2008 at 20:55 #120538

              Låter ju inte så bra det här. Nybytt olja. Vad händer om jag fortsätter köra med bilen?
              Tack för svaren!

                april 19, 2008 at 21:05 #120539

                Om det är balansaxellagret så riskerar den att skära. Motorn går ju att köra då,
                men det är inte roligt (Det vet Anton och jag efter fått uppleva det…). På Antons bil skar den så hårt att remskivan inte gick runt och då inte heller fläkt, vattenpump eller generator.

                Jag körde min bil som bruksbil och det gick, fick hålla koll på oljan hela tiden bara och inte varva motorn för mycket och inte heller släppa gasen. Man måste hålla uppe oljetrycket. Men du kan ju kolla om det är glapp i balansaxellagret, du känner på remskivan om den glappar. Lossa fläktremmen först.

                  april 19, 2008 at 21:07 #120540

                  Känn på remhjulet, det under generatorn – dra upp och ner på det. Har du ett glapp där så är det balansaxellagren som är slut. Med de symptom du beskriver så är det nästan säkert så, tyvärr. Om man släpper lite på fläktremmen, byter till lite tjockare olja och kör riktigt snällt så kan det hålla många månader, men du riskerar ett värre ras framöver, med kamdrev som havererar, balansaxel som blir utsliten, m.m. – klart värt att byta – Stefan här på forumet har nya lager för ca 250:- satsen har jag för mig det kostade…

                    april 19, 2008 at 21:08 #120541

                    hej Karl, du hann före 😉

                      april 19, 2008 at 21:22 #120542

                      ska kolla om det glappar imorgon, gör det det så blir det transplantation till en motor och växellåda som gått 5000 mil, behöver ändå byta växellådan.
                      eller är det lättare att byta balansaxellagret?
                      //david

                        april 19, 2008 at 21:24 #120543

                        Jag skulle byta motor. I alla fall om jag hade en som gått 5000mil stående!

                          april 19, 2008 at 21:31 #120544

                          Hur gör man för att byta balansaxellager? måste antagligen plocka ur motorn ändå?
                          Har en undanställd v4 årsm.-73 som är komplett med en tidigare ägare, otroligt fin men krävs karossjobb. den har rullat strax över 5000 mil. men synd att plocka delar från den om det går att byta lagret.

                            april 19, 2008 at 22:04 #120545

                            lite läsning:

                            Balansaxellagerbyte

                              april 20, 2008 at 00:53 #120548

                              jag har råkat ut för något liknande när det faktiskt inte var balansaxellagren som var dåliga, den gången var det skruvarna till locket på oljepumpen som börjat lossna så att oljetrycket inte kom upp tillräckligt högt på tomgång.

                                april 20, 2008 at 06:41 #120553

                                För att byta balansaxellager måste motorn ur. Om man sen vill byta lagren på den motorn, eller lägga i en annan motor (som man kanske inte vet något om) är väl en smaksak. Det är inte så svårt att byta lagren, tar lite tid och försiktighet – William’s länk ovan är bra läsning! Hans svarvade specialare är inte ett måste, men underlättar klart 🙂

                                  april 20, 2008 at 12:37 #120559

                                  Det är helt klart glappt i remhjulet i motorn.
                                  Blir motorbyte samt växellådebyte till motorn som rulat 5000mil. tyvärr blir det då skroten nästa för den blåa 73;an som egentligen är kalasfin.
                                  Inom kort lägger jag ut delar av 73;an som ej kommer användas. bland annat en ljusbrun inredning i nyskick.
                                  Tack återigen för alla svar
                                  mvh david

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.