Nedslag på bakbroms/handbroms

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Nedslag på bakbroms/handbroms

  • Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2013-05-16 11:48 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7509
    Jonathan
    Deltagare

    Var inne på besiktningen med min Saab V4 från -72 idag. Den fick givetvis beröm överlag men det tog stopp (eller inte) när det kom till bakbromsarna och handbromsen.

    Vänster bakbroms hade ingen bromsverkan och handbromsen kan man i princip dra upp till taket utan att den tar ordentligt.

    Ska ta isär bakbromsarna här i kväll och se om jag kan hitta vad som är fel. Tänkte dock se om någon här vet vad som brukar strula (och hjälpa) i sådana här fall?

    #55475
    stefan
    Deltagare

    har du ingen verkan på varken vanlig broms eller handbroms så lär det nog sitta fast det mesta………skulle nog förbereda mig på byte av cylindrar, backar och kanske även wirar.

    #55476
    Per-Erik
    Deltagare

    …och det är inte alls så otäckt som det lät ;). Nya cylindrar kostar runt hundringen på mekonomen, inget annat är särskilt dyrt, och konstruktionen är simpel. Ta foton när du öppnar trummorna och demonterar, så att allt hamnar tillbaka lika som innan, lätt att nån liten fjäder hamnar fel annars…

    #55479
    hup213
    Deltagare

    Kolla justeringarna. Sitter de fastrostade, på med svetsen och värm. Lossa handbromsvajrarna från handbromsarmarna vid bromssköldarna och ställ ut backarna så de nätt och jämnt skrapar mot trummorna.Trampa på pedalen för att centrera. Därefter: Återmontera vajrarna i handbromsarmarna. Justera ställskruvarna mellan framsätena så hjulen låser på 4 hacket.
    Prova även med att lufta systemet och byta bromsvätska. Värm runt luftnipplarna med svets innan de lossas.

    Pelle

    Pelle i Härnösand

    #55480
    phermansson
    Deltagare

    Jag tycker det blir bäst om man justerar ut backarna så att trumman börjar gå trögt. Bara justera inne i bilen om vajrarna slackar, den justeringen ska inte användas för att justera själva handbromsen.

    #55487
    hup213
    Deltagare

    Justeringarna inne i bilen är för handbromsen. Färdbromsen måste justeras först.

    Pelle

    Pelle i Härnösand

    #55488
    phermansson
    Deltagare

    Justeringen i bilen är för handbromsvajrarna om vi ska vara korrekta. Många som har fått ombesiktning när de försökt justera upp handbromsen till att ta bättre genom att justera inne i bilen (ja jag är en av dem 🙂 )

    #55489
    hup213
    Deltagare

    Var det inte det jag skrev? I o f skrev jag handbroms men vajrarna påverkar ju handbromsen…

    Pelle i Härnösand

    #55494
    phermansson
    Deltagare

    Jo vi skrev ungefär samma. Men tyckte det vara bra att vara lite övertydlig 🙂

    #53209
    hup213
    Deltagare

    🙂

    Pelle i Härnösand

    #55598
    fjurre
    Deltagare

    Kolla radien på bromsbackarna. Hade liknande symtom på en bil förut, då var det backarna som hade för liten radie, jämför med ett par gamla orginalbackar.

    #55609

    Är FÄRDbromsverkan noll eller halverad på ena sidan sitter ena eller båda kolvarna fast. Kan gå att knacka loss men kommer då troligen att börja läcka med tiden. Byt skiten!

    Jag höll på att få spader på min ruttna gurka i höstas. Ett par omgångar gasolbrännare + hastig nedkylning med rostlösarolja så fungerade justeringsskruvarna i bromssköldarna men trots ganska tjocka bromsband gick justerskruvarna i botten utan att backarna började släpa i trummorna. Inte speciellt slitna trummor och inget ”radieglapp” hos backarna. Fattar fortfarande inte varför det glappade så. Fulsmed som jag är tog jag fram svetsen och lade på säkert 5mm på vardera bromsback där den ligger an mot bromscylindern. Efter den fulkuren har jag prima handbroms.

    En rejäl värmebehandling + rostlösarolja på handbromsens hävarmar kan vara bra när man ändå har prylarna isärtagna.

    Justerar man handbromsverkan vid spaken kan man få handbromsen att ta i rätt läge men dess verkan blir svag eftersom hävarmarna vid hjulen får fel vinkel. Dessutom är risken stor att bromspedalen tar för djupt till följd av att backarna går tillbaka för långt när de är slitna.

    Justera skruven vid ett bakhjul i taget. Vrid tills hjulet precis börjar gå trögt, backa skruven en aning och jucka rejält på handbromshävarmen. Upprepa ett par gånger tills prylarna satt sig perfekt och backarna knappt snuddar vid trumman. Justerar man snävt får man bäst verkan men det kräver också att vajrarna är fräscha. Går vajrarna trögt kommer bromsen ibland att ligga på, i synnerhet vintertid. Spakjusteringen har jag fått perfekt genom att justera en sida i taget tills bromsen precis börjar kännas lika mycket i de upplyfta bakhjulen. Provbromsa sedan på plan grusväg och se att bromsspåren börjar samtidigt.

    #55618
    Jonathan
    Deltagare

    Stort tack för alla svar här.

    Jag funderade ett varv till och bokade en tid hos min lokala Saabmek, som får fixa bromsarna istället. Höger framhjul vickade även betänkligt på besiktningen, förmodligen efter att bromsoket rasade på den sidan tidigare. Med en stundande resa ner till Trollhättan inom kort, med fästmö och en liten dotter i bilen, så låter jag en erfaren V4-mek få kolla på detta nu istället.

    Med tanke på att jag precis har bytt koppling på denna bil för några veckor sedan så har jag inte så dåligt samvete ändå. Bara lite. 🙄

    Återigen, tack!

    #55635
    sonettlll
    Deltagare

    Ett gratistipps till alla glada bromsmeckar som jag lärde mig den hårda vägen för många år sedan,när ni köper nya bromscylindrar bak,vik upp gummibälgen och kolla om det är infettat där!Många cylindrar levereras torra!!! Efter ett år börjar dom rosta fast igen,men det finns något som heter bromscylinderfett att köpa.Förra året bytte jag på den nyinköpta sonetten,men Pejas cylindrar var torra, bara att leta efter tuben som legat glömd i 25år(spar allt) mvh Mats :wrench

    #55636
    Janne Hagnell
    Moderator

    Den som spar han har – det fett bra! :ROLF

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng