Nu får det vara nog!

Forum Övrigt Off Topic Nu får det vara nog!

Detta ämne innehåller 32 svar, har 18 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-12-22 00:20.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23232

    cabmange
    Deltagare

    Vad skall man ha för bruksbil? Har nu totalt tröttnat på dessa Saabar, skiten håller inte.

    Hade tidigare en 9-5:a Aero och de semestrar med den i Europa så kom man hem med hyrbil alt fått den reparerad. Visst den hade rullat en hel del. Köpte nyare 9-5:a för 2 år sedan, en då två år gammal 1,9 tdi på dryga 11k mil. Finns intee så många vector varianter till salu och en Lineair vill man ju inte ha. Nu har den rullat 17k och följande har åtgärdats på MIN bekostnad.

    – Växellåda 17k + arb
    – Generator 6k
    – Virvelspäll 6k
    – EGR 3k

    Och nu det senaste, svänghjul!! blir väl 20k till där.

    Nu f*n får det vara nog med dessa skitbilar som inte håller. Mina gamal 9k har aldrig svikit mig, det ända som har stört semesterresan tex är när armen till till wastegaten lossnade pga sprinten var borta, fixades med en spik på en camping.

    Blir väl att kolla på en Subaru, de ägarna värkar vara nöjda, Audi A6 är så apfula så en sådan vill man inte ha. Eller så sitter man med en Toyota men kan de dra en tung husvagn?

    //MH

    #165886

    Melwin
    Deltagare

    Subaru är kvalite! Testa deras diesel-motor så får du se!
    Håller med dig Saab 9000 är en riktigt bra bil,man får spara dom så man har livet ut! 🙂

    #165887

    saabaero
    Deltagare

    För 10år sedan köpte jag min då otrimmade 9000 Aero som gått 12500mil

    Efter 1 vecka gick toppackningen och samtidigt byttes kamdrivningen som var slut = 8k
    2 veckor senare började 2:an hoppa ur => växellådsrenovering för 7k

    Kan väl säga att det var lindrigt kul då..

    #165889

    cabmange
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    För 10år sedan köpte jag min då otrimmade 9000 Aero som gått 12500mil

    Efter 1 vecka gick toppackningen och samtidigt byttes kamdrivningen som var slut = 8k
    2 veckor senare började 2:an hoppa ur => växellådsrenovering för 7k

    Kan väl säga att det var lindrigt kul då..

    Förstår dig men eftersom jag redan har plöjt ner en massa pengar i andra bruks bilar, och köper en för mig ny bil, och likt förbannat måste man betala för att skiten skall fungera.

    19k är det för denna reperation.

    Så det blir dryga 60 papp i reperation för en bil som köptes för 160 för dryga 2 år sedan. Den är fortfarande bara 4,5 år.

    //MH

    #165892

    saabaero
    Deltagare

    Förstår att du börjar tröttna för det är ju inga billiga reparationer + att det är prylar som faktiskt borde hålla. Svänghjul har ju funnits i flera hundra år, så hur svårt kan det vara att tillverka ett sånt som håller :schpöstraaff:
    Generator och växellåda känns inte heller som någon ny uppfinning som inte är utprovad.

    Det är ju inget unikt för Saab att underhållsnotan blir ganska hög från 10-20k mil

    #165893

    cabmange
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Det är ju inget unikt för Saab att underhållsnotan blir ganska hög från 10-20k mil

    Inte märkt sedan 9k tiden.

    //MH

    #165894

    phermansson
    Deltagare

    Man får göra som jag och låta tidigare ägare ta den smällen 🙂
    Han hade lagt 22000 på bilen under 1,5 år, efter det har jag kört den snart 2,5 år utan att behöva byta nått större. Största felet har väl varit ett avrostat bromsrör, det bytte däcksverkstan samtidigt med däcken för totalt 850:-…

    #165897

    rallysaaben
    Deltagare

    Det finns ju nackdelar med riskokarna också, subaru+ de andra japanska märkena har ju enligt vissa gjorda tester totalt värdelöst stöldskydd tex, de behöver tydligen inte ha stöldskydd eftersom det är mycket låg brottsligthet där borta(vad nu det kan bero på?)

    som andra bilar så rostar de också, sen så är frågan hur länge det finns resrvdelar till dom, japanerna har en filosofi som går ut på att man ska köra bilen typ 3år och sen köpa nytt.

    Enligt bilprovningen så är ju tydligen riskokarna bra,
    så man kanske får mest för pengarna om man köper en sån?

    Men å andra sidan så kostar en fin 9-5afrån ca 2000-2005 kanske 45-50000, och en subaru från samma år är i regel betydligt dyrare, så du kanske kan serva din saab för 30000 innan du ens kommit upp i det subarun kostar, sen vad kostar reservdelar till tex japanska bilar? är de billigare än till saab? Audi och vws reservdelspriser ska inte ens nämnas.

    Inget ont om japanska bilar men det kanske inte är svårt att räkna ut vilka bilmärken JAG inte skulle välja! 🙂

    #165898

    hotrodder
    Deltagare

    Hur f_n kan tex. ett generatorbyte på en 9-5 gå på 6000 spänn?

    #165899

    rallysaaben
    Deltagare

    Nej det är ju åt h-e men är det mycket billigare till en annan bil då?

    #165900

    soulmannen
    Deltagare

    Jag måste hålla med här lite, jag hade åkt o satsat på en subaru, ja jag vet att det borde vara en saab istället.
    men inte många bilar som är så fina att köra som subarun är.

    #165902

    900 classic cab
    Deltagare
    soulmannen wrote:
    Jag måste hålla med här lite, jag hade åkt o satsat på en subaru, ja jag vet att det borde vara en saab istället.
    men inte många bilar som är så fina att köra som subarun är.

    SAAB 9-2x, kanske…?

    #165904

    brandchefen
    Deltagare

    Vi ska kanske sitta ner i båten.

    Alla 9-5 är är långt ifrån skit. Jag har ägt en 9-5 99:a automat körde den tills 30.000 mil passerats. Det mest dramatiska som skedde med den bilen var att jag fick byta batteri ! Givetvis också däck och avgassystemsbitar, som får bytas på alla andra bilmärken också. Annars gick bilen som en klocka.

    Mvh Ulf

    #165905

    cabmange
    Deltagare
    Rallysaaben wrote:
    Nej det är ju åt h-e men är det mycket billigare till en annan bil då?

    förmodligen inte, känns bara trisst att köpa reservdelar till en så pass ny bil, och inte blev det bättre när man gick till ÅF idag och kollade bland bilar, min -06.a med 4k mil per år har gått så otroligt lååånnnnngggggggt. Jag frågade säljaren och inte Saab var gjorda för att användas och vände på klacken och sa att vi aldrig kommer göra affärer haha.

    Har nu fått rätt pris också, så operatonen är typ halva priset mot offerten.

    //MH

    #165908

    saabaero
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Hur f_n kan tex. ett generatorbyte på en 9-5 gå på 6000 spänn?

    På dieseln sitter det en generator med frihjulsnav som tydligen krånglar ganska ofta.

    Läsvärd tråd om 1,9TiD
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=18&t=268071

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng