Nordliga äventyr i Saabens tecken!

Forum / Övrigt / Allmänt / Nordliga äventyr i Saabens tecken!

Forum / Övrigt / Allmänt / Nordliga äventyr i Saabens tecken!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 16, 2008 at 20:02 #19006

      [font:Microsoft Sans Serif][size:14pt]Nordliga äventyr i Saabens tecken…[/size]

      Anledningen till resan var bland annat att vi skulle titta på en lada som vi eventuellt skulle hyra för våra gamla skruttibangbangs, och Ted var ute efter en 96-67 och hade fått tips om en sådan i ett fint skick. Förväntningarna var höga och spänningen på Topp! Dessutom hade vi i agendan att göra lite omflyttningar av div. objekt.

      Först på listan var att hämta upp en Gul 66 när vi passerade Skellefteå. Efter lite navigeringsproblem och en kaffepaus så fann vi bilen mitt i stan och till vår förvåning kunde vi starka män putta upp bilen från flat mark upp på trailern! Power! So far so good.

      När vi kom till Boden för att tanka och ta ut pengar så blev den 99frälste (nämner inga namn) alldeles salig.
      5 FINA 99or inom loppet av ~700 meter, Först en trevlig röd och en blå 83-84 GL på en parkering,
      Efter en sväng såg vi en 99Sedan Indisk Gul MUMS! Huset bredvid en silversand 70-71??? Och sedan när vi parkerade för uttag av pengar körde en till 99a förbi, kommer inte ihåg färg… 99tätare stad????

      Resan fortsatte vi mot vårat högkvarter hos en saabnörd mitt ute i obygden 4km från närmsta granne och 2½ mil väst om Boden, rinnande vatten, dock inte i kranen, tur “floden” låg nära!! Kort avlastning av den gule 66an som snällt följt med och efter en snabb inspektion såg vi att “den var ju inte så dålig ändå”= norrländsk dussinvara.

      Nu börjar vi närma oss slutmålet.
      66an för avlastning

      Sedan bar det av 7½ mil på leriga skogsvägar, det skulle vara 5 mil men 2½ mil hit eller dit känns som det kvittrar. På vägen dit stannade vi till vid en orostig v4-69 när vi ändå passerade som såg rostfri ut, ovanligt?? Men ingen ägare syntes till så vi fortsatte våran resa in i saabdjungeln!

      Efter några kilometers körning tvärnitade chauffören vid åsynen av något ingen i bilen tidigare skådat! Kan detta vara världsunikt?! Nämligen en SAABhäck!! Enligt ägaren vacker och väldigt lätt att underhålla, behöver inte ansas som andra häckar.
      Häcken består av diverse 99 och 900 från glada 70 och 80talen. En annans mor hade fått spader om hon hade haft dessa på tomten. Bilden talar för sig själv.
      Ägaren visade också en bild på ett unikt ekipage. En fyrhjuling dragandes på en 994d Sedan vagn. Den var kapad bakom framstolarna och försedd med ett plexiglas så frugan hade god sikt! Se bild.
      Mycket trevligt par och 99nörden fick faktist en Gls-76 om han ville! Vilket han självklart ville,, 3e gratis 99an för honom??

      Vilken schysst häck!

      Lyxterrängåk..i saabklass!

      När vi efter en väg som kändes oändlig på de slingrande lervägarna, äntligen fick se en kortnos skymta så började våra saabhjärtan slå snabbare… Bilen var i ett klart patinerat bruksskick senast BES -75 men motorn gick runt så de e bara vrida om nyckeln och köra hem den…….
      Men egentligen var ju V4an huvudanledningen att vi åkte denna långa sträcka. Vi blev mycket häpna av skicket!!!! Skicket var strålande!!! Dock för 25 år sedan. Nu var den dock liiiiiite nergången.
      Den personen som hade tipsat Ted om bilen stod inte högt i kurs just då, hade han möjligtvis glömt inspektera golvet, som det eventuellt fanns lite rester av? Men men åka 35 mil enkel resa för kolla på en V4 är ju stenkast här i Norrland.

      Trevlig uppenbarelse efter många leriga mil.
      Härlig mossa på en härlig bil
      pressentpappret slets av och vilken present(ening)!

      Tokrostig -61a eller??

      För att inte åka hem med tom trailer så beslöt vi i alla fall att köpa 61an om priset var rätt. Nu blev det lite högre än förväntat närmare bestämt en halv tusenlapp riksdaler. Bilen ville inte riktigt lämna sin hemgård och trailern verkade inte vilja ha med bilen. Tyckte släpet att den var i dåligt skick? Det skulle bli så lätt att lasta 61an trodde vi men ack vad vi bedrog oss. Vi var mycket nära att ge upp försöket att få på bilen på trailern och det diskuterades om vi skulle försöka sälja tillbaka bilen efter sisådär 1½ timmes ägande.. Men tillslut kom en av oss springande med de lämpliga verktygen, efter 1 timme till och en krokig M12 bult och en slägga var trumman äntligen lös och bilen gick att rulla!! och med hjälp av nedförsbacke kunde vi äntligen putta upp den. Mission Accomplished! Och humöret blev mycket bättre. Klockan var nu 17.00 och det började mörkna. Färden gick nu via Boden för att fylla på de tomma magarna, vi hade gått på reserven ett X antal timmar.


      96 -67, turn key…..

      Fast lite charmig är en 67a ändå…

      Med ekipaget lämnat i högkvarteret var det nu sikte på ladan 1,7mil bort. Till fordon blev det en underbar 62a som tjänstgjort som rallybil. [size:14pt]LÅ[size:8pt]N[/size]GMILARE[/size] eller vad sägs om 90 000 mil!! Som bruksbil, bilen ifråga började under en färd dra åt höger och det visade sig vara på grund av utmattningssprickor i motorrumsgolvet och inte av rost! Vad annars i norrland?
      Med Anton sittandes nästan dubbelvikt i det lilla baksätet bar färden av, slingriga isiga vägar på sommardäck och chauffören var inte rädd att använda gasen, Läbbigt! Lustgasen såg livet i revy. Och trodde han hade hamnat vid pärleporten när laddörrarna slogs opp. Skicket på ladan var över förväntan 100m2 prima lagerutrymme för diverse repobjekt och reservdelar.
      Detta var det sista för kvällen, marsch i säng!

      BES UA 2008
      90 000 MIL något för Saabmuséet?

      Lada, ej av ryskt ursprung! :lecture:

      Nästa dag var det sovmorgon till 07.40 och idag var det den stora bilflyttardagen!

      Det första som skedde var en rensning av ladan för att få plats med bilarna, mycket skrot! Och 61an baxades in! Medan en kille stannade kvar med 2 bilar (66 malmgrå och 95-75) som han promt skulle skrota ner. Enligt oss var bilarna mycket fina renoveringsobjekt , väldigt bra repobjekt och svetstimmarna på de bilarna var lätträknade. Vi andra två åkte mot riktningen av en 93-56a som skulle hämtas till ladan. Och även ett besök på Biltema och lunchstopp ingick i färden.
      Innan färden kom Anton dragandes med en trumavdragare som han tyckte kunde vara bra att ha med utifall någon av trummorna skulle streta emot, nonsens tyckte Ted,
      -dom bilarna rullar så lätt så!
      Långnäsa, ena bakre trumman kärvade och efter 5 minuter och några pumpade däck var 93an rullbar. Upp och iväg!


      Vacker oavsett skick!
      Anton i sin rätta miljö
      Den stolte ägaren.

      15mil senare och många timmar så stod 93an också i ladan. Kvickt iväg för nästa lad-nötare. Som är en tidig 95 utan osthyvel??
      På vägen till bilen passerades ett stycke V4 -70 i skapligt skick och i det närmaste orostig , även en 93 -58 passerades efter några kilometer och denna såg ut att vara i bra bruksskick. Vi stannade naturligtvis till och frågade ägaren om den var till salu, men icke det, han råkade även ha en 92B i garaget.

      Härlig 93a klar att avnjutas! :racesmile:

      Det hade redan mörknat när vi kom in i Boden med 95an på släpet. Det som mötte oss var blåljus och poliser med dragna pickadoller! För ett slag fick vi hjärtklappning och funderade på att ge upp direkt. Det visade sig dock att de redan tagit tre gangsters som låg med händerna bakom ryggen i handfängsel och mitt i den högra körbanan. Till vår lättnad blev vi förbi vinkade av konstapeln och kunde efter detta fortsätta vår färd till ladan.
      Plåt och plastlagningar har man hört talas om men masonit?? :welding:

      2 st pärlor i väntan på bättre tider

      Luftning av däck i Boden.

      NU VAR KLOCKAN MYCKET och Anton och Ted var trött och less och ville åka hem men det fanns en som satt stopp för det. Denna person ville nämligen att vi skulle ta med de 2 skrotade bilarna till Fyrkantens Bildemontering i Luleå. I kraftig protest åkte vi två vändor till skroten, detta ledde till en avfärd från Luleå ca 23.30 söndag kväll. 04.15 kom vi in till Umeå för att tvätta av de lånade släpet och bilen. När vi svängde in på stället där vi skulle tvätta av bilen blev vi skuggade av en polisbil som sedan stoppade oss. Men denna gång var vi lite mer lugna ty det inte var några dragna pistoler och ekipaget i fråga var så lagligt det kunde bli, möjligtvis lite trötta förare…
      Först vid fem tiden var vi hemma. En skojig och händelserik helg med många roliga upplevelser och minnen. Här följer lite bilder från äventyret.

      Tjänar som bruksbil #2 när 90000milaren strejkar,och ABSOLUT SNYGGASSTE KULÖR PÅ LÅNGNOS!
      Denna 95a var väldigt rostig enligt ägaren skulle därmed skrotas ?? Rost??

      Rostiga fjädertorn finns, fast inte på den här… Slutburken signerar skicket på hur bilen var..
      Gammalt möter nytt, 65an har rullat 40k mil
      Och ser ut att platsa på vilken bilutställning som helst, 500kr gick inte att pruta på. Råttorna har bara bajsat på Aeron!!!! Har de känsla för antikviteter???

      2 vackra 66 kombis sover… ZZZzzz

      Visste inte att gula 66or växte på träd?!?!?! 😀

      Efter

      Före???

      [size:14pt][font:Times New Roman]Text och bilder Ted & Anton 15 november[/font][/size][/font]

        november 16, 2008 at 20:54 #130370

        :applause: Meeeer äventyr 😉

          november 17, 2008 at 02:53 #130385

          Underbart härlig läsning 🙂

          Alldeles varm i kroppen 🙂 🙂

            november 17, 2008 at 07:37 #130387

            Får vurdere å kjøpe en biltrailer og ta en tur til nord-Sverige!

            Been a Saab owner since 1987.
            I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

            Today I have:
            1960 93F
            1967 96 Monte Carlo 850
            1975 96 V4
            1989 900i 8V 5 dørs
            1992 900S 5 dørs
            2009 9-3 SC tid

              november 17, 2008 at 07:52 #130388

              Kom du bara 😀

                november 17, 2008 at 12:15 #130405

                Jädrar vilken trevlig resa!! :applause: :worshippy:

                / Bosse

                  november 17, 2008 at 13:13 #130406

                  WOW
                  Det var en härlig novell att läsa såhär på eftermiddagen. Helt otroligt vad många lämpliga objekt ni hittade längs vägarna…… :applause:

                    november 17, 2008 at 13:25 #130408

                    Jaa-n j u t b a r t i allra högsta grad!
                    Vilka författare vi har i Klubben!
                    Ni borde göra nästa års tv- julkalender!!

                    MVH/KG som läst äventyret 3 ggr.

                      november 17, 2008 at 17:09 #130412

                      Ni har ingen bild alt regnummer på den indiskgula ni såg? Skick? VILL HA en sådan nämligen… :worshippy:

                        november 17, 2008 at 19:09 #130421

                        Man blir ju sjuk när man ser alla härliga bilar!!!!! 😀

                        Som sagt: mycket intressant läsning!! 🙂

                          november 19, 2008 at 14:52 #130570

                          Vi som skrivit reseskildringen vill med detta tacka för all positiv respons.:thumbup:
                          Vi vässar våra pennor inför nya äventyr i saabarnas tecken. 🙂

                          Okej helt i saabens tecken var det inte 😉

                          En och annan traktor råka smyga in sig på linsen.

                          Ted & Anton

                            november 19, 2008 at 15:23 #130574

                            Fantastiskt trevlig historia och fina bilder! Trevligt att läsa om era äventyr när man själv befinner sig i vardagens småtråk 🙂

                            En fråga till dig Ted, där ni hämtade 65:an i ladan, på bilden står det som du säger en äldre 900 aero, vet du om den var till salu och i vettigt skick? Varit sugen på en sådan några år, sedan jag sålde min 900 aero -84.

                            Mvh Jonathan

                              november 19, 2008 at 22:56 #130613

                              Nästa gång får jag vara med, för så kul ni verkar ha haft det!
                              Och nästa gång jag är i Umeå så skall jag inte vara där i 2 dagar…

                              Jonathan; Det är Teds bil och jag är rätt säker på att den inte är till salu. Eller hur Ted?

                                november 19, 2008 at 23:08 #130615

                                Jonathan, Carl har rätt att den inte är till salu. Min fru har förbjudit mig att sälja Aeron och fruns ord är min lag…. 😉

                                  november 20, 2008 at 00:10 #130619

                                  sorgligt när det kvinnliga könet tar överhand hehe(skämt) min fru är bara glad att jag är ute i garaget å jag säljer å köper så mycket jag vill mvh niklas

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.