Nav 99-900

Forum Modellspecifika forum OG900 Nav 99-900

  • Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-04 12:49 av .
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5544
    saabgunnar
    Deltagare

    Hej! är det någon som vet om framnaven till 900-82 och till 99-84 är domsamma? Tänkte byta hela drivaxeln med nav från en 900 till en 99 men frågan är om det passar?

    tack på förhand!/Gunnar

    #38509
    porsche944
    Deltagare

    Jag har för mig att drivaxelns längd skiljer på 99 och 900.

    #35854
    fredrik.a.
    Deltagare

    det bör passa, jag satte i spindel med drivaxel från en 900 -84 i en 99 -82, passade som handen i hansken, det ända är ju att lagrena skilljer, men det spelar ju ingen roll!!

    #39160
    saabbosse
    Deltagare

    900 är lite längre typ 7mm

    #39163
    fredrik.a.
    Deltagare

    @saabbosse wrote:

    900 är lite längre typ 7mm

    jasso det är så alltså, konstigt att det funkade så fint som det gjorde då, får nog ta och kolla på det där!! 😳

    #39287
    saabgunnar
    Deltagare

    Hej! tack för era svar! Om det skiljer sig 7 mm, var sitter skillnaden? Mellan infästning kulbultar fram till centrum för hjulet? I så fall får man lite skillnad i spårvidd och sannolikt fel toe-in men det kan man ju justera in även om Ackerman inte blir helt nöjd…
    Eller sitter det på längden på själva axeln från centrum för hjulet till änden på drivaxeln vid inre drivknuten? I så fall finns ju risk att axeln kan bottna i medbringaren vid stora fjädringsutslag.
    Skillnad på lagren? Du menar hjullagren? Är det så? Jag vill minnas att naven skulle vara domsamma frånsett vissa mått som kan vara annorlunda som till anslutningen till styrväxeln (som ju är en annan)?

    MVH/Gunnar

    #39308
    saabbosse
    Deltagare

    inre knuten hamnar lite förlångt in i klockan på lådan! men det brukar finnas spel så det funkar
    men om det finns nån risk så är det att knuten kan bottna!
    kan va problem om du har det på typ rallybil som du hoppar med då ryker klockan i lådan!
    men på bilar med normal körning funkar! 😀

    #39311
    hotrodder
    Deltagare

    @saabbosse wrote:

    inre knuten hamnar lite förlångt in i klockan på lådan! men det brukar finnas spel så det funkar
    men om det finns nån risk så är det att knuten kan bottna!
    kan va problem om du har det på typ rallybil som du hoppar med då ryker klockan i lådan!
    men på bilar med normal körning funkar! 😀

    Kan även bli problem ifall bilen är sänkt.

    #39348
    saabgunnar
    Deltagare

    Hej! Tack för bra svar!/Gunnar 🙂

    #40396
    Jonas Åberg
    Moderator

    Oj jag som kört toksänkt i 10 år med 900 axlar.

    De e bara att prova, montera utan fjäder sen kollar du alla lägen upp och ner samt styra. 🙂

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng