Motorvärmar+ batteriladdare = sant, men dyrt!

Forum Övrigt Allmänt Motorvärmar+ batteriladdare = sant, men dyrt!

Detta ämne innehåller 9 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-12 19:06.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23195

    berth
    Deltagare

    Jag ser att Defa har batteriladdare som man kan sätta i serie med mv och kupévärmare. Det verkar ju jättebra, men den är väldigt dyr, så nu funderar jag på att koppla in en Ctek-laddare istället, då blir det ju bara halva kostnaden.

    Om man sätter en tvåvägskontakt i uttaget för kupevärmaren och kopplar in Ctek där och sedan låter batteriladdningen gå via cigarettändaren, vad tror ni om det?

    #165573

    ingemargavle
    Deltagare

    Jag skulle inte ladda via cig utaget då mina erfarenheter är att det är alltför ofta kontakter glappar där. Jag skulle dra laddnings sladden pararellt med cupevärmarsladden tillbaks till motor utrymmet och ansluta laddaren direkt på batteriet. Då slipper du spänningsfall över tunna cig tändaren och riskerar inte att kontakten inte sitter i utaget. En annan variant är att montera en extra fögrening i motorutrymmet och placera hela laddaren där. Själv har jag lagt en lös ctek-laddare i ljulhuset och har två sladdar till bilen, en med ström hela tiden till laddaren och en via timer till m&k-värmaren.

    #165574

    Magnus E
    Deltagare

    Jag har tidigare pratat med en på C-tec om det där och har sa att den är inte godkänd att har fast monterad i motorrummet utan hans rekommendation var som ”ingemargavle” skrev först, en gren i kupéutrymmet och C-tecen där och 12v kablar tillbaks ut till batteriet i motrummet. 🙂

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

    #165583

    mr_maxi
    Deltagare

    Hej!

    Till vår gamla 900:a köpte jag en batteriladdare på skroten. Trro de tog 100 spänn. Kanske värt att kolla? En C-tek kostar väl 500- 900? Dock kostar väl en ny motorvärmardel till defan 1500 och uppåt?

    Lycka till!

    Hälsn Jan

    #165586

    Känns som både Calix och defa tar ut rätt rejält saltade priser på tillbehör bara för att dom har sina egna kontakter som förmodligen är mönsterskyddade. Jag har köpt grenkontakter och kablar på skroten när jag har installerat motorvärmare och senast betalade jag 100 kr för allt. Dock hade dom inte anslutningskabeln mellan bilen och vägguttag eftersom den sällan ligger i bilarna dom får in. Blev nästan lite förbannad när jag såg att en 1,5 m kabel kostade c:a 400 kr! Snacka om ocker!

    Det är väl förmodligen lite samma sak med batteriladdaren. En C-tek är väl säkert minst lika bra om det hade varit bättre tätad.

    #165587

    hotrodder
    Deltagare

    Jag har både en Calix och Defa laddare i mina bägge 9-5´or och på sätt och vis förstår jag att dessa är dyra. Dom är tunga, gedigna och bägge har gjutna aluminiumhus med kylflänsar. Jag kan tänka mig att det är en massa krav och klasser för starkströmskomponenter som skall installeras i ett motorutrymme.

    #165591

    Lollo
    Deltagare

    Har just beställt en Calix till 9-5:an, den kostar ca 1000 lappen och det är den absolut värd, har en i Passaten och den är lika pigg i batteriet vid -20 som vid +20.
    Hur kommer c-tecken bete sig när man inte har den på laddning? I husvagnen måste jag stänga av den på knappen annars går det bakström genom den och detta kan dra ur batteriet på sikt.
    Och detta betyder även att man alltså måste sätta på den varje gång man ansluter motorvärmaren, har man då en timer så blir detta ganska bökigt.

    Men detta är bara min synpunkt.

    #165603

    saabaero
    Deltagare
    Lollo wrote:
    I husvagnen måste jag stänga av den på knappen annars går det bakström genom den och detta kan dra ur batteriet på sikt.

    Går inte det att lösa med en lämplig diod ?

    #165607

    William
    Deltagare

    C-teken måste man väl knappa på ”mode”-knappen för att starta laddning?

    Det är egentligen ingen dum tanke med lite top-upp ibland. Min V4 och 900 kan stå veckor utan bruk och vara pigga och glada oavsett temperatur, men föräldrarnas 9-5 kan vara hårig på tex arlandas långparkering pga larm och diverse förbrukare som drar ström…

    #165614

    Magnus E
    Deltagare

    man behöver inte trycka på ”mode”-knappen om c-tecen får 12v från batteriet när den inte laddar

    Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95

    Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
    Magnus E

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng