Museibilarna bjuds ut!?

Forum / Övrigt / Allmänt / Museibilarna bjuds ut!?

Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 187 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 21, 2012 kl. 12:26 #38195

      Presskonferensen pågår.. ”Inget besked om Saab-museet idag:

      – Vi har fått över 500 bud, de ska värderas nästa vecka och vi hoppas då vara klara med den delen, säger Anne-Marie Pouteaux.”

      Mvh Lars-O.

        januari 21, 2012 kl. 12:27 #38196

        Finns redan uppgifter och uttalanden…
        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4921967
        Precis som jag personligen trott kommer samlingen mest troligt att styckas eftersom, citat; – Vi räknar bara vad som ger mest pengar. Det är sorgligt att vi inte är en kulturvårdande myndighet. Det är inte vår uppgift är att bevara museet, även om det vore roligt om det blev så, vi ska få in så mycket pengar som möjligt.

          januari 21, 2012 kl. 13:38 #38202

          Då är det alltså bara ett tankesprång innan de börjar stycka själva bilarna också. 👿
          Nu måste Youngman skynda sig.

          Och när jag ändå sitter här och önskar, så kan väl GM sjunka ner i ett slukhål också. Då bleve jag glad igen. 😈

            januari 21, 2012 kl. 14:37 #38197

            Jaha, då blir det ännu en vecka i ovisshet…

              januari 21, 2012 kl. 14:55 #38203

              @900jubileum wrote:

              Jaha, då blir det ännu en vecka i ovisshet…

              Finns bara 1 sak jag kan säga:

              Att jag är glad att jag inte är någon advokat, speciellt inte en konkursförvaltare. Att man är tvungen att sälja en historia för att få in pengar för att kunna hålla liv i boet tills någon köper detta.

              Så att de sa att de är ledsna över att det inte är att rädda kulturen, utan att det handlar om att få in så mycket pengar som möjligt håller jag med om. För mig hade det varit så sorgligt att jag hade gett upp med omedelbar verkan…

              Håller ändå tummarna :AP

              Bilar:
              2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
              Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
              Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                januari 21, 2012 kl. 15:15 #38207

                @DanSaab wrote:

                @900jubileum wrote:

                Jaha, då blir det ännu en vecka i ovisshet…

                Finns bara 1 sak jag kan säga:

                Att jag är glad att jag inte är någon advokat, speciellt inte en konkursförvaltare. Att man är tvungen att sälja en historia för att få in pengar för att kunna hålla liv i boet tills någon köper detta.

                Så att de sa att de är ledsna över att det inte är att rädda kulturen, utan att det handlar om att få in så mycket pengar som möjligt håller jag med om. För mig hade det varit så sorgligt att jag hade gett upp med omedelbar verkan…

                Håller ändå tummarna :AP

                Ja, jag kommer inte sluta hålla tummarna oavsett vad som sägs! Tyvärr är det är ju inte helt okänt att konkursförvaltarnas uppgift är att få ut så mycket pengar så möjligt så deras uttalande var ju ändå inte särskilt förvånande. Vi får väl se hur det utvecklar sig men jag hoppas ändå på att samlingen kan bevaras i någon form. Som förvaltarna sa handlar det huvudsakligen om anbud på delar men också på helheten.

                  januari 21, 2012 kl. 15:17 #38208

                  @DanSaab wrote:

                  Så att de sa att de är ledsna över att det inte är att rädda kulturen, utan att det handlar om att få in så mycket pengar som möjligt håller jag med om. För mig hade det varit så sorgligt att jag hade gett upp med omedelbar verkan…

                  Det är inte konstigare än att det är deras jobb. Har egentligen ingen betydelse hur många som än tycker det är fel. Jag har själv köpt en del saker på anbud och konkursförvaltarens uppgift är att få fram så mycket stålar det går vid en konkurs och försäljning. Tror att det är ett direkt lagbrott att sälja av inventarier till ett lägre pris än högsta när sakerna/bilarna som i det här fallet gått ut på anbud.

                  Oavsett vad vi tycker om samlingen så finns det inte på kartan att konkursförvaltarna godtyckligt skulle kunna välja ut en köpare, komun, Inovatum etc. om de lagt ett bud som är lägre än någon annan enskild köpare. Det som konkursförvaltarna kan bestämma är om samlingen skall säljas ostyckad eller del för del. Givetvis beroende på anbuden om summan styckevis (vilket den med all sannorlikhet gör) överstiger anbud på hela samlingen.

                  Det konkurförvaltarna nu gör är att ta kontakt med anbudsläggare och sammanställa hur seriösa och snabbt försäljningen kan ske, allt annat vore väldigt märkligt. Trist, tråkigt å eländigt javisst. Men tror faktiskt att det är rätt kört.

                  Jag hoppas dock verkligen den här gången att jag har fel och att samlingen kommer att förbli intakt… 🙁

                    januari 21, 2012 kl. 15:32 #38209

                    @Hotrodder wrote:

                    @DanSaab wrote:

                    Så att de sa att de är ledsna över att det inte är att rädda kulturen, utan att det handlar om att få in så mycket pengar som möjligt håller jag med om. För mig hade det varit så sorgligt att jag hade gett upp med omedelbar verkan…

                    Det är inte konstigare än att det är deras jobb. Har egentligen ingen betydelse hur många som än tycker det är fel. Jag har själv köpt en del saker på anbud och konkursförvaltarens uppgift är att få fram så mycket stålar det går vid en konkurs och försäljning. Tror att det är ett direkt lagbrott att sälja av inventarier till ett lägre pris än högsta när sakerna/bilarna som i det här fallet gått ut på anbud.

                    Oavsett vad vi tycker om samlingen så finns det inte på kartan att konkursförvaltarna godtyckligt skulle kunna välja ut en köpare, komun, Inovatum etc. om de lagt ett bud som är lägre än någon annan enskild köpare. Det som konkursförvaltarna kan bestämma är om samlingen skall säljas ostyckad eller del för del. Givetvis beroende på anbuden om summan styckevis (vilket den med all sannorlikhet gör) överstiger anbud på hela samlingen.

                    Det konkurförvaltarna nu gör är att ta kontakt med anbudsläggare och sammanställa hur seriösa och snabbt försäljningen kan ske, allt annat vore väldigt märkligt. Trist, tråkigt å eländigt javisst. Men tror faktiskt att det är rätt kört.

                    Jag hoppas dock verkligen den här gången att jag har fel och att samlingen kommer att förbli intakt… 🙁

                    Hoppas verkligen också att det löser sig för museet och själva Saab… Håller tummarna rejält!

                    Bilar:
                    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
                    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
                    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

                      januari 21, 2012 kl. 20:57 #38230

                      [
                      ”” There are nice Saab cars out there among collectors in Sweden and elsewhere who might be willing to “park” their cars in the museum:
                      – Rene Hirsch has a Sonett 1, Saab Facett and some more nice specimens.
                      – A US collector has a Saab Quantum
                      – A Taxi company in Stockholm has an unrestored Saab 900 Finlandia Bulletproof executive limo, ex-Wallenberg
                      – The family of Sigvard Johansson has a Saab formula racer, and maybe some more cars..
                      – A swedish collector is working on a 99 Limosine used by the Swedish King when visiting the US in the 70´ies
                      – Erik Carlsson might want to put his two saab 96 Monte Carlo rally replica (ex.my Grandmothers) and his nice Saab 95 Estate in the museum (back into the museum).
                      – Publisher Albinsson & Sjöberg has some nice cars
                      – The competition rally/racing section is easy to fill up, there is a collector in Värmland who has virtually every – Saab rally V4 out there.
                      – Skip Barber might have a Formula Saab racer
                      – The replica of the Saab 93 LeMans racer owned by a group of guys in Sweden.
                      – A collector near Trollhättan has one Saab 92 Prototype.
                      – There is a Saab 95 Police car at the Polismuseum??
                      – There are a few Saab 900 Friction Testers of airports around.
                      – Why not branch out and get in some cool customized cars like the 900 Blue Spirit Gullwing
                      – The Saab 9-3 STCC racer that never raced built by a Saab dealer i Karlstad
                      – Sol-Stad Saab 99-900-9000-9-5 trailer are easy to find
                      – Saabo campers are out there as well.

                      There are no problem what so ever to fill a great museum with “NEW” cars just if we can in some way safeguard the list I have on MUST have cars. ”””

                      By the way; wery nice Museum, not talking about that and if its splitted away, I cant understand that time we are living now !

                      Just wonder one Thing, And I have, and other Saab Enthusiast round world has wondered last 20 years: Where are those Saab Finland specialities ?

                      Here some list what´s missing
                      – Saab Twostroke 95 bullnose Delivery Van ( made in Trollhattan to Finland)
                      – Saab 95E V4 delivery Van
                      – BlueWhite 96 V4 Worksrallycar
                      – 99 ”midle peace” Finlandia
                      – 99 Finlandia
                      – 900 Finlandia
                      – 99 Petro
                      – 9000 V8

                        januari 21, 2012 kl. 21:49 #38231

                        @tikkis wrote:

                        – 9000 V8

                        Yes, where is this car ???

                          januari 21, 2012 kl. 23:19 #38233

                          Dont knows, maybe at Valmets museum?
                          http://saabworld.net/content/uusikaupunki-automuseo-finland-other-saab-museum-132/

                            januari 21, 2012 kl. 23:44 #38234

                            9000 V8:

                                januari 22, 2012 kl. 18:43 #38248

                                takkis , the 900 finlandia bulletprove owns of the swedisch polis and not a taxi company , the car is in the polis museum in stockholm.

                                i have also a 96 60 made in danmark one of 1400 , they have build dilevery there also in glostrup danmark
                                verry rare…

                                sälja dom museet i bitar tycker jag det är vansin dom MÅSTE blir tillsammans , jag menar 8 miljoner är inget för en kommun … 😉 stycka dom så känns det som att stycka wasa och sälja den som bränne per m3 detta är med SVENSK kultur 😳

                                  januari 22, 2012 kl. 19:32 #38250

                                  Bekräftat att Trollhättans stad har lagt ett bud på hela museet: http://svtplay.se/v/2683899/manga_vill_kopa_saabrariteter. Nu får vi hoppas att budet är tillräckligt högt. Även jag förstår att konkursförvaltarnas huvudsakliga uppgift är att få in så mycket pengar som möjligt men det är i alla fall roligt att veta att även dem skulle tycka det var roligt om museet kunde förbli intakt. Låt oss hoppas på det bästa!

                                Visar 15 inlägg - 106 till 120 (av 187 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.