Motstånd hos tändspolar?

Forum Övrigt SSR Motstånd hos tändspolar?

  • Detta ämne har 9 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2009-02-06 10:50 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18294
    mats a
    Deltagare

    Varför ska det vara mindre motstånd i en tändspole avsedd för tävling jämfört med en standardspole?

    En tändspole med 1,5Ω, ska den monteras med förkopplingsmotstånd? Berätta nu på ett enkelt sätt för farbror… :console:

    #124376
    stefan
    Deltagare

    tävling eller ej, förkopplingsmotståndet har ingenting med det inre motståndet att göra utan sänker bara spänningen när den är i drift. En dylik spole är alltså gjord för 10volt spänning, när den sen får 12volt på andra sidan förkopplingsmotståndet ger den alltså lite extra kräm eftersom den då får 12 volt under startläget men den tål oftast inte 12volt i det långa loppet utan går varm och går sönder.
    Det inre motståndet kan skilja på spolar som är avsedda för brytarsystem och brytarlöst och beroende på vald triggersignal. Man ska helst inte blanda och en spole för brytarsystem kan slå ut slutsteget på ett brytarlöst system beroende på det annorlunda motståndet.

    #124379
    mats a
    Deltagare

    OK, då klarnar det. Men om vi nu tar en spole avsedd för tävling med motståndet 1,5Ω och jämför den med en spole, av samma fabrikat, men med motståndet 3Ω. Vad är skillnaden? I båda fallen är spolarna avsedda för och monterade med ett brytarlöst system.

    #124380
    jrt
    Deltagare

    Den hinner att ladda upp fortare och och har en en högre utspänning vilket gör att det blir bättre gnista men åxå att den är tuffare mot stiften

    #124405
    mats a
    Deltagare

    Då klarnar det än mer. Tack för besked. Jag tänker mig att montera 8-stift på den hårt trimmade tävlingsmotorn och 7-stift på den mildare gatbilsmotorn.

    #124406
    sabbe
    Deltagare

    Har för mig att skillnaden i inre motstånd beror på antal trådvarv i högspänningsdelen. En högeffektsspole för brytare har betydligt mer trådvarv för högre tändspänning.
    En spole för brytarlösa system har färre varv då större effekt kan tas ut ur primärkretsen vilket också ger högre tändspänning.
    En spole avsedd för brytarlöst system fungerar inte med brytare då dessa snabbt bränns.

    Sabbe

    #124782
    xpniklas
    Deltagare

    hej

    Lite ellära

    P=U*I, Effekten är lika med Spänningen gånger strömmen.

    I=U/R, Strömmen är lika med Spänningen genom resistansen.

    P= (U*U)/R, Tändspolens effekt är således lika med spänningen upphöjt till två delat med resistansen dvs antalen Ohm.

    En 1.5 Ohm spole har dubbla effekten än en 3 Ohm spole och kommer således att dra dubbla strömmen och bli dubbelt så varm om man glömmer tändningen på.

    Den hinner således även bygga upp ett magnetfält på halva tiden jämfört med en 3 ohms spole och ger således god gnista även vid höga varvtal.

    Passa dig bara för tändspolar från nyare bilar tex SAAB 900 då de kan vara framtagna för CDI system där en kondensator laddar ur sig genom spolen och spolen då kanke bara har ett inre motstånd på 0.6 ohm.

    I=U/R för en 3 och spole så blir det 12/3= 4 Ampere.
    Då generatorn laddar ca 14 V så blir det upp till 14/3=4,7 A

    Med en 1.5 ohm spole blir det 14/1,5=9 Ampere och din säkring börjar sitta löst.

    Montera en CDI tändspole och du har 12/0,6 = 20A när du slår på tändningen.
    Friskt kopplat hälften brunnit.

    MVH XP-Niklas

    #124815
    emul
    Moderator

    Mycket intressant och lärorikt!! Tack! =)

    #124848
    cch
    Deltagare

    Fattar inte ett jota men det är säkert rätt :crazy:

    Mvh

    CCH

    #134870
    david v
    Deltagare

    Bra information här!

    Jag har testat just detta den praktiska vägen och bränt något i strömförsörjningen till spolen. Jag kopplade i min iver in just en Saab 900-spole som står märkt med ”CDI” till en gammal volvomotor med brytarspetsar. Det tog inte lång tid innan motorn dog, spolen var jättevarm, brytaravståndet hade minskat till noll och intet och matningen till spolen hade dött.

    I kväll blir det till att mäta lite på olika spolar på ”bra att ha hyllan” och hitta en med 3 ohm istället.

    /David

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng