Motorrenovering

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Motorrenovering

Detta ämne innehåller 17 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-12 16:59.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14491

    hanna
    Deltagare

    Jag har en 96:a -75 som jag älskar. Vad jag vet så har ingen motorrenovering skett eller ngt balansaxellager bytts. Den går går ju som en klocka nu men jag vill absolut inte att den ska rasa i min ägo. Jag har inte plats eller tid att göra ett sånt jobb själv, vad skulle det kosta att få detta utfört. Är det någon som har tips om firma eller person som skulle ta ett sånt jobb, och göra det bra.
    -Hanna

    #96413

    Om den går som en klocka, balansaxeln inte glappar och oljetryckslampan inte lyser, ska du inte göra någonting annat än att byta olja och filter ofta

    De flesta balansaxelhaverier beror just på att olja och filter inte bytts tillräckligt ofta

    #96414

    fredrik
    Deltagare

    Kolla med MP Classic Auto på 08-582 400 96. Micke svarar mellan 08.00-21.00 på detta nummer men låt det gå många signaler.

    /Fredrik

    #96415

    kjell gustafson
    Deltagare

    Och framförallt, minst lika viktigt som täta oljebyten, kör med så löst spännd fläktrem som möjligt, den skall vara på gränsen till att slira, det sparar balansaxellagren.

    #96416

    stefan
    Deltagare

    det där med lös rem måste vara en myt……………har du oljetryck och frisk motor så ska det nog mycket till innan man bryter en oljefilm med en för hårt spänd rem.
    Är däremot lagren dåliga så kan man möjligen köra några 100mil till med hjälp av slapp rem innan det går åt pipan.

    #96417

    kjell gustafson
    Deltagare

    Med tanke på att en V4 är konstruerad för en likströmmare på 15A och man sedan klippte dit en 35A växelströmmare så behöver man inte ha så stor fantasi för att inse vad det innebär i form av ökad lagerbelastning och ökat slitage på balansaxeldrevet. Detta är inte något jag själv har suttit och räknat ut utan ett tips jag fått av mkt erfarna SAAB-mekaniker. Sedan gör ju var och en som den själv vill.

    #96418

    walle
    Deltagare

    balansaxel lagret var slut i pappas gammla v4 de sista 5 åren han hade bilen å den bara gick å gick. mvh niklas

    #96419

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    det där med lös rem måste vara en myt……………har du oljetryck och frisk motor så ska det nog mycket till innan man bryter en oljefilm med en för hårt spänd rem.

    Instämmer, Stefan! Det är nog så att balansaxellagerrasen (vilket ord) beror på dåligt skötta oljebyte. Har haft V4a av olika årsmodeller sedan 1971 och har aldrig varit utsatt för något balansaxelproblem. Har alltid kört på en bra mineralolja, oftast Castrol GTX i standardmotorer och Castrol Competition i tävlingsbilen. Inga obskyra syntetoljor alltså!

    /B

    #96420

    stefan
    Deltagare

    Med tanke på att en V4 är konstruerad för en likströmmare på 15A och man sedan klippte dit en 35A växelströmmare så behöver man inte ha så stor fantasi för att inse vad det innebär i form av ökad lagerbelastning och ökat slitage på balansaxeldrevet. Detta är inte något jag själv har suttit och räknat ut utan ett tips jag fått av mkt erfarna SAAB-mekaniker. Sedan gör ju var och en som den själv vill.

    men tänk lite längre än gamla stofiler på nån saab verkstad…………ett glidlager som går med riktigt oljetryck går inte ner sig av en spänd gummirem…………det är bristande service som äter lager och ingenting annat. Att just balansaxeln går först är säkert pga prioriteringar i smörjsystemet som sådant. Det finns MC motorer från 20 talet som helt förlitar sig på stänksmörjning, inte ens oljetryck ! Och det fungerar hur bra som helst ända tills man glömmer att fjutta dit olja.

    #96421

    kaparn
    Deltagare

    Beste Hr. Stefan om det nu visar sig att du har fel och tjejen ifråga spänner denna gummiremm som en fiolsträng och balansaxellagren ryker
    Tänker du då åka iväg och laga hennes bil gratis eller säger du bara hoppsan bad luck?
    Man ska nog tänka sig för innan man ger ”goda” råd om man inte har jäkligt torrt på fötterna, det har i allafall jag fått erfara inte minst på denna site.

    #96422

    lelle f
    Deltagare

    För att återgå till verkligheten , sköt om det du har för annars kommer verkligheten ikapp . Tror inte att det spelar nån roll vad det står efter SAAB , bara första siffran är högre än den andra . Och nollor räknas inte …

    #96423

    pelle s
    Deltagare

    Tror inte att det spelar nån roll vad det står efter SAAB , bara första siffran är högre än den andra . Och nollor räknas inte …

    Lelle: Nu gör du min svåger ledsen… Han kör SAAB 39…

    Kram
    Pelle

    #96424

    Får jag föreslå en kompromiss som alla kan köpa: Byt olja och filter ofta samt spänn inte remmen för hårt

    #96425

    kaparn
    Deltagare

    Jag kanske bör tillägga till mitt tidigare inlägg att det här är en frågeställning jag brottas med var dag som stofil på en verkstad.
    Om jag ger en kund ett gott råd som visar sig leda till katastrof så är firman jag jobbar på ersättningsskyldig.
    Men även i privatlivet bör man sprida sin visdom med försiktighet har jag erfarit det är lätt att skaffa sig ovänner.

    #96426

    stefan
    Deltagare

    Jag skrev om jag inte missminner mig att detta är alltså om allting i motorn är okej i övrigt. Är lagren redan på god väg att glappa så blir det naturligtvis inte bättre av att spänna remmen hårt. Grundtanken med mitt inlägg var att balansaxelhaverierna INTE beror på hur man spänner remmen utan det är alltså obefintlig service som äter lager.
    Jag har inte gett någon rådet att spänna nån rem heller så där har jag knappast nåt ansvar. Jag har själv arbetat med bilar i tjugo år snart och varför skulle man ge ett råd som skulle ställa till det för någon?

    När det gäller själva tekniken bakom ett glidlager så kan jag nog ledigt säga att ingen olje/motor kunnig individ på ingenjörs stadiet skulle säga emot mig. Ett glidlager som går med högrenad olja skulle nog kunna snurra i evigheter för tittar man på hela förloppet med förstoringsglas så ser man att axeln i ett glidlager flyter på den oljekudde som bildas och ingen mekanisk kontakt sker egentligen och med korrekt oljetillförsel och kylning så kan man ledigt driva mycket värre saker än en V4 generator med det hela.
    Haverierna kommer då oljan inte byts och den bryts ner, det bildas helt enkelt ingen oljekudde för oljan är för smutsig eller för dålig helt enkelt.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng