Nav 99-900

  • Författare
    Inlägg
    • januari 26, 2012 at 11:43 #5544

      Hej! är det någon som vet om framnaven till 900-82 och till 99-84 är domsamma? Tänkte byta hela drivaxeln med nav från en 900 till en 99 men frågan är om det passar?

      tack på förhand!/Gunnar

        januari 26, 2012 at 20:32 #38509

        Jag har för mig att drivaxelns längd skiljer på 99 och 900.

          februari 4, 2012 at 14:01 #35854

          det bör passa, jag satte i spindel med drivaxel från en 900 -84 i en 99 -82, passade som handen i hansken, det ända är ju att lagrena skilljer, men det spelar ju ingen roll!!

            februari 5, 2012 at 19:05 #39160

            900 är lite längre typ 7mm

              februari 5, 2012 at 19:39 #39163

              @saabbosse wrote:

              900 är lite längre typ 7mm

              jasso det är så alltså, konstigt att det funkade så fint som det gjorde då, får nog ta och kolla på det där!! 😳

                februari 7, 2012 at 12:21 #39287

                Hej! tack för era svar! Om det skiljer sig 7 mm, var sitter skillnaden? Mellan infästning kulbultar fram till centrum för hjulet? I så fall får man lite skillnad i spårvidd och sannolikt fel toe-in men det kan man ju justera in även om Ackerman inte blir helt nöjd…
                Eller sitter det på längden på själva axeln från centrum för hjulet till änden på drivaxeln vid inre drivknuten? I så fall finns ju risk att axeln kan bottna i medbringaren vid stora fjädringsutslag.
                Skillnad på lagren? Du menar hjullagren? Är det så? Jag vill minnas att naven skulle vara domsamma frånsett vissa mått som kan vara annorlunda som till anslutningen till styrväxeln (som ju är en annan)?

                MVH/Gunnar

                  februari 7, 2012 at 19:27 #39308

                  inre knuten hamnar lite förlångt in i klockan på lådan! men det brukar finnas spel så det funkar
                  men om det finns nån risk så är det att knuten kan bottna!
                  kan va problem om du har det på typ rallybil som du hoppar med då ryker klockan i lådan!
                  men på bilar med normal körning funkar! 😀

                    februari 7, 2012 at 20:10 #39311

                    @saabbosse wrote:

                    inre knuten hamnar lite förlångt in i klockan på lådan! men det brukar finnas spel så det funkar
                    men om det finns nån risk så är det att knuten kan bottna!
                    kan va problem om du har det på typ rallybil som du hoppar med då ryker klockan i lådan!
                    men på bilar med normal körning funkar! 😀

                    Kan även bli problem ifall bilen är sänkt.

                      februari 8, 2012 at 11:18 #39348

                      Hej! Tack för bra svar!/Gunnar 🙂

                        mars 4, 2012 at 12:49 #40396

                        Oj jag som kört toksänkt i 10 år med 900 axlar.

                        De e bara att prova, montera utan fjäder sen kollar du alla lägen upp och ner samt styra. 🙂

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.