Nu Ni….
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Nu Ni….
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Nu Ni….
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2006-05-18 19:41 av stefan w.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Det verkar som att ekonomiplåtar är det ont om i alla fall beträffande SAAB 96. Detta torde i synnerhet gälla de plåtar som sitter vid dörrarnas undersida. Eftersom jag är en handlingens man så undrar jag om någon i detta härliga forum har de exakta mått, tjocklek osv för dessa plåtar. Skicka uppgifterna till mig (helst ritning) så ska jag försöka bocka till några, jag har nämligen både tillgång till kunskap såväl som vissa maskiner. Därefter lägger jag ut bilder på “skapelserna” här på forumet.
Vad sägs om att börja med dessa förhållandevis enkla plåtar och sedan undersöka om man kan tillverka mer avancerade profiler?
Jag har fått många nyttiga tips här på forumet och nu känns det att man får ge nåt tillbaka också
Som sagt, skicka gärna bilder, ritningar, skisser eller vad det nu kan vara så ska jag försöka ordna det…e-postadressen är: marius@plan8konsult.se
Farsan min är en otrolig källa till problemlösningar som har med mekanik eller plåtslageri att göra. Så honom tänkte jag parasitera på en hel del gällande plåtarna
augusti 17, 2005 at 19:26 #88289Det var ett fint initiativ!! Behöver du låna ekon.plåten med en del av ytterbladet för besiktning så tror jag att det kan ordnas! Vi har bara ca.100km mellan oss så vi kan ju träffas! Eller kommer du kanske till klubbens eminenta rally i Göingetrakterna på lördag?
augusti 17, 2005 at 20:14 #88290Det är väl klart att “han” kommer till Snappanarnas trakter i Göinge till lördag, väl mött.
Micke I & Jan NHej!
He he, det vore kul må jag säga. Tyvärr så kommer jag att missa denna fina tillfälle att dels presentera min fina V4 dels mina ideér ang ekonomiplåt.
MEN…..då gör vi så här istället:
Kolla in den bifogade bilden. Det jag behöver veta är hur mycket plåt skall lämnas vid hålen för gummilisten? (egentligen en mycket dålig fråga men jag kan inte ställa den bättre) Hur ser ekonomiplåten ut just här? Vinklarna har jag nog fått rätt på….Därutöver gäller att bestämma hur det understa partiet, dvs där plåten är vikt skall designas. Kan man använda 1mm tjock plåt eller räcker det med 0.8? Alltså kom gärna med synpunkter och kommentarer.
Sedan sammanstäler jag en skiss med ungefärliga mått och skickar denna till min egen “laserman” som bränner ut profilen med laser. Därefter sker själva “anpassningen” gällande vinklar, radie, osv.
Hoppas Ni kommer att ha kul och bra väder i Göinge
Hei!
Får du til produksjon av disse, så er også GSV interessert i å støtte produksjonen med kjøp av ett antall sett.
Morten Strandmoe
Ordf. GSV
http://www.gsv.noBeen a Saab owner since 1987.
I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.Today I have:
1960 93F
1967 96 Monte Carlo 850
1975 96 V4
1989 900i 8V 5 dørs
1992 900S 5 dørs
2009 9-3 SC tidHej!
Tänkte informera om hur projektet “rep-plåt” fortskrider:
Idag 050828 har jag av KG Kristofersson i Örkeljunga fått låna färdiga ekonomiplåtar till dörrarna. Tack KG för detta!
Tydligen så finns det två olika modeller (se bifogat bild). Jag vill gärna ta reda på vilken av plåtarna som är att föredra. Således önskar jag svar beträffande detta innan jag börjar klippa i plåtar, ställer in maskiner och kommer med dumma frågor Även övriga kommentarer och synpunkter är välkommna.
Därefter kommer jag att tillverka några prov exemplar som skall undersökas av dels KG dels själv. Dock önskar jag en person till som vill yttra sig i ärendet, detta för att vara på den säkra sidan innan man börjar tillverka i större mängder. Vem är sugen? (dessa prototyp kommer inte att kosta något, förutom frakten)
augusti 28, 2005 at 19:22 #88294Trevligt initiativ på min ära!
Plåten till vänster på bilden ser ut att vara den som skarvas ungefär där listen sitter på V4orna från 71 o framåt. Dock fanns ju denna plåt UTAN själva bottendelen till dörren. Alltså i stort sett en plåt med lite profil vid övre skarven för stadga och en böjd “vikkant” i nederkant för att vika in i dörrbotten.
På den högra verkar det som om skarven sitter lägre på dörrsidan. Ingen list som täcker skarven. Eller det är kanske dörrbottenplåten? I så fall behövs ju båda plåtarna.
Vilket är bäst. Ja det får man kanske låta en “plåtknackare” svara på men själv skulle jag föredra att få skarven under sidolisten åtminstone på de nyare ( 71-> ) OM nu den högra är dörrbotten så behövs ju båda typerna.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebookinga problem alls när det gäller svetsning, dock är ju rostfritt hårdare och mindre riktbar så jag skulle hålla mig till vanlig plåt. Lagar man en dörr på en hobbybil och grundar och behandlar så stoppar den ju i evigheter även om den inte är i rostfritt.
/ Stefanseptember 1, 2005 at 19:26 #88297Jag instämmer med vad Stefan skriver, men det kunde varit intresant och provat hur mycket svetsen står emot galvaniska späningarna på t,ex en bruksbil. Jag själv har gjort egna skärmar dom som sitter vid bakhjulen och som stängskyddet är monterat i, och de har suttit där i 15år utan att det syns något från galvanisk överföring, Men det är ingen bruksbil. Man förstör väl press verktyget om man kör både svart och rostfritt i samma verktyg? Är mycket nyfiken på att få se ett resultat om det är rostfritt eller svart kvittar.
Lycka till MickeHej!
Efter en ganska lång tid i verkstan med en massa maskiner (laser, saxar, engelska hjul mm) samt X kg plåt kan jag konstatera följande: Allt går bra fram tills man försöker sig på dörrkantens “stora” radie….denne går jag bett på. Får inte till fanskapet hur mycket än jag försöker. Har dissikerat 5 dörrar hitills och försökte passa in en “rak” profil som jag tillverkat..icke sa Nicke…ser skumt ut samt får spänningar i plåten. I nästa inlägg kommer jag att posta en bild på dessa delar så Ni kan bilda Er en uppfattning. Jag vill dock inte lägga ner projektet, det hade gjort ont i själen tips mottages !!!
Mvh,
Marius -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.