Nevs planer för nya bilar (2017 och framåt)

Forum Övrigt Allmänt Nevs planer för nya bilar (2017 och framåt)

Detta ämne innehåller 13 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-07-06 07:00.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #382932

    Jonathan
    Deltagare

    I samband med Stora Bildagen i Stockholm igår avslöjade Nevs VD Mattias Bergman att de har ett stort antal nya bilmodeller på gång, för produktion både i Trollhättan och Tianjin. Det är elbilar, den första modellen kommer 2017 och baseras på gamla NG9-3 medan hela fyra nya modeller är planerade för nya Phoenix-plattformen.

    3618899_1048_592

    Enligt Nevs plan ska 60 000 bilar produceras i Trollhättan varje år. Fabriken i Kina ska ha en kapacitet på 200 000 bilar per år. Nevs kommer att rekrytera flitigt i Trollhättan här framöver också.

    Än så länge är det oklart om Nevs får använda Saab som namn till dessa bilar. Men vi får väl hålla tummarna för det ändå.

    Här är några länkar som jag hittade med mer läsning:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6323467
    http://ttela.se/ekonomi/naringsliv/1.4536994-nevs-vd-forsta-elbilen-ska-lamna-linan-2017-
    http://www.svd.se/da-kommer-de-nya-saab-bilarna
    http://www.saabsunited.com/2015/12/p4-vast-nevs-presents-parts-of-its-new-businessplan.html

    Bilagor:
    #382953

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Hörde de trevliga nyheterna på radion idag. Bara att börja hålla tummarna igen, då.

    #383159

    Jonathan
    Deltagare

    Nevs har precis gått ut med följande i en pressrelease:

    National Electric Vehicle Sweden (Nevs) och kinesiska Panda New Energy Co Ltd har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal som innebär att Nevs ska leverera 150 000 elbilar till och med år 2020. Utöver detta omfattar avtalet även 100 000 ytterligare elfordon samt tjänster från företag närstående Nevs och Nevs ägare. Avtalets totala värde uppgår till 78 miljarder RMB, omkring 100 miljarder SEK.

    Panda New Energy fokuserar på att leasa ut miljöfordon för olika typer av mobilitetslösningar. Panda samarbetar med flera företag som erbjuder tjänster med miljöbilar som en del i transport- och tjänstelösningar i Kina, och siktar på att bli ett världsledande leasingbolag för miljöbilar.

    Länk till hela pressreleasen: http://publish.ne.cision.com/Release/ViewReleaseHtml/B2A6378DE2901E6C

    150 000 st elektriska bilar, förhoppningsvis under varumärket Saab! 🙂

    #385291

    turbolamko
    Deltagare

    Får väl se vad som händer, dock inga mer Saabar då Saab AB varit tydliga att namnet Saab får inte användas 🙁

    Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

    #385298

    Det där med namnet är ji lite snopet men å andra sidan är det väl inga Saabar egentligen..?

    #385305

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Å ena sidan, å andra sidan… Jag tycker iof sig att det är bättre att det tillverkas Saabar som inte heter Saab än att det tillverkas Opel och Daewoo som kallas Saab, vilket säkert hade blivit fallet om GM fortsatt äga märket.

    #385311

    Jonathan
    Deltagare

    Det är fortfarande inget nytt under solen här.

    En ny artikel hos Autonews (http://www.autonews.com/article/20160130/COPY01/301309994/saab-name-wont-be-revived-under-chinese-owners) har plockats upp av Saabsunited (http://www.saabsunited.com/2016/02/fighters-take-off-with-the-saab-brand-name.html), men faktum är att det inte är någon nyhet. Det var exakt samma visa från Sveriges Radio för ett halvår sedan (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6235675).

    – Detta är fakta:

    Saab AB och Nevs hade en överenskommelse om varumärket Saab. Denna överenskommelse bröts (av förklarliga skäl) när Nevs gick in i rekonstruktion. Saab AB och Nevs har sedermera inte haft någon dialog om varumärket.

    Mer än så här är det inte och har heller inte varit på ett bra tag nu. Så detta är ingen nyhet.

    – Men vad gör Nevs då?

    Nevs har, sedan rekonstruktionen, arbetat för fullt med att ordna partners för finansiering, forskning, utveckling osv. Dessutom har de tagit in flera stora kunder från Turkiet och Kina. Det tyder på att de bygger en sund, stark och framtidssäkrad grund för sin verksamhet.

    Nevs är extremt synliga och aktiva inom kretsarna för oss Saabentusiaster. De presenterade nyligen en eldriven Saab (Tjorven) från 70-talet, som de köpt in från ett museum i Holland. De har ett stort intresse och engagemang för Saabs historik och de värden och egenskaper som ligger till grund för de bilar som vi älskar.

    – Är frågan om varumärket Saab över?

    De bilar som Nevs bygger för Turkiet och Kina, baserade på NG9-3, kommer inte att få heta Saab. Det vore vansinnigt av Nevs att ens försöka få till det med Saab AB. Nevs har även sagt att de kommer använda ett annat varumärke för dessa bilar i Kina. Inga konstigheter alls där.

    MEN… Det skulle inte förvåna mig om Saab återkommer som varumärke på de helt nya bilmodellerna (baserade på Phoenix-plattformen, enligt info ovan) från Nevs. Det är till lanseringen av dessa bilar som Nevs ska ta upp dialogen om varumärket med Saab AB. Inte dessförinnan.

    Nevs fattar att de inte kan springa till Saab AB med något taffligt eller halvhjärtat förslag, utan att det gäller att ta fram rätt produkter/bilar och affärsplan först. De måste bygga riktiga Saabar innan de kan kalla bilarna för Saab.

    Detta är åtminstone min övertygelse.

    #385808

    Jonathan
    Deltagare

    Idag kom ytterligare en positiv nyhet från Nevs, med Saab-vänliga ögon sett: http://publish.ne.cision.com/Release/ViewReleaseHtml/27EFC375E866E125

    Michèl är en engagerad medlem i Svenska Saabklubben och en av de största Saabentusiasterna i landet. Bland hans bilar märks bl a en Saab NG9-5 SportCombi, en Saab 9-4X och en Saab/Nevs 9-3.

    #393031

    M.Broberg
    Deltagare

    När nån kommer med storslagna planer och fina visioner men inte har backat upp det med faktisk framgång tänker jag osökt på Saabs sista år och på Müller.

    får hoppas NEVS lyckas men jag är hittills rätt skeptisk. Jag har svårt att se hur visionerna och planerna skall uppfyllas rent praktiskt.

    för mig är dom bara en aspirerande biltillverkare i mängden som försöker slå igenom. I mina ögon har dom mindre gemensamt med SAAB än Volvo har idag.

    fast det ÄR svårt att veta, eftersom dom inte gjort något eget ännu.

    #393033

    Jonathan
    Deltagare

    I mina ögon har dom mindre gemensamt med SAAB än Volvo har idag.

    Menar du att Volvo har fler fd. Saabanställda hos sig idag? 😉

    Förstår vad du menar. I min mening är det dock milsvid skillnad mellan Müllers högflygande planer och Nevs genomtänkta strategi. Men den som lever får se.

    #393034

    M.Broberg
    Deltagare

    Det går inte riktigt sia om hur stor skillnad i planer det är före det har gått ett bra tag.

    Müllers strategi, som kanske inte riktigt var hans egna, var bra men låg helt fel i tiden.

    frågan är hur bra i tiden NEVS ligger? dom kämpar mot Jättar oavsett hur dom gör.

    angående varumärket så känns det inte troligt att Saab skulle godkänna användandet av namnet till NEVS om inte ens huvuddelen av produktionen ligger i sverige. Och när den dessutom ligger i Kina…

    skall kommas ihåg att SAAB AB är en försvarskoncern och därför mycket beroende av politiska relationer och vem man förknippas med.

    #398956

    Jonathan
    Deltagare

    Nu är det officiellt. Det blir inga fler nya bilar med Saab som märke: http://www.saabsunited.com/2016/06/nevs-will-use-its-own-brand-instead-of-saab.html

    Så här skriver NEVS på svenska:

    NEVS lanserar sitt nya varumärke och börjar forma framtidens mobilitet

    NEVS vision är att forma mobilitet för en mer hållbar framtid genom att fokusera enbart på elbilar och tillhörande mobilitetslösningar. För att stödja denna vision har NEVS tagit fram en ny varumärkesidentitet.

    Företagets första produkt, modell 9-3 som elbil med lansering under 2017, kommer att marknadsföras och säljas under namnet NEVS. Detta innebär att NEVS inte längre kommer att använda Saab som varumärke.

    Bilindustrin förändras idag snabbt för att kunna anpassa sig till samhällets kamp mot föroreningar och trängsel. NEVS avsikt är att ligga i framkant för att lösa de utmaningarna.

    – Med all respekt för vår historia och vårt arv, vill vi bli erkända som oss själva – en hållbar leverantör av mobilitetslösningar som är fast besluten om att skapa en bättre miljö genom en fokuserad tillväxtplan med ett eget varumärke som en hörnsten, säger Mattias Bergman, vd NEVS.

    NEVS långsiktiga affärsmål är globalt, med Kina som sin första prioriterade och viktigaste marknad de kommande åren. NEVS avser att skapa en stark bas i Kina för sin framtida globala expansion och kommer att fortsätta etablera samarbeten med de främsta aktörerna för att forma framtidens mobilitetslösningar.

    Ett flertal ramavtal har redan tecknats, bland annat ett strategiskt samarbetsavtal med Panda New Energy gällande leverans av 150 000 elbilar och ytterligare 100 000 elfordon för transport och logistik, liksom ett samarbete med kinesiska State Grid, världens största elbolag.

    NEVS har en unik position genom att kunna kombinera bevisad förmåga att utveckla och bygga premiumbilar och samtidigt ha möjligheten att bygga ett framtida bilföretag med nya ägare och partner specialiserade inom exempelvis bilpoolslösningar och laddningsinfrastruktur.

    – Jag tror att brytpunkten för elfordon snart är här på flera huvudmarknader. Vi strävar efter att bidra till en mer hållbar stadsplanering och tillsammans med våra partner som State Grid och Panda New Energy introducera en ny affärsmodell för mobilitet, säger Jonas Hernqvist, försäljnings- och marknadschef NEVS.

    Ett transparant förhållningssätt med värderingar som inkluderande, ärliga och genuina, är väsentligt för NEVS både när det gäller beteende och visualisering. Vår nya varumärkesstrategi, från färgval till bildspråk, kommer alltid att reflektera vårt mål att forma framtidens mobilitet för en mer hållbar framtid.

    8a7659624b8b379c_org

    Bilagor:
    #398963

    Janne Hagnell
    Deltagare

    Ja, det var ju väntat. Inte direkt sorgligt heller, tycker jag, då den ursprungliga Saab-eran ändå tog slut iom konkursen. Och jag ser hellre att det byggs bilar under annat namn i Trollhättan än att det säljs bilar med Saabnamn men som bara har några plastdekaler gemensamt med den en gång svenska folkbilen.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #399536

    Ja…det var nog väntat. Kul att man värnar om sitt ”unika” namn som av nyhetsankare uttalas ”news”…

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng